Hlavní obsah
Lidé a společnost

Boeing 737 společnosti Aloha Airlines se ve vzduchu téměř rozpadl, jedna letuška nepřežila

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Foto: Wikimedia commons/Public domain

Havajské ostrovy. Několik kilometrů nad oblíbenými plážemi se však odehrálo drama, na které svět jen tak nezapomene. Cestující a posádka bojující s větrem a mrazivými teplotami hleděli 28. dubna 1988 smrti do tváře.

Článek

Den jako každý jiný

Krátce po jedné hodině odpoledne dne 28. dubna 1988 se Boeing 737 společnosti Aloha Airlines se šestičlennou posádkou a 89 cestujícími připravoval na velmi rutinní let. Pravidelný let z havajského letiště Hilo na mezinárodní letiště Honolulu trval přibližně 60 minut. Toho dne měl letoun za sebou již šest letů, přičemž každý den absolvoval tuto nenáročnou trasu několikrát. Na palubě byla zkušená a sehraná posádka, která letadlo bezpečně přepravovala z jednoho havajského ostrova na druhý již devatenáct let. Nic nenasvědčovalo tomu, že by tento let měl být něčím výjimečný. Snad až na prasklinu vpravo od vstupních dveří, které si náhodou všiml jeden z cestujících. Protože však nechtěl rušit posádku, nic neřekl. Let odstartoval ve 13:25. Přestože se letadlo při startu trochu chvělo, cestující to moc nevnímali. Když boeing po zhruba dvaceti minutách vystoupal do požadované výšky, cestující se uvolnili a posádka si let jako obvykle užívala. Letušky vzhledem ke krátkosti letu rozdávají nápoje dříve než je zvykem, a cestující zůstali připoutáni po celou dobu.

Osudové vteřiny

Michelle Hondová právě roznášela nápoje v ekonomické třídě, Jane Sato-Tomitaová seděla ve druhé řadě a Clarabelle Lansingová, hlavní letuška, se právě natahovala za cestujícím v páté řadě, aby mu podala nápoj. V tu chvíli otřásla kabinou obrovská exploze a kus horní části trupu letadla zmizel v dálce.„Věci z letadla prostě vyletěly. Všichni seděli na svých místech. Kromě letušek. Viděla jsem, jak to letušku vyhodilo z uličky. Viděla jsem, jak jí vlají vlasy, a viděla jsem krev. To bylo všechno, a najednou byla pryč,“ vzpomíná na tuto dramatickou událost jedna z cestujících.

Piloti věděli, že mají velký problém

Přestože piloti v kokpitu neslyšeli nic než hluk a mohli se dorozumívat pouze gesty, bylo jim jasné, že mají velký problém. Když se kapitán Schornstheimer rozhlédl a spatřil oblohu, na níž se ještě před chvílí nacházela střecha, musel okamžitě jednat. Zkušený pilot si uvědomoval, že ačkoli se tlak vyrovnal, cestující jsou stále ve smrtelném nebezpečí. „Jen si to představte. Střecha letadla byla utržená, cestující nemohli používat záložní kyslík. Ve výšce přes sedm tisíc metrů je kyslíku velmi málo a cestující trpí stavem, kterému se říká hypoxie,“ vysvětlil rizika letecký expert Greg Feith. Střecha letadla zmizela a do kabiny foukal vítr o rychlosti 480 kilometrů za hodinu, což je třikrát více než síla hurikánu. Lidé měli na sobě oblečení vhodné pro jarní Havaj, nikoliv pro minus padesát stupňů. Letadlo se pod silným tlakem začalo postupně rozpadat a držely ho pouze nosníky podlahy. Zároveň cestující ohrožovaly trosky, které kolem nich neustále poletovaly, a co bylo nejděsivější, neměli ponětí, zda letadlo někdo řídí, a zda jsou piloti vůbec ještě naživu.

Foto: Wikipedie commons/Public domain

Letadlo se pod tlakem rozpadalo trosky ohrožovaly cestující.

Zázračné manévry

Tři minuty po výbuchu se posádce podařilo poprvé navázat kontakt s věží na letišti Maui, kde piloti za asistence záchranářů požádali o nouzové přistání. Problémy však zdaleka nekončily a piloti museli učinit několik riskantních rozhodnutí. Kvůli stavu letadla a jeho špatnému ovládání nebyli schopni připravit letadlo na přistání, a tak se rozhodli přistát bez změny nastavení. Další problém nastal také při vysouvání podvozku, kdy se neobjevilo zelené světlo na příďovém podvozku. Vzhledem k situaci a poškození letadla se kapitán, rozhodl přistát za každou cenu. Když se poškozený letoun konečně zastavil, cestující, kteří se ještě před několika vteřinami loučili se životem, pilotům ze srdce děkovali. Nouzové přistání letu 243 společnosti Aloha Airlines se vzhledem k rozsahu poškození letadla řadí mezi nejpozoruhodnější události v historii letectví.

Proč se trup letadla odlomil?

Hlavní příčinou náhlého odlomení trupu byla koroze, způsobená teplým a vlhkým klimatem Havajských ostrovů a slaným vzduchem z oceánu. Protože trup praskl v místě nýtovaného spoje, muselo být poškození jasně viditelné před odletem. V té době letecké předpisy nenařizovaly pilotům vizuální kontrolu. Po této nehodě společnosti Aloha Airlines byla nařízena kontrola všech letadel Boeing 737 první řady, které byly tehdy v provozu.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Reklama

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz