Hlavní obsah
Práce a vzdělání

Likvidace málotřídních škol v datech

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Foto: Adam Šimůnek

Alegorická ilustrace vytvořená pomocí aplikace DALL-E znázorňující koncept PHmaxu a jeho dopad na české školy.

Situace je kritická. Stát se chystá šetřit na kvalitě vzdělání. Toto opatření zasáhne nejvíce školy málotřídní, prvostupňové a školy progresivní. Chystaná změna vrátí naše vzdělání o patnáct let zpět, dělení tříd na menší skupiny již nebude možné.

Článek

Důsledky snížení PHmaxu na málotřídních školách (ohlasy od kolegyň a kolegů):

Spojovat více ročníků (i 3 ročníky) do jedné vyučovací hodiny velký krok zpět.

Nebudeme moci mít dvě učitelky na plný úvazek, což v důsledku bude znamenat, že budeme mít problém najít kvalifikované pedagogické pracovníky, kteří vždy dají přednost škole ve městě, bez dojíždění s plným úvazkem a ne zkrácenému úvazku na vesnici, kde dojíždět musí skoro každý.

Rezervu, který nám poskytoval „starý“ PHmax, používáme pro náš program podpory nadaných žáků, na některé hodiny tohoto programu nám přispívá ještě zřizovatel. Snížení PHmax o 8 hodin pro nás znamená výrazné omezení nebo dokonce zrušení programu pro vzdělávání nadaných, který u nás funguje čtvrtým rokem a který jsme pracně vytvářeli. Nebudu mít úvazek pro učitelku, která se vzděláváním nadaných zabývá.

Anketa

Měl by stát vrátit superhrubou mzdu
Ano
63,2 %
Ne
36,8 %
HLASOVÁNÍ SKONČILO: Celkem hlasovalo 19 čtenářů.

PHmax Vám dává křídlaTM

PHmax je to nejlepší co české školství za poslední desetiletí získalo. V médiích byl prezentován především, tak že už školy nebudou bojovat o každého žáka. Což je samozřejmě hloupost, protože PHmax obsahuje úrovně počtu žáků, které Vám určují počet hodin vyučovaných za jeden týden. V našem případě byl ohromný rozdíl jestli máme 41 žáků nebo 42. V prvním případě bychom mohli učit 69 hodin týdně. V případě druhém 78 hodin týdně. Věřte, že mě hodně bolelo břichu u zápisu do 1. ročníku, abychom si udrželi lepší počet žáků. V klidu jsem byl až 1. října, kdy jsme odevzdali státu výkazy s počty žáků k 30. 9. Protože kdyby se nám někdo odstěhoval nebo se mu naše škola přestala líbit, tak by byl problém. Velký problém. Tento školní rok jsme se vyšplhali na 60 žáků, což nám umožnilo otevřít novou třídu a přijmout novou třídní učitelku. Asi Vám nemusím říkat, jak jsem tlačil kalendář, aby už byl říjen a aby nám nikdo neodešel.

Uf jsme v klidu

V říjnu jsem s velkou radostí seznamoval naše zastupitele s informací, že po pěti letech, kdy nám dofinacovávali úvazky (učitelů a kuchařek), tak jsme konečně plně financováni státem. Radost. Potlesk. Nová energie do další práce. Říkal jsem si teď do toho šlápneme. Finance, které šli na úvazky učitelů použijeme na rozvoj naší organizace. A to máme skvělé podmínky, takže jsme rozvíjeli organizaci i když jsme potřebovali dofinancovat úvazky. Jenže…

Změnili nám pravidla v průběhu hry

Někdo na MŠMT začal cheatovat a měnit pravidla hry. Když nyní přichází s plánovaným snížením PHmax, které ovlivní nejvíc tři skupiny škol: málotřídní (spojují výuku více ročníků v jedné třídě/vyučovací hodině), pouze prvostupňové (výuka probíhá v samostatných třídách, na druhý stupeň žáci přechází na jinou školu) a školy progresivní (velké školy, které využili PHmax na maximum). Malé školy totiž využívají PHmax na maximum a maximem myslím udržení plných úvazků stávajících učitelů. Takže i snížení o 4 hodiny je problém.

Kde nejsou data, tam vznikají domněnky

Minulý týden mě zasáhl Twít pana Garguláka, který se rozhodl zdůvodnit tyto likvidační změny domněnkou. Kvalita malých škol je v tom, že máme více času na každého žáka. Individualizujeme, inklidujeme atd. atd. Je přece rozdíl jestli máte ve třídě 25 žáků nebo 15.     Při 25 žácích má učitel minutu a půl na jednoho žáka, při 15 žácích má minuty tři. Známe se. Rychleji reagujeme na aktuální dění ve třídě. O tyto benefity snižováním PHmaxu přijdeme.

Teď ta data

Minulou středu jsem oslovil kolegy málotřídních škol. Do pátku mi odpovědělo 110 málotřídek ze všech krajů ČR. Díky!!!

Likvidace v přímém přenosu:

Těmto 110 málotřídním školám vezme stát 572 hodin.

Zásadní je, že jsou školy, které přijdou i o 10 hodin z PHmaxu.

Pokud škola nemá 15 žáků na třídu, tak je snížení vysoké až likvidační.

Cíl je jasný

Přenést finanční odpovědnost na zřizovatele.

Rušení malých škol.

Spojování nebo svazkování škol.

MŠMT má představu o super ředitelích. Na takového super ředitele připadne 5 000 žáků. Což je za prvé nereálné a za druhé ze školství udělá sterilní, neempatické prostředí rovnající se továrně.

Řešení situace

Vraťme superhrubou mzdu a zachraňme kvalitní školství (ročně ztrácíme 80 - 100 miliard).

Snižme příspěvek státu na soukromé školy (ročně stát dává 2,1 miliardy).

Změňme bájných 130 % průměrné hrubé mzdy pro učitele na 120 % nebo méně.

Důsledky snížení PHmaxu na málotřídních školách (ohlasy od kolegyň a kolegů):

Zrušení výuky Aj pro 1. a 2. ročník, spojení výuky AJ pro 3.-5. a pravděpodobně ještě snížení počtu hodin výuky na minimální možnou úroveň pro dané období 1. stupně. Spojení ročníků pro výuku prvouky a přírodovědy a vlastivědy 1.-5. ročník. Již v současné době máme spojené ročníky u všech výchov.

Téměř nerealizovatelné slučování hodin. To způsobí výrazné snížení kvality výuky, v jehož důsledku budou zřejmě následovat odchody žáků. Navrhované opatření jde proti všemu dobrému, co menší školy žákům a jejich rodičům nabízí.

Znamená to učit AJ nebo IT ve dvouročníkové třídě. Pokud nám klesne počet o 4 děti, přijdeme o 15 hodin!!! Netuším, jak by v tomto případě organizace výuky vypadala.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Reklama

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz