Článek
Naše školství je evidentně v tak výborném stavu, že ministr školství Bek nemá na práci důležitější agendu než zakazovat výuku některých cizích jazyků, či abychom byli přesní, povolovat, které jazyky se vyučovat smí. Napříště tak budou na základních školách povinné dva cizí jazyky: angličtina a jako druhý volitelný bude na výběr pouze němčina, francouzština a španělština. V čem je problém? Primárně v tom, že druhý nejpopulárnější volitelný jazyk našich školáků je ruština. Rusky se aktuálně učí skoro 50 tisíc školáků (jen pro srovnání, španělsky 19 tisíc, francouzsky 10 tisíc). Některé školy v Moravskoslezském kraji navíc logicky vyučují jako druhý jazyk polštinu, což by mělo podle Beka také skončit. Nařízení se navíc netěší ani podpoře veřejnosti, když s ním souhlasí pouze 35% a proti je 54% respondentů.
Proč se dnes učit rusky
Říkáte si, proč se dnes učit ruštinu, jazyk masového vraha a válečného zločince Putina? Jsou na to dvě odpovědi, jedna optimistická, druhá pesimistická. Válka jednou skončí a Putin nebude v Kremlu navěky, z Ruska bude za pár let normálnější země a zase se rozběhne obchod, turistika…
A nebo budou ruské výboje pokračovat, Putina nahradí někdo ještě horší a Rusko bude pro svět bezpečnostní hrozbou číslo jedna. V obou scénářích budou jak sůl potřeba lidé, kteří umí rusky a rozumí Rusku. My Češi máme navíc obrovskou výhodu. Ruština je pro nás - narozdíl od mluvčích germánských a románských jazyků - velmi jednoduchý jazyk. Dává nám to solidní komparativní výhodu. Ať už bude Rusko v budoucnu příležitost či hrozba, může dobrá znalost ruštiny otevřít Čechům dveře do mezinárodních institucí či firem. Už teď když někde v anglosaském světě řeknete, že umíte rusky, jste za borce a získáte si respekt.
Povinný druhý jazyk? Ne, měla by to být pouze možnost.
Slyšel jsem to od učitelů mnohokrát. „Nezavádějte povinně druhý jazyk. Každý na jazyky není. Hodně dětí ta němčina nebaví, moc jim nejde, nemají motivaci…“ Namítal jsem, proč nevyučují třeba španělštinu, která je lehčí. Prý není zájem, ani vyučující… Domnívám se, že tyto stesky učitelstva jsou oprávněné. Na ZŠ chodí ze zákona všichni a to i děti, které nejsou zrovna studijní typy a budou se živit řemeslem či méně kvalifikovanou prací. Myslím, že druhým jazykem skutečně tyto školáky mořit nemusíme. Povinné by pro školy mělo být pouze druhý cizí jazyk nabízet. Pro studenty by pak jeho eventuální výběr měl být možnost a ne povinnost.
Další problémem je, že je rozdíl se něco učit a naučit. Na tom, že by se všichni měli od první třídy učit anglicky a pokud možno se to naučit, se asi všichni rozumní lidé shodnou. Obávám se ale, že se také shodnou na tom, že děti, které se v nějakém pozdějším ročníku ZŠ začnou povinně učit druhý jazyk (reálně to bude v drtivé většině němčina), se ho - pokud nepůjdou na dobrou kvalitní střední školu - stejně nenaučí.
Regulovat výběr druhého cizího jazyka absolutně nedává smysl
Možná si říkáte, jak vlastně pan ministr na ty tři povolené jazyky přišel? Tak aby bylo jasno, tyto jazyky mají alespoň podle Beka globální užití. U francouzštiny a španělštiny o tom není pochyb, ale němčina? Jelikož význam slova globální asi nejlépe vystihuje české slovo celosvětový, říkám si, v jakém světě to pan ministr asi žije. Nejspíše má jako správný Brňák za hlavní referenční rámec Vídeň a jeho svět končí někde za Berlínem. Jinak by mohl těžko považovat němčinu, kterou se mluví pouze v několika středoevropských zemích, za globální jazyk.
Ale pryč od němčiny. Ono totiž nedává žádný smysl, proč by měla vláda vůbec regulovat jaký druhý jazyk se bude kdo učit. V současné situaci bych naopak čekal, že ministerstvo bude podporovat diverzifikaci nabídky jazyků. Proč by se třeba alespoň na pár školách nemohly děti učit japonsky, korejsky nebo čínsky, vždyť Japonsko a Korea patří mezi hlavní zahraniční investory v ČR. Také bych čekal, že pokud se zavádí nějaká regulace, je jasně ukázán její přínos. V sestavování seznamu povolených jazyků fakt žádný přínos nepozoruji. Možná chce pan Bek jen získat politické body tím, že je protiruský. Těžko říct, protože toto nařízení zasahuje i polštinu, italštinu a další jazyky.
Nejde jen o ruštinu, ale o princip
Tato kauza má navíc i svou obecnou rovinu. Jde tu o to, že ministr pravicové vlády a ještě k tomu z liberálního STANu jedná přesně opačně, než by měl v souladu se svým ideovým ukotvením. Pravice totiž povětšinou hlásá svobodu jednotlivce, možnost volby, individuální zodpovědnost a ostře vystupuje proti nejrůznějším nařízením a byrokratickým regulacím. A co nevidíme. Nejdříve všem nařídíme, že se musí učit dva cizí jazyky a pak ještě direktivně omezíme nabídku toho druhého na pouhé tři jazyky. Což v praxi stejně na většině škol dopadne tak, že se všichni budou povinně učit anglicky a německy, protože na francouzštinu a španělštinu nebudou pedagogové.
Vládo, dej lidem svobodu a raději plň sliby
Myslím, že aktuální vývoj jasně ukazuje na to, že ČR a celá EU jsou zoufale přeregulované, přebyrokratizované, zavalené lavinou nejrůznějších norem, kvót, zákazů a předpisů. Pokud chceme zůstat globálně konkurenceschopní, musíme s tím něco dělat. Mohli bychom začít třeba tím, že dáme lidem svobodu si vybrat, jestli se chtějí učit na základce druhý cizí jazyk a jaký. A vláda by třeba namísto sestavování seznamu nějakých povolených jazyků raději konečně mohla zvýšit platy pedagogů, jak slibovala před volbami.
Co si myslíte o výuce ruštiny vy? Hlasujete v anketách úplně dole.
Odkazy