Hlavní obsah
Cestování

Cesty vlakem do práce v nejistotě: Sankce pro České dráhy jsou k ničemu

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Foto: Jakub Vlach, vytvořeno pomocí AI BingChat

Většina obyvatel Berouna, Úval, Neratovic, Čelákovic, Milovic, Říčan a dalších větších obcí a měst Středočeského kraje využívá často k cestě do zaměstnání, do divadla nebo prostě jen „na pivko do hospody“ příměstskou vlakovou dopravu.

Článek

Ta je časově (když vše funguje tak, jak má) i finančně výhodnější (pořád se nemusím starat o vlastní auto), má to své ale.

Tuto dopravu objednává Středočeský kraj na základě smlouvy s Českými drahami z roku 2019. Na častá zpoždění jsme si jako cestující už zvykli, stejně jako jsme si zvykli na výmluvy zástupců Českých drah, že vina je především na straně Správy železnic, však my si jenom pronajímáme koleje a platíme za dopravní cestu, za časté výluky nemůžeme… A mnohdy mají pravdu.

Jako cestující jsme si ale museli zvyknout i na žluté cedulky informující o nefunkční toaletě, o nefunkčním otevírání dveří, o nefunkčním informačním systému apod. Zvykli jsme si i na to, že občas přijede jen jedna souprava CityElefant namísto objednaných dvou apod. Někteří šťastlivci zažili i hlášení typu „vlak z provozních důvodů nejede“. Toto jsou chyby Českých drah, za které jsou jako smluvní strana sankcionovány (definuje to příloha č. 11).

Od ledna do září 2023 zaplatil národní dopravce Středočeskému kraji na pokutách bezmála 12 milionů korun, říkáte si, to je ale pakatel, a máte pravdu, kontroly dodržování standardů kvality provádí totiž pouze kraj (zastoupen IDSK - Integrovaná doprava Středočeského kraje p. o.) a to v omezené míře, i tak přišly na to, že dopravce 6490krát nedodržel dojednanou kapacitu vlaku, minimálně 6490krát se tedy museli cestující mačkat. Za jedno porušení je pokuta pouhých 500 Kč, pokuta nižší, než zaplatíte při jízdě na černo; kompenzaci ale dostane Středočeský kraj, mačkající se cestující zase jednou utře… Je to podobné, jako kdyby si majitel cestovní kanceláře objednal na zájezd do Itálie dva autobusy za 100 tisíc korun, přijel ale z důvodu poruchy jenom jeden, cestovní kancelář by dostala kompenzaci 500 korun a cestující by se museli spokojit s cestou v jednom autobusu bez nároku na odškodné, a takto hospodaří Středočeský kraj. Smlouva je platná až do roku 2029, doufám, že při dalším „soutěžení“ budou sankce motivační ke změně, a nikoliv demotivační, jako je tomu dnes.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Reklama

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz