Článek
Marketingový tým premiéra Petra Fialy se rozhodl, že i když má vláda prázdniny a na naší politické scéně panuje okurková sezóna, je potřeba lidem připomenout, že máme předsedu vlády. Od posledních videí nejspíše došlo na personální změny nebo k sebereflexi marketérů, a dostali jsme verzi premiéra, který není pouze nudný profesor, ale má i lidskou stránku nebo se nás o tom snaží alespoň přesvědčit.
Samozřejmě, že je pravda, že v obleku i spím. Nebo ne? Podívejte se na video :-)
Posted by Petr Fiala on Sunday, August 11, 2024
Fiala byl nejspíše donucen, aby alespoň na pár záběrů nepůsobil tolik akademickým dojmem a vzal si něco ležérnějšího. To se nejspíše jemu samotnému nelíbilo a dospěl tak s marketingovým týmem ke kompromisu, že sako sundá, ale kravatu si nechá. To je jistě velké vítězství marketingu, protože premiér odložil sako snad pouze jednou a jeho fotografie v mikině od prezidenta ihned zaplavila sociální sítě.
I přesto, že nejsem žádným expertem na reklamu, si troufnu říct, že je škoda, že se premiér neodvázal ještě o trochu více. Série videí, které natočil, má totiž za cíl působit letním dojmem a premiér nám na nich vypráví, co vše s rodinou o prázdninách zažil nebo jak trávil dětství u babičky.
A to jsou podle mě ideální témata, u kterých by bylo naprosto přirozené vidět premiéra v tričku nebo v kraťasech. Bohužel další pokus přesvědčit občany, že premiér je v první řadě autentická lidská bytost a až potom vysokoškolský profesor, opět nevyšel.
Nejenom že mohli ukázat, že je lidská bytost, ale i klasický Čech. Proč například nevznikne video, kde Petr Fiala vykládá o krásách přírody poté, co vyšel některou naši horu, a nejlépe v sandálech s veselými ponožkami? Nebo třeba video z nějaké zapadlé chatičky uprostřed lesa, kde by u svého výkladu pil pivo z plechovky?
Ani jedno by možná nebylo státnické, ale ukázalo by to opravdovou nestrojenou podstatu daného člověka. Navíc by lidé mohli alespoň řešit, jestli má premiér vkus na pivo nebo zda ponožky do sandálů patří, či nikoli. Plně chápu, že se nechce snížit k dělání hloupostí na sociálních sítích, jako někteří jeho oponenti, ale alespoň kapka lidskosti, nadsázky a humoru by opravdu neškodila.
Politici nejsou obyčejní lidé, ale lidé chtějí, aby tak vypadali
Je smutné, že v současnosti je poptávka po politicích taková, že většina voličů chce něco mezi komikem a rockovou hvězdou spíše než nudného úředníka. To je problémem i Petra Fialy, u kterého je naprosto jedno, co udělá a řekne, protože ho všichni považují za nudného profesora, který o běžných lidech neví zhola nic.
V žádném případě netvrdím, že by premiér něco o běžných lidech věděl nebo nevěděl, ale je pravděpodobné, že většina politiků nemá o strastech nižší a střední třídy ani ponětí. Přece jenom politici na celostátní úrovni mají nesrovnatelně větší platy než běžní smrtelníci.
Obyčejný řadový poslanec bez dalších přidružených funkcí měsíčně dostává přes 100 tisíc hrubého, peníze na cestování, ubytování, kancelář a v některých případech jsou zvoleni i v dalších institucích, kde rovněž pobírají vysoký plat. Pokud mají takto vysoké příjmy, je naprosto nesmyslné, aby se snažili předstírat, že jsou jedním z lidu.
O to horší je, že mnoho politiků je ve svých funkcích zvoleno ne proto, že by byli kompetentní nebo vzdělaní v konkrétních problematikách, ale spíše proto, že dokázali svým vystupováním a někdy i humorem zaujmout dostatečné obecenstvo.
Potom to vypadá tak, jak to vypadá. Až na světlé výjimky, hlavně mezi jednotlivci, nejsou podle mě v parlamentu kompetentní lidé. Ať už vládní nebo opoziční politici. Čelíme několika krizím, a přitom o některých se u nás v podstatě nemluví a nejsou to témata, která by voliče zajímala.
Samozřejmě vysoké ceny pociťujeme dnes a denně a jsou prioritním problémem, ale jsou tu i další věci, které by stály za pozornost. Například problém nedostatku bytů. Také se stále více prohlubuje nedostatek zdravotníků. Nízká porodnost a stále se zvyšující věk, kdy má člověk první dítě. Složitý byrokratický proces napříč státem. Nedostatečná síť dálnic, která je i tak ve špatném stavu. Klimatická krize. A dalo by se pokračovat do nekonečna.
Bohužel u nás se politika smrskla na válku nic neříkajících líbivých sloganů a reklamních agentur. Ze současných stran v parlamentu měla již každá kromě SPD šanci ukázat, jak se s těmito problémy vyrovnají. SPD naštěstí takovou možnost neměla a ostatní strany se těmito tématy úspěšně promlčely.
Je mi jedno, zda je politik v saku nebo v pyžamu
Forma sdělení zkrátka přesahuje myšlenku a politici se pouze přizpůsobili poptávce, kterou mají voliči. Je mi zcela jedno, zda politik, který jakkoliv promlouvá k lidem, má sako, teplákovou soupravu nebo pyžamo. Důležité je totiž pouze to, zda umí srozumitelně představit problémy a nabídnout jejich řešení.
Zatímco se politici hádají o desetikoruny navíc pro důchodce, naše země zamrzá na místě a až jednou přijde kompetentní politik, který se nás z toho pokusí dostat, bude to mít velmi složité a nevěřím, že to bude kdokoliv, kdo nás nyní reprezentuje v parlamentu.
Anketa
Zdroje: