Hlavní obsah
Názory a úvahy

Dovolená politiků: Fialova „sportovní“ obuv a oblečený Havlíček v moři

Médium.cz je otevřená blogovací platforma, kde mohou lidé svobodně publikovat své texty. Nejde o postoje Seznam.cz ani žádné z jeho redakcí.

Foto: Evropský parlament/ Wikimedia commons/ CC BY 2.0 DEED

Léto se dá trávit nejrůznějšími způsoby. Politici ho využívají nejen k odpočinku, ale i k tomu, aby se přiblížili prostým lidem. Bohužel tento marketing mnohdy působí komicky až absurdně.

Článek

Každý z nás si ideální dovolenou představuje jinak. Někomu vyhovuje strávit celou dobu pouze v hotelu a na pláži, jiní dávají přednost dlouhým túrám přírodou a další zase rádi prozkoumávají každý kout města, kde jsou ubytovaní. Ať už trávíme letní prázdniny jakýmkoliv způsobem, jistě se shodneme, že cílem nás všech je odpočinek – ať už fyzický, nebo psychický.

Podobně to mají i politici. Parlament má letní pauzu a většina politiků si tedy může dopřát volno. Členové vlády sice stále vedou jednání, například o rozpočtu na příští rok, ale i oni si najdou chvíli na odpočinek. Kromě relaxace však své cesty často využívají k tomu, aby se lidem ukázali v neformální podobě.

Marketingově je to dobrý nápad, zejména před blížícími se volbami. Bohužel u většiny politiků jde často o přetvářku, protože jejich plat a možnosti jim umožňují žít na vyšší úrovni než těm, kterým vládnou. Proto se občas stane, že na fotografiích působí nepřirozeně a nelze jim věřit, že vědí, jak se lidé skutečně chovají.

Karel Havlíček nezná plavky

Jeden úsměvný moment vytvořil bývalý ministr průmyslu a dopravy Karel Havlíček. Ten vyrazil s rodinou na slunné pláže řeckého ostrova Kréta. Svoji dovolenou samozřejmě pečlivě dokumentoval a pár fotek přidal na sociální sítě, aby jeho příznivci viděli, že i člověk schopný zastávat dvě ministerská křesla umí odpočívat.

Jenže jedna z těchto fotek působí velmi nepřirozeně. Na fotografii je zachycen ve vodě – což by samo o sobě nebylo nic zvláštního, kdyby ovšem nebyl v moři oblečený. Mnozí lidé se sice chodí koupat v tričku, aby se chránili před sluncem, ale většinou ne ve stejném oblečení, ve kterém chodí do restaurací.

Karel Havlíček rychle přispěchal s vysvětlením, že pouze pózoval na pláži, když ho zasáhla vysoká vlna. Nemohu si pomoci, ale toto vysvětlení na mě působí jako výmluva a pokus o zahlazení trapasu. Dokážu si představit, že byl spíše k pořízení takové fotky „donucen“ buď rodinou, nebo svými marketingovými poradci, a ve skutečnosti se v moři nekoupal.

Samozřejmě na tom není nic špatného. Ve svém ubytování mohl mít k dispozici bazén, který mu vyhovoval více. Sám jsem zažil dovolené, kde moře nebylo příjemné nebo bylo příliš daleko, a raději jsem zůstával u hotelového bazénu. Jenže proč se nám bývalý ministr snaží namluvit, že chodí do moře?

Pro jeho cílovou skupinu voličů je to nejspíše atraktivnější než fotka od honosného bazénu v luxusním hotelu. Nebo byl Karel Havlíček ještě prozíravější a věděl, že jeho nepřirozená fotka vzbudí pozornost a on tak získá větší mediální dosah než jiní politici.

Petr Fiala a jeho oblečení na túry

Pokud vyrazíme na výlet do lesů a hor, je vhodné se správně obléct. Ideální je něco pohodlného a zároveň sportovního, co nevadí, když se poničí. Bohužel nikdo z marketingového oddělení vlády nebo ODS tuto drobnost neřekl předsedovi vlády.

Ten se rozhodl vystoupat na Ještěd. Svůj typický oblek sice vyměnil za bundu, ale zbytek formálního oděvu si ponechal. Do hor tedy vyrazil v košili a polobotkách. Neztratil sice svůj obraz profesora a premiéra, ale pochybuji, že se při výšlapu cítil komfortně. On sám sice mnohokrát řekl, že oblek nosí kvůli vážnosti postu, který zastává, ale na cestu do hor se to opravdu nehodí.

Petr Fiala má štěstí, že je premiérem právě v České republice, kde jsou naše hory spíše vysoké kopce. Není tedy problém na ně vystoupat téměř v čemkoliv. Sám na podobných výletech vídám lidi obuté pouze v sandálech, a přesto cestu zvládnou. Bylo by zajímavé sledovat, v čem by náš předseda vlády vyrazil například do Alp.

Marketingový efekt bude malý, protože premiér prostě působí, jako by byl pouze nasazen na fotky. Politik, u kterého podle oblečení nepoznáte, zda oznamuje zásadní kroky vlády, nebo vyrazil na výlet, jen těžko buduje obraz člověka z lidu, se kterým mohou občané sympatizovat.

Miloše Zemana museli zachránit policisté

Karel Havlíček a Petr Fiala sice svým nepochopitelným výběrem oblečení pro své letní radovánky vzbudili u mnoha lidí potřebu poklepat si na čelo, ale jinak nešlo o nic nebezpečného. Premiér horu zdolal a Havlíček jistě dorazil do hotelu, byť mokrý, v pořádku. Do o poznání nebezpečnější situace se však dostal bývalý prezident Miloš Zeman.

Ten se totiž během svých cest po slovenských Tatrách pochlubil, že mu zdraví zachránili slovenští policisté. Stejně jako dva zmínění politici totiž nezvolil vhodné oblečení. Spíše si neuvědomil, že se počasí na horách může rychle měnit a pokles teploty není ani během slunných dnů ničím neobvyklým.

Naštěstí mu další vrstvu oblečení poskytli slovenští policisté. Ačkoliv nám bývalý prezident ukázal, že také neví, jak se správně obléci do hor, udělal to alespoň poměrně sympaticky a ukázal, že není neomylný – což je u něj rozhodně nezvyklé. U politického marketingu je důležité, aby daný politik působil autenticky, jinak může působit směšně a absurdně.

Zdroje:

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz