Článek
Velký řízek a samé prázdniny
Snad v žádném jiném odvětví se tak často veřejně nediskutuje o navýšení platů jako ve školství. Jeden by snad řekl, že podle četnosti zpráv v médiích o zvyšování platů učitelů, berou už zajisté statisíce. Často se i doslýchám nebo čtu v diskuzích, jak je vlastně práce učitelů jednoduchá. No řekněte sami. Začínají na 8 končí ve 12 nebo 13 hodin a maximálně jednou týdně mají odpolední, a to ještě ne déle než do 16:00. Každých 45 minut mají minimálně 10 minut pauzu. A jejich práce, no když se jim nechce, tak dají přece dětem samostatnou práci nebo dokonce test a mají klid. V jídelně dostávají dvojnásobné porce libového masa. A dovolená na této práci je to vůbec nejlepší. V létě mají rovnou 2 měsíce v kuse. Vánoce mají vždy volno, na podzim také 2 dny a na jaře dokonce celý týden. K tomu mají volno každý svátek, a kdyby náhodou ještě vyšel na úterý nebo čtvrtek, může pan ředitel dát ještě prázdniny navíc. Takže si to shrneme, vysoký plat, hromada dovolené, krátká pracovní doba s několika přestávkami. To zní jako práce snů. Jen mi trošku nesedí, proč je tedy učitelů pořád málo, dokonce jich chybí až 6000. Že by to nebylo zase tak sluníčkové, jak se povídá?
Realita je trošku jiná
To, že pedagog nevchází do školy v 8 ráno, je snad každému jasné. Je potřeba před zahájením výuky na žáky dohlížet. K tomu slouží dozory, které drží mimo jiné i o přestávkách. Pokud učitel pracuje na celý úvazek, je jeho pracovní doba, stejně jako u většiny profesí, 40 hodin týdně. Jediný rozdíl je v tom, že vykonává buď pedagogickou činnost přímou nebo nepřímou. Přesný počet hodin přímé pedagogické práce, tedy té, kdy učitel přímo pracuje s dětmi, je dle MŠMT na řediteli. Do této kategorie spadá například výuka, dozor, účast na poradách, hodnocení žáků nebo jednání se zákonnými zástupci žáků. Práce související, tedy nepřímá, slouží na přípravu na hodinu, vymýšlení testů, jejich opravu, přípravu pomůcek. Co se týká dovolené, opravdu mají více dní, než bývá zvykem. A to dokonce skoro o dvojnásobek. Mají 40 dní, ale má to svá úskalí v tom, že mají jasně dané, kdy si tyto dny mohou vybrat. Naopak ve školním roce je velmi obtížné si vzít byť i jediný den volna. A samozřejmě, že pokud tak učiní, musí si tento den dopracovat. Oletních prázdninách do školy téžchodí, v rámci 2-3 přípravných týdnů. Chystají si třídy, kontrolují pomůcky a samozřejmě dělají archivace a dokumentace, na které je přes školní rok méně času.
Velmi zavádějící je tvrzení, že když se učitelům nechce, tak neučí. Ve třídě být musí, protože zodpovídají za žáky. Navíc mají osnovy, které jim říkají, co musí v daném roce probrat a naučit. Právě kvůli prázdninám, divadlům a jiným akcím školy spíše naopak nestíhají. Dát test jen tak, z důvodu, že se jim nechce učit, by bylo kontraproduktivní. Protože ho musí dopředu vymyslet a samozřejmě, co nejrychleji opravit. Jen si představte, že to uděláte ve 4 vyučovacích hodinách za den a v každé třídě bude třeba jen 20 dětí. To máte 80 testů. A kdyby jste jeden opravovali byť jen 5 minut, máte skoro 7 hodin práce na opravování. A to se nebavím o čtvrtletních pracích, kde čas na opravu jednoho testu je určitě delší.
Platy pedagogů
Nejvíce diskutovaný je plat učitelů. Ve zprávách pořád slyšíme, že se o navýšení přinejmenším jedná. Jenže v mnoha případech to u jednání končí nebo je jednání opravdu zdlouhavé. Plat učitelů, ale není nic tajného. Učitelé základní školy, bez praxe, mají tabulkový nástupní plat hrubého 32 820 Kč. Což je téměř stejný plat, jaký nabízejí některé obchodní řetězce prodavačce. Avšak k učení na základní škole je potřeba mít vystudovaný magisterský pedagogický obor. To je ve srovnání s jinými obory, na které je potřeba vysoká škola, velmi nízký plat. A to také proto, že zvyšování s léty praxe je velmi pozvolné.
Zodpovědnost za žáky je k nezaplacení
Nesmím zapomenout na děti. Obrovská zodpovědnost je už jen to, že si neublíží. Ještě k tomu je naučit daný předmět je velmi obtížné. Ne vždy je jejich chování příkladné. Snad ještě obtížnější je mluvit s jejich zákonnými zástupci. Protože jakási prestiž povolání a respekt k pedagogům vymizely. Zvláště pokud si dotyčný myslí, že učitelé nic nedělají.
Já sama nejsem učitel, jen jsem chtěla upozornit na časté chyby a mylné představy části společnosti o této práci. Rozhodně tímto neříkám, že je učitelství nejhorší povolání. V rámci našeho školského systému je však spousta věcí, co napravit. Jak ze strany státu, tak ze strany učitelů. Samozřejmě ne každý pedagog je člověk na svém místě. Špatný učitel nadělá mnohdy více škody než užitku. Někdy se učení a předávaní zkušenosti změní dokonce v něco úplně jiného. To je pak toxické prostředí, jak pro učitele, tak pro žáky. Pokud vás práce učitele ale zajímá a láká, jistě není problém se dovzdělat a pak jít učit. Kvalitních učitelů je stále nedostatek.