Hlavní obsah
Práce a vzdělání

Jak nám vítěz Global Teacher Prize svítí na cestu

Foto: Adam Šimůnek

Vítězem letošního ročníku pro inspirativní učitele vyhrál pan učitel Roman Göttlicher z frýdecko-místecké SŠ. Učitel dějepisu a občanské výuky, krajský metodik Dějepisu+ a výchovný poradce.

Článek

Vítězem letošního ročníku Global Teacher Prize (GPT) ceny pro inspirativní učitele z ČR se stal pan učitel Roman Göttlicher. Gratuluji! Tento ročník byl pro mě velmi zajímavý, protože se do semifinále probojovaly lidé, které znám. Jedním z nich je pan ředitel Jan Kuzebauch ze ZŠ Kraslice, kterého sleduji na sociální síti Twitter a nejednou jsem se u něj inspiroval. Druhou je paní učitelka Markéta Mylková ze ZŠ Janáčkovo náměstí v Krnově. Školy, která je pro mě velkou inspirací. Jsme sousedy, protože mezi mojí a krnovskou školou je vzdálenost 5 km. Paní učitelka se dokonce probojovala do finále, kde nakonec skončila druhá za panem Göttlicherem. Po vyhlášení výsledků jsem si druhý den zapnul internet, abych si zjistil čím je letošní vítěz zajímavý/výjimečný.

Pan učitel má za sebou dynamickou kariéru. Po začátku vzdělávání studentů na vysoké škole a ztrátě ideálů při vzdělávání žáků na učilišti na 20 let opustil učitelskou profesy jako takovou a začal provozovat fitness centrum. Už toto mě zaujalo, protože během mých praxí při studiu na vysoké škole jsem se setkal s učiteli, kteří přišli do školství ze soukromého sektoru nebo od policie a byly čerstvou energií pro daný učitelský sbor. Pro naši profesi je totiž typické, že po absolvování vysoké školy a nástupu do zaměstnání většina učitelů stráví celou svoji kariéru na jedné škole. Nastoupí ve čtyřiadvaceti a odchází v důchodu. Někteří možná i ze stejného kabinetu do kterého vstoupili jako začínající učitelé. To má může mít za následek snížení rozhledu a sklonům k konzervatismu.

Zajímavé je, jak pan učitel přistupuje k výuce, že se zapojil do snahy o zlepšení výuky dějepisu dvacátého století. Více o této iniciativě najdete zde. K tomu všemu ještě zvládá být výchovným poradcem, což obnáší administraci podpůrných opatření pro žáky s specifickými poruchami učení. Co mi přijde, ale nejzajímavější, že pan učitel má absolvovaný výcvik pro motivační rozhovory a terapeutický výcvik.

WOW!!!

To je právě ten důvod, proč jsem dnešní článek nadepsal slovy: „Jak nám letošní vítěz GTP svítí na cestu“. Pan učitel má totiž nástroje, které mu pomáhají v každodenní práci se svými žáky. Je to prostě velké WOW a není to standardní vybavení učitelů v ČR. Přitom, když jsem byl na studijním pobytu na Iowa State University, tak budoucí tělocvikáři se v rámci předmětu motivačních rozhovorů učí, jak vést své žáky k tomu, aby sami chtěli být pohybově aktivní. U nás se toto v přípravě nejen tělocvikářů, ale učitelů celkově neděje. Je to ohromná škoda.

Ještě větší škoda a neefektivita naší učitelské přípravy tkví v tom, že sice máme pedagogiku a psychologii, ale je to spíše dějepis a biologie člověka. Pedagogika je historický přehled o životech a dílech Komenského, Montessori, Pestalozzi a dalších. Psychologie se zaměřuje nejčastěji na vývoj člověka. Přičemž „vývojovku“ chápu a poznávám až teď u mé dcery. Takže ztrácíme čas teoriemi a učebními texty, přičemž bychom se měli naučit hlavně komunikovat a vést. Já osobně jsem komunikaci se svými žáky zvládal, ale ten strach před prvními třídními schůzkami byl nepříjemný. Jak to bude probíhat? Budu umět odpovědět?

Přitom by stačilo, aby mými nejzásadnějšími předměty na vysoké škole byly osobnostní rozvoj a komunikace. Většina z nás komunikovat neumí. Používáme nevědomky vztahové agrese, kdy věštíme, nálepkujeme, ironizujeme atd. Máme to z rodiny, z našeho okolí a od našich učitelů. Běžte si sednout na lavičku na dětské hřiště a budete žasnout, jak někteří komunikují se svými dětmi. Před 14 dny jsme absolvovali s mými kolegy vstupní školení na komunikační dovednosti a většina z nás si řekla: proč nám to někdo neřekl a neukázal dřív? Zase jsme u toho, že v našem volném čase znovu objevujeme kolo, přičemž tyto dovednosti máme mít už při nástupu do zaměstnání. Komunikace je základ zdravých vztahů. Rozvodovost v Česku je na 47 %. Možná na tom může mít vliv i to, že spolu neumíme komunikovat.

Vážený pane učiteli Götlichere, upřímně Vám gratuluji a děkuji Vám za Váš příklad, který by měl být vzorem pro vytvoření standardu přípravy budoucích učitelů. Velká výzva pro pana Plagu a pana ministra Beka. Pan Plaga předseda Národního akreditačního ústavu, který schvaluje náplň studijních programů. Pan ministr Bek, který má nejvíce nástrojů pro zlepšení našeho školství.

Anketa

Máte inspirativního učitele ve Vašem okolí?
Ano
66,7 %
Ne
33,3 %
HLASOVÁNÍ SKONČILO: Celkem hlasovali 3 čtenáři.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz