Hlavní obsah
Názory a úvahy

Grolichova akce hejtman je prázdná kampaň

Foto: Lasy/ Wikimedia commons/ CC BY-SA 4.0

Hejtman Jihomoravského kraje Jan Grolich se rozhodl, že volby mu nevyhraje rekapitulace úspěchů nebo představení další vize směřování kraje. Zpět do křesla hejtmana mu postačí jeho obličej a křiklavé barvy.

Článek

Naši zemi již tento měsíc čekají krajské volby a obměna třetiny Senátu. Proto se každá strana snaží představit své vize a osobnosti, které vysílá do boje o mandáty v krajských zastupitelstvech. Někdy je kampaň mdlá a bezvýrazná, zatímco některým stranám a hnutím se podařilo vytvořit velmi dobrou kampaň. Někde na rozcestí těchto dvou možností se nyní ocitl hejtman Jihomoravského kraje Jan Grolich, který kandiduje v koalici SPOLU.

Co se v tomto kraji koalici podařilo, je podoba kampaně. Křiklavé barvy s heslem „Akce hejtman“ spolu s podobiznou Grolicha a některých dalších osobností určitě přitahují pozornost. Sám na sobě vnímám, že si jí všímám více než jiných materiálů ostatních kandidujících subjektů.

Jelikož však nehodlám volit tuto koalici, kromě zhodnocení vizuální podoby jsem si této kampaně nikdy příliš nevšímal. Změna u mě nastala, až když jsem na cestách v jiném kraji zahlédl jiné výrazné billboardy a uvědomil si, že těm Grolichovým něco chybí. Tím, co tam schází, je totiž načrtnutí jakékoli vize do budoucna.

Být hejtmanem nestačí

Vidíme to i v jiných krajích, že obhajující hejtmani často sázejí na sebe samotné a na určitou míru kontinuity ve fungování kraje namísto toho, aby představili nové myšlenky. Je to škoda, protože zrovna Jan Grolich má jistě co nabídnout. I když ho téměř jistě volit nebudu, vnímám ho jako jednoho z nejlepších politiků, které koalice SPOLU má.

Dokonce bych ho možná i volil, ale nepřekonatelnou překážkou je pro mě strana KDU-ČSL a koalice SPOLU, s jejíž názory se naprosto neztotožňuji. Možná právě na voliče, jako jsem já, se Grolich ve své kampani snaží apelovat. Na první pohled totiž ze zeleno-modrého billboardu není patrná jakákoliv spojitost s jeho stranou nebo koalicí, ve které kandiduje.

Jan Grolich podle mého názoru kraj vedl dobře. Není za ním žádný velký skandál. Navíc se mu podařilo zvýšit příjmy kraje, investoval do dopravní infrastruktury, získal dvě nemocnice pod správu kraje a modernizoval školství. Přesně tohle se v jeho kampani nedozvíte.

Během hledání jeho úspěchů jsem dokonce narazil na hejtmanovu vizi pro další volební období. Obecně se však jedná o pokračování již zmíněných věcí, ke kterým se přidává ještě příprava sociálních služeb a zdravotnictví na odchod silných ročníků do důchodu. To jsou všechno sympatické plány, kterým lze snadno porozumět.

Nechápu tedy, proč se v kampani rozhodli upřednostnit tvář hejtmana na úkor úspěchů a vizí. Abychom se totiž toto všechno dozvěděli, je nutné navštívit Grolichův volební web. A ruku na srdce, to už dnes téměř nikdo nedělá. I když politiku sleduji, stránky jednotlivých stran neznám.

Doba se zrychluje a lidi zkrátka nezajímá dohledávat si další informace. Marketingový tým, který vytvořil takto pěknou vizuální kampaň, si to přece musí uvědomovat. Pokud lidem stačí tak málo pro znovuzvolení hejtmana, je to smutné. V současnosti jsou nejpopulárnější několikavteřinová videa nebo jednoduchá, snadno pochopitelná hesla, která sice působí zkratkovitě, ale v dnešní době právě to voliče zaujme.

Stejně postupoval i hejtman Jihočeského kraje Martin Kuba, který sice ponechal barvy své strany, ale pro jistotu značku ODS nikde nezmiňuje. Pouze prohlašuje „Jdu do toho znovu“, přičemž opět chybí vize nebo shrnutí úspěchů.

I když je dnešní doba zkratkovitá a význam se často ztrácí, stále bych očekával, že se z propagačních materiálů dozvím alespoň v jedné větě či několika slovech, proč bych měl daného politika volit. Nestačí, že byl člověk hejtmanem, musí lidem říci, co plánuje do budoucna a zda má ještě co předat.

Snaha upozadit koalici SPOLU

Hejtmani Grolich i Kuba jsou příkladem příslušníků vládních stran, kteří vidí potenciál ve skrytí své značky. Grolich ji sice na většině svých materiálů uvádí, ale vždy tím nejmenším písmem. Je to alespoň malá ukázka toho, že ne všechno se na vládní úrovni povedlo.

Navíc celostátní politika je od té krajské velmi odlišná. Krajské zastupitelstvo je důležitým mezičlánkem mezi lokální a celostátní úrovní. Mnohdy zde vznikají koalice, které by na státní úrovni nikdy nevznikly, protože zde spíše hrají roli osobní sympatie a programové průniky. To je dobře pro kraje i pro voliče.

Grolich jako poslední šance lidovců

Grolich je ve složitější situaci, protože jeho výsledek v krajských volbách rozhodne o jeho budoucnosti v politice. Pokud obhájí mandát hejtmana nebo dosáhne výrazného výsledku, je pravděpodobné, že se bude ucházet o post předsedy KDU-ČSL.

V současné době je na naší politické scéně přetlak pravicových a populistických stran, a jelikož se KDU-ČSL snaží balancovat někde mezi nimi, jejich preference klesají. Strana je zastaralá a nemá co nabídnout mladým, zatímco staří jí již nevěří. To by mohl Grolich změnit a udělat z lidovců politickou sílu podobnou té, jakou mají v sousedním Rakousku nebo Německu.

Zdroje:

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz