Hlavní obsah

Tylenolová aféra - když se lék na horečku stal vražednou zbraní

Foto: #jakozezivota (Gemini)

V roce 1982 zemřelo 7 lidí po užití běžného léku. Záměrně otrávené tobolky vyvolaly celonárodní paniku a přinutily jednu firmu k radikálnímu kroku. Příběh, který navždy změnil nákup léků.

Článek

Představte si naprosto běžnou situaci. Bolí vás hlava, tak sáhnete do lékárničky pro osvědčenou úlevu. Spolknete pilulku a čekáte na účinek. Co kdyby se ale úleva nikdy nedostavila? Co kdyby se tato malá tobolka stala vaší poslední? Pro sedm lidí v Chicagu se na podzim roku 1982 stal tento hororový scénář skutečností. Jejich příběh a neuvěřitelná reakce jedné firmy navždy změnily svět.

Smrtící náhoda

Všechno začalo 29. září 1982. Dvanáctiletá Mary Kellerman si stěžovala na nachlazení a bolest v krku. Její rodiče jí podali jednu kapsli léku Extra-Strength Tylenol, tehdy nejpopulárnějšího léku proti bolesti v Americe. O pár hodin později byla Mary po smrti. Během několika následujících dní se začaly objevovat další bizarní a tragické případy. Tři členové jedné rodiny zemřeli v rozmezí několika hodin. Další oběti následovaly.

Policie a lékaři byli zmateni. Oběti neměly nic společného – kromě jedné drobnosti. Všichni si před smrtí vzali Tylenol. Když vyšetřovatelé otevřeli podezřelé lahvičky, ucítili slabý mandlový zápach. Diagnóza byla šokující: kyanid draselný, jeden z nejrychleji působících jedů na světě. Neviditelný vrah neseděl ve výrobní lince. Vrah chodil mezi regály v obchodech. Někdo záměrně kupoval balení Tylenolu, doma do kapslí přidával jed a vracel je zpět do prodeje, aby si je mohl koupit kdokoli. Vypukla celonárodní panika.

Rozhodnutí za 100 milionů dolarů

Pro výrobce, společnost Johnson & Johnson, to byla noční můra. Jejich vlajkový produkt, který tvořil téměř pětinu jejich zisku, se stal synonymem pro jed. Média šílela a důvěra veřejnosti byla v troskách. Každý marketingový expert by tehdy řekl, že značka Tylenol je mrtvá.

Vedení firmy v čele s CEO Jamesem Burkem ale udělalo něco, co nikdo nečekal. Místo obhajování se a minimalizace škod se rozhodli pro radikální krok. Okamžitě stáhli z prodeje po celých Spojených státech veškerý Tylenol. Jednalo se o 31 milionů lahviček v hodnotě přes 100 milionů dolarů. Burke a jeho tým šli do televize a otevřeně varovali Američany, aby jejich produkt neužívali. Jejich strategie byla jednoduchá: bezpečnost zákazníků je na prvním místě, zisky až na druhém.

Zrození bezpečného balení

Tento krok, který mohl firmu položit, ji paradoxně zachránil. Důvěra veřejnosti se začala pomalu vracet. Johnson & Johnson ale věděli, že to nestačí. Aby se něco podobného už nikdy nemohlo opakovat, museli přijít s řešením. A tak se zrodilo balení odolné proti neoprávněné manipulaci, jak ho známe dnes.

Když se Tylenol vrátil na pulty obchodů, byl chráněn trojitým bezpečnostním systémem: krabička byla na koncích zalepená, pod víčkem byla pevná fóliová plomba a hrdlo lahvičky obepínal plastový kroužek. Tento systém se stal zlatým standardem pro celý farmaceutický průmysl. Nové zákony navíc udělaly z manipulace se zbožím federální zločin.

Zatímco vrah, který měl na svědomí sedm životů, nebyl nikdy dopaden, jeho hrůzný čin vedl k revoluci v bezpečnosti spotřebitelů. A příběh Tylenolu? Ten se dodnes vyučuje na univerzitách jako dokonalý příklad toho, jak se z největší katastrofy může stát největší vítězství – pokud máte odvahu udělat správnou věc.

Zdroj:

FBI (Federální úřad pro vyšetřování): A Byte Out of History: The Tylenol Murders. Dostupné na: https://www.fbi.gov/history/famous-cases/tylenol-murders

PBS (Public Broadcasting Service): The Tylenol Murders. Dostupné na: https://www.pbs.org/newshour/health/tylenol-murders-1982

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz