Článek
Moje smutná návštěva Finska
Byl jsem vybrán na mezinárodní seminář do Finska. Měl jsem ohromnou radost, že jsem mohl jet. Děkuji za tuto možnost. Vážím si toho. Jen mé očekávání bylo jiné než realita. Měl jsem možnost se pobavit s několika finskými učiteli a z toho co mi říkali mi bylo opravdu smutno.
Rušení malých škol - „Víš já bych s tebou ráda spolupracovala, ale nevím jestli budeme příští rok fungovat“.
Nedostatečně podpořená inkluze - „Bylo nám slíbeno, že bude dostatek financí a odborného personálu a jediné co přišlo byly děti s problémy“. „Vadí mi, že se propadáme v mezinárodních srovnáváních TIMSS a PISA“. „Já mám ve třídě asistenta pedagoga jen čtyři hodiny týdně, a to mám ve třídě žáka s autismem“.
Snižování prostředků na pomůcky a zahraniční spolupráci - „Příští rok nám zřizovatel sníží rozpočet o 100 € na žáka“. „Byly nám zakázány zahraniční projekty“.
Já si po příjezdu uvědomil, že my v naší škole máme skvělé podmínky a jsme na vysoké úrovni vzdělávání. Jenže to vypadá tak, že se chystáme jít tou pravou finskou cestou. Nebude to pěkné a bude nás to bolet.
Ze vzdělávací renesance k destrukci českého školství
Od 1. 1. 2020 je s námi PHmax, tedy maximální týdenní počet vyučování v rozsahu podle rámcového vzdělávacího programu financovaný ze státního rozpočtu. Za poslední dekády nejzásadnější reforma českého školství. Je to z důvodu, že školy mohly dělit třídy na menší celky. Angličtina se učí v menších skupinách (může se rozdělovat i dle úrovně žáků). Učí se tandemově - v našem případě takto nově učíme předmět Člověk a jeho svět. Dva učitelé chystají výuku a společně hodinu i vedou. Nádhera. Toto je kvalita o kterou, ale brzy přijdeme viz. novela zákona. Dle návrhu na snížení PHmaxu pro naší školu přijdeme o čtyři hodiny týdně. A to máme ještě štěstí, že máme dost žáků. Věřím, že pan starosta nám umožní dofinancovat chybějící hodiny, abychom udrželi náš standard. Menší školy budou učit jen to co je nutné a zároveň všechny žáky současně. Je konec individualizaci a moderním vzdělávacím metodám. Obracím se tedy i na rodiče bijme na poplach! Chtějí nám zhoršit kvalitu vzdělávání!
Ministr školství sdělil na Frekvenci 1, že počet pedagogických zaměstnanců vzrostl za posledních 5 let o 45 000 pracovních míst. K navýšení došlo, ale zároveň chybí učitelé. je to zřejmě způsobeno nárůstem asistentů pedagoga. Jenže berme v potaz, že inklusivní vzdělávání neděláme rok, ale 18 let. Za tu dobu si školy vytvořily systém v poskytování inklusivního vzdělávání. Učitelé se naučili s asistenty spolupracovat a jedná se rovněž o zvýšení kvality vzdělávání. Navíc kurz asistenta pedagoga stojí cca 8 000 Kč. Takže kdybychom počítali, že z 45 000 pracovních míst je 20 000 míst obsazeno asistenty pedagoga tak soukromé osoby nebo úřady práce, školy, tedy stát proinvestovali na vzdělávání asistentů pedagoga 160 000 000 Kč. Nyní budeme redukovat jejich počty, přičemž školy prošly změnou svého pohledu. Asistenti pedagoga se naučili svému řemeslu a jsou velmi potřební. Až Vám bude Vaše dítě chodit domů, že ho bije frustrované dítě s ADHD, tak věřte , že asistent pedagoga by situaci mohl vyřešit. Vaše dítě má problém? My už nebudeme mít dostatečné kapacity, abychom mohli provádět kompenzaci. Je Vaše dítě nadané? Stejný problém. Doteď nám to fungovalo krásně, ale musíme šetřit.
Na našich dětech.
Na budoucnosti naší země.
Školství je priorita.
Takto vypadá priorita destrukce školství v přímém přenosu.
Abychom finskou cestu měli úplnou, tak je potřeba si posvítit i na malé školy. Snížením PHmaxu, redukcí asistentů pedagoga a nutností dofinancovat nepedagogické pracovníky z rozpočtu obce bude provoz některých škol problematický. Dojde k redukci nebo pohlcení úplnou školou. Jenže jsme v době, kdy rodiče častěji hledají alternativy a menší rodinné školy jsou velmi oblíbené. Zároveň jsou málotřídní školy významnou konkurencí soukromým školám. Odtud tedy vítr vane? Nevím, ale doteď není v konventu ministra školství jediný zástupce malotřídních škol, ale soukromý sektor je zde zastoupen nadstandardně.
Školství nejlepší místo k úsporám
Žáci z gymnázia Sušice spočítali, že redukcí PHmaxu stát ušetří 37 miliónů Kč ročně. V kontextu, že vrátíme kvalitu školství o 15 let zpět. To je absolutní katastrofa. Redukce asistentů pedagoga bude ohromná zátěž pro jednotlivé školy. Pravidla pro získání asistenta pedagoga se v průběhu let zpřísňují. Je potřeba i neurologické vyšetření nebo vyšetření dětského psychiatra. Tak jak je možné, že potřeba asistentů neklesá? Tak se jejich počet zredukuje normativně. Likvidací malotřídních škol ztratíme 700 škol v České republice, kde se učí kvalitně, individuálně a pro některé žáky a jejich rodiče je to ten nejlepší typ školy.
Stále mě zaráží, že se stále jen mluví o úsporách u státních škol. Přičemž soukromé školy stojí daňové poplatníky 2,1 miliardy korun ročně.
Proč tedy rušíme státní školy?
Proč krátíme PHmax státním školám?
Proč rušíme asistenty pedagoga a snižujeme kvalitu vzdělávání ve státních školách?
Já si spočítal, že soukromé školy dostávají o 30 000 Kč na žáka více než státní. Je tomu opravdu tak, ale děsí mě, že se do toho započítává i příspěvek, který my dostáváme od našich zřizovatelů. Takže stát kompenzuje podnikatelům příspěvěk, který my státní školy dostáváme od obcí a měst?
Začněme hledat úspory zde a neničme si naše školství.
Už není lehké srovnávat PHmax a výkonový normativ. Plus ty normativy pro neveř. školy teď dokonce zahrnují i to, co cca dává zřizovatel - takže opravdu pro nev. MŠ, ZŠ budou určitě cca více (u těch veřejných škol je asi nyní nutné připočítat i to co dává obec na provoz).
— Karel Gargulák (@KarelGargulak) November 4, 2023