Toulky kolem „Josefáče“

Foto: W.

Tento výlet záměrně neřadím do svého „seriálu“ o místech, kde na nikoho téměř nenatrefíte. Patřil by tam jenom z půlky.

Josefův Důl se nachází pod největší a nejmladší přehradou v Jizerských horách, v údolí řeky Kamenice a je skvělým výchozím bodem pro řadu výletů.

Už v samotné obci je toho mnoho k vidění a navštívení. Dominantou obce je novogotický kostel Proměnění Páně postavený v letech 1862-1865. Zajímavostí je, že Náboženský fond nepokryl všechny náklady na stavbu kostela. Byla tak uspořádána loterie a na 2000 kusů losů byla získána částka 4 tisíce zlatých. I díky tomu mohl být položen 9. 9. 1862 jeho základní kámen.

Kostel Proměnění Páně

Interiér kostela

U kostela se dá pohodlně zaparkovat, takže je to také ideální místo pro start výletů (pokud tedy nepřijedete vlakem). Vedle kostela se nachází místní knihovna s infocentrem, které je však ve sváteční dny zavřené. Koho by také nepadlo, že ve sváteční den půjde někdo na výlet a bude si chtít koupit suvenýr, že?! Naproti kostelu je malá trafika, kde mají též bohatou nabídku suvenýrů, ovšem také ve svátek zavřená. Milovníci vizitek, nálepek a podobných památek na krásné výlety je tak mohou obdivovat aspoň ve výkladní skříni.

Od kostela se vydáváme po žluté k aleji památných dubů. Dříve jich bylo deset, nyní napočítáte devět dubů zimních, jejichž stáří je odhadováno na 90-100 let. Po zhruba kilometru odbočíme vpravo na červenou turistickou značku a začínáme stoupat. Cesta je to pohodlná po silnici, kde není vůbec žádný provoz. Již cestou si vychutnáváme krásné výhledy nejen na Josefův Důl ale i na okolní lesy a typické jizerskohorské chalupy.

Výhled cestou k Čertově vyhlídce

Po zhruba dalším kilometru dorazíme k prvnímu dnešními cíli: Čertově vyhlídce nebo také Keltským kamenům. Z vyhlídky je krásný výhled na celé údolí a také na hráz josefodolské přehrady. Ačkoli jsme v 700 metrech nadmořské výšky, stále jsme pod hrází.

Čertova vyhlídka

Foto: W.

Na skalní vyhlídce nebyl nikdo, ačkoli v nedalekém hotelu Peklo bylo živo. Vyhlídka se přitom nachází jenom pár kroků od hotelu. Kolem zmíněného hotelu pokračujeme dále po červené. Stále stoupáme po pohodlné asfaltce a dojdeme k hájovně Peklo. Odtud se vydáme po zelené lesem zpět do Josefova Dolu.

Lesní cesta je také velmi pohodlná a kdo má rád klid, přijde si zde na své. Na úseku 3,5 kilometru jsme nepotkali živou duši. Naopak jsme si vychutnali šumění větru v korunách stromů, zpěv ptáků a zurčení vody v potoce. Prostě ráj.

Cestou do Josefova Dolu

Lesní cesta do Josefova Dolu

Nad Josefovým Dolem

V Josefově Dole vyjdeme z lesa nedaleko kostela - u rozcestníku mnoha tras. Odtud se vydáme po modré do Jedlového dolu a na vodopády. K vodopádům je to 2,5 kilometru. Je však potřeba počítat, že značná část cesty vede opravdu lesním terénem tj. přes kořeny stromů, kameny a z nadmořské výšky 578 metrů vystoupáme do 809 metrů. Ačkoli náročnější, přesto však je to cesta krásná. Stezka vede podél Jedlové a nabízí krásné výhledy na samotnou řeku, tůňky i menší vodopády, které slibují, že tam nahoře nás čeká něco úžasného.

A je tomu skutečně tak. V Jizerkách už jsem poznala mnoho krásných míst, ale toto má své skutečné kouzlo. To se nedá popsat, to se musí zažít!

Cesta k vodopádům

Les je plný skalních útvarů, balvanů a kamenů

Již samotná cesta Jedlovým dolem je zážitkem

Vodopád Jedlové

Tůň pod vodopádem.

Zpět do Josefova Dolu se vracíme stejnou cestou. Jedlová se s námi svým šuměním loučí. U druhého cíle dnešního výletu už bylo trochu rušno a bohužel i těsno. Krásné odpolední počasí vylákalo lidi „k vodě“.

Jsme zpět v Josefově Dole a jdeme si dát kávu do Hutě Marie, s citem zrekonstruované sklářské hutě, jejíž historie se začala psát již v roce 1904, kdy ji postavila společnost Karl Riedl pro výrobu skleněných perlí a knoflíků. Dnes tu kromě kavárny najdeme také sportovní a kulturní centrum. U skvělé kávy, vychlazené lahvinky Vratislavické kyselky a chutného zákusku náš dnešní výlet končí.

Na závěr jako vždy: celý výlet má zhruba 12 km. Tentokrát je tento údaj skutečně odhad, protože se mi zbláznila aplikace a počítala pouze čas, ale ne kilometry. Časově pak výlet zabral i se vším kocháním, „cachtáním“ ve vodopádu a kávou 4 hodiny. Takže pokud nevíte, co podniknout během slunného nedělního odpoledne, tak se vydejte (nejen) k vodopádům.

Huť Marie

Zdroje informací: Wikipedia, webové stránky obce Josefův Důl, informační tabule na naučné stezce