Článek
Jakým jiným způsobem hodnotit vládu pedagoga Petra Fialy než rozkouskovat si její působení na jednotlivé segmenty a přiřadit jim známku jako ve škole. Pomyslné vysvědčení a známky samotné jsou samozřejmě pouze subjektivní názor autora.
Veřejné finance: 5
Jakým jiným způsobem hodnotit vládu pedagoga Petra Fialy než rozkouskovat si její působení na jednotlivé segmenty a přiřadit jim známku jako ve škole. Pomyslné vysvědčení a známky samotné jsou samozřejmě pouze subjektivní názor autora.
Veřejné finance: 5
Ačkoliv se před volbami v roce 2021 mluvilo ze strany ODS, Stan i Pirátů o nezodpovědné finanční politice Andreje Babiše, reálná změna nepřišla. Vláda sice prosadila konsolidační balíček, jenže jeho výsledkem je rozpočet na rok 2025 se schodkem 286 miliard korun. Tady nelze mluvit ani o snaze nás dále nezadlužovat.
Reformy a snižování výdajů jsou sice vždy nepopulární, ale vláda Petra Fialy se rozhodla jít cestou udělání malé a neúčinné reformy na rozdíl od skutečných dlouhodobých řešení. A to v situaci, kdy minimálně od druhé poloviny jejího mandátu byla inflace i růst ekonomiky stabilní.
Svoboda a demokracie: 1
Za poslední 4 roky jsem nezaznamenal žádné změny v úrovni svobody a kvality demokracie. Volby se uskutečnily, opozice zvítězila, Fialova vláda předala moc. V žádném případě tedy nelze mluvit o zhoršení demokratické situace v naší zemi. Podle nezávislé stránky Freedom House dostala v roce 2024 naše demokracie hodnocení 95 bodů z maximálních 100.
Sociální situace: 5
Po slibném začátku vládnutí, kdy se vládě podařilo zkrotit inflaci, se sociální situace nijak více nezlepšila. Nespokojenost části občanů sice pramení z dlouhodobého směřování i vlád minulých, ale aktuální vláda se v některých případech chovala natolik asociálně, že lidem zkrátka došla trpělivost. Například, když v dnes slavném videu premiér ukazuje, že v Německu je Nutella nejenom levnější, ale dokonce i plnější, a přitom reálné zlepšení nepřišlo.
Kromě toho stále pokračují problémy jako stárnutí populace, nízká porodnost, vyloučené lokality a tak podobně, na které minulá vláda buď zapomněla nebo řešit nezvládla. Nutné je si uvědomit, že všechny tyto problémy nelze vysedět, a čím později se začnou řešit, tím nákladnější a složitější proces to bude.
Zdravotnictví: 3
U zdravotnictví se podařilo dostat ho z koronavirové situace na podobnou úroveň před pandemií, což jistě nebyl jednoduchý úkol. Další drobné plus si vystávkovali lékaři v minulém roce. Jenže žádné další změny nepřišly. Stále tedy přetrvávají problémy typu dlouhé čekání a nedostatek personálu. Dá se říci, že díky vysoké úrovni našeho zdravotnictví se držíme ve vysokém hodnocení mezi státy OECD pouze ze setrvačnosti.
Školství: 3
Hnací motor naší budoucnosti z dlouhodobého hlediska je kvalitní vzdělání. Jen dobře kvalifikovaná populace může vytvářet produkty a služby s vysokou přidanou hodnotou, které více vydělají. Jenže opět stejně jako u zdravotnictví se sice školství dostalo ven z problémů způsobených pandemií, ale žádné reformy ani strukturální změny ho nepotkaly.
Nízkou aktivitu ministerstva školství ilustruje i má potřeba si během psaní najít, kdo vlastně tento post ve vládě Petra Fialy zastával. Byl to ministr Bek, z jehož působení v úřadu si vzpomenu pouze na zneužití majáčku v koloně na dálnici.
Bydlení: 5
Problém dostupného bydlení bylo něco, o čem odcházející politici často mluvili. Hlavně tedy Pirátští ministři před jejich předčasným odchodem z vlády. Na rozdíl od předchozích dvou kategorií se však neudržel neměnný stav, ale došlo k výraznému zhoršení. Digitalizace stavebního řízení sice byla dobrá myšlenka a její realizace dříve nebo později bude nutná. Fialově vládě se nicméně nepodařila a i po více než roce a půl od zavedení ji provází neustálé problémy.
Přitom rychlá výstavba by mohla být právě řešením mnoha potíží. Rozvoj měst, pracovní příležitosti, rozvoj infrastruktury, dostupné bydlení a s ním spojené sociální jistoty pro mladé rodiny by pro naši ekonomiku mohly být pozitivním impulzem.
Zahraniční politika: 1
To, co se však opravdu povedlo, je přístup k zahraniční politice. Nejenom, že pevné ukotvení v EU a NATO bylo nezpochybnitelné, ale i jasný postoj ve výzvách jako je Ruskem rozpoutaná válka na Ukrajině vnímám pozitivně. Ve vztahu k Ukrajině navíc naše role nehraje pouze finanční pomoc, která nebyla rozhodně nejvyšší nominálně, ani v přepočtu na obyvatele.
Byla to právě osoba premiéra Fialy, který jako první spolu s polským a slovinským premiérem, podnikl riskantní cestu do obléhaného Kyjevu a jasně ukázal, že Evropa stojí na straně Ukrajiny. Úspěchem také byla muniční iniciativa. Díky té mohly státy, které nechtěly být úplně spojovány s podporou Ukrajiny, prodávat nebo nakupovat munici, kterou následně obdržela ukrajinská armáda.
Komunikace: 5
Komunikace Petra Fialy byla klidná a důstojná. Tím bohužel pozitiva minulé vlády končí. Mnoho témat politici neotvírali a nechávali opozici, aby je komunikovala po svém. Bohužel v politice je to mnohdy o tom, umět z cizího úspěchu udělat neúspěch a z vlastního neúspěchu udělat úspěch.
V tomto ohledu došlo k selhání a totálnímu přehlížení komunikace s lidmi. A pokud vládní představitelé s lidmi nekomunikují, lidem může začít připadat, že je nezajímají. To je rozhodně něco, co si politik nemůže dovolit a přesně to se Petru Fialovi stalo u velké části populace, o čemž svědčí rekordní výsledek hnutí ANO ve volbách.
Závěr
Průměr výsledné známky vychází na 3,5 a pamatuji si ze školy, že v takových chvílích učitel může dát buď tu horší známku, nebo žáka přezkoušet. Ačkoliv nejsem fanouškem ani vlády nastupující, nějaká forma vládního reparátu pro Petra Fialu je mi silně proti srsti.
Anketa
Zdroje:





