Jako z Hvězdných válek. Vědci objevili unikátní planetu se dvěma slunci

Foto: NASA/JPL-Caltech

Exoplaneta se dvěma slunci.

Astronomové objevili unikátní hvězdný systém, který obsahuje dvě planety obíhající okolo dvou hvězd současně. Na jednu z nich se možná podívá Webbův dalekohld.

V Hvězdných válkách se objevuje planeta Tatooine, která má dvě slunce. Filmová sága v tomto ohledu výrazně předstihla vědecké poznatky. Podobné planety existují a byly objeveny teprve nedávno – zejména díky kosmickému dalekohledu Kepler, který lovil planety mimo Sluneční soustavu (exoplanety) v letech 2009 až 2018.

Představit si podobný systém není těžké. Máme dvě hvězdy, které obíhají okolo sebe. Velmi často se tyto hvězdy z našeho pohledu zakrývají, což se projevuje v poklesu celkové jasnosti systému. Okolo obou hvězd pak obíhá planeta, která tak skutečně má dvě slunce.

Kosmický dalekohled Kepler už nepracuje, ale na jeho práci navázala družice TESS, která využívá stejnou metodu. Exoplanety družice nevidí, ale dokáže velmi přesně měřit jasnosti desítek tisíc hvězd. Pokud před některou z nich přechází exoplaneta, dojde k nepatrnému poklesu jasnosti hvězdy. Odborně se tomu říká tranzitní metoda.

TESS tak odhalila planetu TOI-1338 b, která obíhá s periodou 95 dnů okolo dvou hvězd. Obě hvězdy obíhají okolo sebe s periodou asi 15 dní. Jedna z nich je hmotnější než Slunce, druhá má třetinovou hmotnost.

Druhá planeta v systému

Planetám se dvěma slunci se říkají cirkumbinární a vědci jich už několik našli. Až dosud však byly všechny objeveny tranzitní metodou. Nyní vědci našli první cirkumbinární planetu prostřednictvím měření radiálních rychlostí.

Planeta z našeho pohledu před hvězdami nepřechází, takže ji TESS nemohla odhalit. Měření radiálních rychlostí pracuje s gravitací. Planeta totiž ve skutečnosti neobíhá okolo hvězdy ale okolo společného těžiště s hvězdou. Díky tomu planeta s hvězdou jakoby cloumá, což se projeví v posuvu spektrálních čar vlivem Dopplerova jevu.

Planeta TOI-1338 c (nebo také BEBOP-1 c) obíhá dál než její planetární sestřička. Jeden oběh okolo hvězd ji zabere 215 dní. Hmotnost planety je asi 65 Zemí.

Je to paradox obou metod. V případě planety TOI-1338 c známe hmotnost, ale neznáme její velikost, protože nepřechází před svou hvězdou. V případě TOI-1338 b známe díky tranzitům velikost (asi 0,6 Jupiteru), ale neznáme hmotnost. Ve studii vědci pouze stanovili horní limit hmotnosti na 22 Zemí.

TOI-1338 je také teprve druhým cirkumbirnáním systémem s více než jednou planetou. Vnitřní planeta TOI-1338 b je podle vědců ideální pro průzkum Kosmickým dalekohledem Jamese Webba, který by se mohl podívat na její atmosféru.