Hlavní obsah
Názory a úvahy

Baculky v reklamě na oblečení. Špatný vtip, nebo nový standard krásy?

Foto: pexels.com

Obezita je dnes velkým problémem u nejmladší generace a učitelé se snaží osvětou reagovat. Dnes jsem na internetu narazil na příspěvek žákyně 9. třídy, ve kterém popisuje hodinu občanské výchovy na téma zdravý životní styl, a nestačil jsem se divit.

Článek

Vyučující žákům sdělila, že je nutné provést průzkum, zda mají všichni zdravou váhu. Žáci se seřadili podle abecedy a každý si stoupl na váhu a před třídou se zvážil, poté porovnal svou váhu a výšku dle BMI indexu, někteří žáci se nechtěli tohoto vážení před třídou účastnit a slovně protestovali, ale nebylo jim to nic platné, úkol bylo nutné splnit. Ke konci hodiny vyučující všechny hodnoty žáků zapsala na tabuli a seřadila od největší po nejmenší… Ach jo, tak tato osvěta se opravdu nepovedla.

Fenomén ideálu krásy se v čase proměňuje, stále poutají naší pozornost krásná, rovnoměrně opálená těla a především tak nádherně štíhlá. No řekněte sami, kdo netouží být štíhlý?

Nasadíme tvrdou dietu, cvičíme a stále nevypadáme dokonale a připadáme si oškliví, občas směrem k nám utrousí vtipnou poznámku kolegové nebo spolužáci ve škole, a tak pro jistotu přestaneme jíst úplně. Začíná to shozeným gramem, kilem… Každý nás chválí, jak jsme zhubli, a to se nám líbí, že? Hubneme dál… Až přichází první zdravotní problémy… Asi jste poznali, že narážím na poruchy příjmu potravy, anorexii a bulimii. Kdo podporuje tato vážná psychická onemocnění? Svým způsobem celá společnost, propagací ideálu krásy, který na nás kouká téměř všude, na internetu, v magazínech, ale i v obchodech s oblečením.

Po Novém roce mě v jednom oděvním řetězci u přehledně vyskládaných džínsů zaujal plakát, na kterém byla mladá obézní dívka, na sobě měla džínsy, triko s hlubokým výstřihem a skoro povinný úsměv od ucha k uchu. Co se to děje? Říkám si. Že by obchody chtěly bojovat proti anorexii a bulimii, vychrtlé modelky z plakátů vyhodily, a nahradily je baculatými dívkami?

Evropa tloustne, šest z deseti Čechů má vyšší než normální váhu a každý pátý je obézní, tomu se přizpůsobují i prodejci oblečení a tedy i marketing oděvních společností. Obchody reagují na novou společenskou normu - nadváhu, s kterou se nám nedaří bojovat. Stejně jako plakát s vychrtlou modelkou nepřispíval k omezení poruch příjmu potravy a sděloval nám, že být příliš hubený je normální a žádoucí, i plakát s obézní dívkou, které špeky koukají přes kalhoty, normalizuje obezitu a nepřispívá k řešení nadváhy, co s sebou nese i mnoho zdravotních rizik.

Pojďme nejdříve něco se svým životním stylem udělat my sami, jděme jako učitelé příkladem, nejprve ať předstoupí na váhu celý pedagogický sbor, provede výpočet BMI a dětem otevřeně sdělí, proč se svou váhou mnohdy desítky let nic nedělají. A v obchodech? Tam vyhoďme plakáty s baculkami i modelkami a dejme tam prostě normální dívku, najdeme ji ještě?

Zdroj:

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz