Hlavní obsah
Názory a úvahy

Petr Fiala si pod sebou podřezal větev

Foto: Ben Skála/ wikimedia commons/ Attribution-ShareAlike 4.0 International

Většina z nás viděla podivné video, kde český premiér vyrazil na nákup do Německa. Možná selhal marketing. Možná to byl počin ze zoufalství. Ale možná už Petra Fialu zkrátka nebaví být premiérem.

Článek

Během návštěvy Karlovarska se premiér vydal i na spanilou jízdu po supermarketech u nás i v Bavorsku. Následně video z této výpravy bylo sestříháno do dalšího dílu „Otázek a odpovědí z Kramářovy vily“. Pořad, kterým chce Petr Fiala zřejmě udržet kontakt s občany stejně, jako to dělal Andrej Babiš v „Čau lidi“.

Na začátku videa Fiala tvrdí, že jeho vláda dělá vše pro levnější potraviny. Jenže vzápětí zjišťuje, že v Německu jsou ty stejné výrobky větší a levnější než u nás. Měl několik možností, jak se k tomu postavit. Mohl suše prohlásit, že i když dělají hodně, tak německá vláda dělá víc. Další možností bylo navrhnout řešení, které by nám potraviny zlevnilo. Jenže premiér se rozhodl, že bude chtít vysvětlení od nadnárodních korporací.

Německá vláda dělá více

Zarážející je skutečnost, že si buď nikdo v týmu Petra Fialy neuvědomil, anebo se to rozhodli záměrně zamlčet, že důležitou roli v cenách potravin hraje to, kolik za ně zaplatíme daň. V Německu je daň na základní potraviny 7 %, ale u nás je to 15 %. Takže za každou věc, kterou koupíme odvedeme na dani více než dvojnásobek proti nákupu v Německu. Ještě je důležité poznamenat, že na některé potraviny mají Němci vyšší daň, například na alkohol nebo sycené nápoje. Na základní potraviny běžné konzumace je to ovšem zmíněných 7 %.

Fiala dále ve videu začne přepočítávat ceny jednotlivých potravin. Elegantně přejde cenu chleba a másla a dalších základních potravin s tím, že byly levnější, ale ne nijak podstatně a plynule pokračuje o výrobcích nadnárodních řetězců. Jenže informace, že nebyly levnější zase o tolik je nesmírně důležitá. Sice nejsou přesné ceny zmíněny, dá se ale odtušit, že to bude v řádech korun nebo desetikorun. Jenže pokud na dani zaplatil o více než polovinu méně, tak to znamená, že je mohou ve skutečnosti mít Němci dražší, jen si z nich stát bere méně a ve výsledku jsou levnější. Pokud vezmeme dražší německý produkt a přičteme k němu 7 % může jeho finální cena být nižší než lehce levnější produkt s přičtením 15 % pro státní pokladnu.

Zatímco německá vláda pod vedením sociálně-demokratického kancléře Scholze drží daň z nákupu potravin na rozumné míře, aby měli Němci potraviny levnější, naše pravicová vláda upravuje pravidla bankám tak, aby na občanech ještě více vydělaly.

Veřejné vysvětlení nebo veřejný výsměch

Potom, co Petr Fiala odbyl rozebrání cen běžných potravin, hned se dal do výpočtu cen nadnárodních korporací. A opravdu je zde rozdíl poměrně vysoký. Premiér občany ve videu ujistil, že bude tvrdě dělat to, co doteď vláda dělala, což může vyznít komicky, když vidíme, že to k ničemu moc zatím nevedlo. Navíc nám premiér slíbil, že ke svému dosavadnímu úsilí připojí žádost o vysvětlení od korporací, jejichž produkty jsou levnější v jiných státech.

Premiér by ovšem měl jako pravicově smýšlející člověk odpověď znát. Vysvětlení nebude fér, ale z ekonomického hlediska dává smysl. Věta „Prodáváme to za cenu, za kterou to koupíte“ bude asi ta nejjednodušší reakce nadnárodní korporace na politikovu otázku.

Ta horší odpověď by mohla být pouhý výsměch ředitelů těchto firem, kteří velmi pravděpodobně netuší, kdo Fiala je, a ani je to příliš nezajímá. Těžko říct, jestli vůbec vědí, kde Česká republika leží. My jsme velmi malý trh a tyto firmy by nám v klidu mohly vzkázat, ať si jejich produkty nekupujeme, pokud na ně nemáme.

Fiala už ví, jak na to

Svým výletem do Německa musel premiér zjistit, jak je možné, že Němci mají levnější potraviny. Pokud by se rozhodl snížit nám DPH na potraviny, vedlo by to k jejich nižším cenám. Jenže to vláda minimálně pro příští rok udělat nehodlá, protože se nás snaží dostat z dluhů. Proto je zarážející, že toto video vzniklo, bylo vydáno a upoutalo tak pozornost na tento problém.

Na koho video míří?

Otázkou zůstává, koho chtěl vlastně tímto videem premiérův tým oslovit? Mě, jako voliče jiné než vládní strany, rozhodně nepřesvědčilo o ničem, krom žalostného nedomyšleného marketingu. Troufám si tvrdit, že video nenadchlo ani nikoho z těch, kteří volí parlamentní opozici v podobě ANO nebo SPD. Pokud byli cílovou skupinou mladí lidé, měl si Fiala radši najmout nějakého seriózního influencera, který by téma lépe vysvětlil.

Voliči ODS jsou pravicoví, takže předpokládám, že ví, jak tento jev vzniká. On jim ale pouze vyslal vzkaz, že si myslí, že jim fakt s daněmi nedojde.

Kult osobnosti

Doufejme, že to tak není, ale řada videí ukazuje snahu budovat kult osobnosti premiéra Petra Fialy. Ať už jde o naprosto fialové logo pořadu nebo o detaily, že i titulky mají bílo fialovou barvu. Nejspíš to ovšem pouze ukazuje, že si některý z editorů na videu opravdu vyhrál, což je škoda schopného člověka na takto odfláknutý celek, kde forma převyšuje obsah.

Zdroje:

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz