Hlavní obsah
Finance

Je libo kávičku? aneb Kávová mikroekonomika

Médium.cz je otevřená blogovací platforma, kde mohou lidé svobodně publikovat své texty. Nejde o postoje Seznam.cz ani žádné z jeho redakcí.

Foto: Foto: Unsplash. Com, Janko Ferlič, koláž autor

Proč je dobré dávat si kávičku

Mám rád kafe. Miluju prostě dobrý kafe. A přitom je to taková blbost. Naprosto zbytečná a rádoby rituální záležitost. Tak se pojďme podívat na kávovou mikroekonomiku - i když dnešní článek je spíš o udržitelnosti v praxi.

Článek

Zajdem na kafe? – častá otázka, když se chceme s někým sejít a pokecat. A o to kafe samozřejmě vůbec nejde. Káva pronikla úplně do celého světa a její popíjení se stalo každodenním rituálem mnohých z nás. Pití kávy je daleko více spojeno se společenskými zvyky, než se stravováním. Preso, vídeň, moka, turek – kávových variant je nespočet. Zajímavé je, že třeba čaj si takovou oblibu nezískal. Aspoň u nás ne. Prostě dát si kafe patří k pravidelným každodenním rituálům milionů lidí na celém světě. A přitom na konci sedmnáctého století byla ještě káva velkou vzácností a podávání kávy hostům bylo považováno za projev bohatství a moci. Dnes ovšem pije kávu úplně každý.

Proto není divu, že se kolem kávy točí obrovský prachy. Největším celosvětovým dovozcem (a samozřejmě taky spotřebitelem) kávy je překvapivě Evropská unie. Její spotřeba kávy je skoro dvojnásobná, než v USA. Jistě si vzpomenete na dnes již legendární a neodbytnou otázku pronesenou procítěným operním hlasem mistra Bílka ve filmu Kulový blesk: Nemá někdo chuť na dobrou brazilskou kávu? Ano, nikoho asi nepřekvapí, že největším producentem kávy je Brazílie. Druhé místo v celosvětové produkci kávy zaujímá překvapivě Vietnam.

A kolik nás stojí kafe doma? Vaříme si kávu se ženou dvakrát denně: dopoledne a odpoledne. Jeden kávový dýchánek pro nás oba stojí 7 Kč. Včetně vody a energie potřebné k jejímu ohřátí. Kdybychom si zašli na kávu do kavárny nebo bistra, zaplatíme za dvě kávy minimálně 100 Kč. A to nemluvím o tom, že bychom neodolali a dali si ještě „něco malého sladkého“ ke kávě. Za rok by nás tato kávová vášeň mohla přijít na dobrých šedesát tisíc korun. Oproti čtyřem tisícovkám za kávu připravenou doma je to dost velký rozdíl.

A já, jelikož jsem pořád na cestách, si rád dopřávám dobrou kávu v příjemném prostředí kamkoliv zrovna přijedu. A často na zcela nečekaných místech. Kdybyste třeba měli cestu do Liberce, zajděte si na vynikající kávu do liberecké knihovny. Skvělou kávu si dávám taky ve znojemském Fitku. Zkrátka si rád dávám kafe všude tam, kde se voňavý nápoj připravuje s láskou, péčí a podává s úsměvem.

A nejen kvůli samotné kávě, ale chci tím také podpořit místní podnikatele, restauratéry a kavárníky. Cože? Tím, že si koupím obyčejný kafe? Ano, je to tak:

Nejvíc se vydělává na kafi - to vám řekne každý restauratér nebo barista. Na kávě vydělávají daleko víc peněz než na jídle nebo pivu. Kafe, čaj a nealko - to je to, co drží pohostinské služby nad vodou. Vzhledem k nákladům na suroviny, přípravu, energii, personál a nádobí je káva nejefektivnější prodejní artikl v každém jídelním a nápojovém lístku.
Doslova zlatý důl.

Proč? Uvedu krátký a jednoduchý příklad:
Náklady na přípravu jedné kávy: 5 Kč.
Prodejní cena jedné kávy: 50 Kč.
Marže: 1 000 %.
Paráda!

Takže: Dopřejte si občas dobrý kafe ve vašem oblíbeném podniku - podpoříte tak živnostníky ve vašem okolí. Vás to finančně nezruinuje a budete mít dobrý pocit, že také díky vám si to kafe můžete na stejném místě dát i za rok nebo za dva.

Inu, udržitelnost v praxi…

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz