Hlavní obsah
Láska, sex a vztahy

Vnímání ve vztazích partnery obohacuje. Pravda podpoří emoce

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Foto: pexels.com

„Mám pocit, jako bych žila s hrochem,“ povídá klientka na úvodním sezení, když jsem ji vybídl k tomu, aby popsala, jak se cítí…

Článek

Emoce jsou součástí komunikace, která podporuje vzájemné porozumění a většinou jsou provázeny jasně zřetelnými změnami (zvýšený tep, napětí, dýchání…); jako takové jsou ojedinělé (na stejnou situaci reagují různí lidé odlišně) a nespoutané (spouštějí se samovolně, ovlivnit rozumem příliš nejdou, prostě tu jsou). Zpět ale k naší klientce a její větě „mám pocit, jako bych žila s hrochem.“

Tato věta dokazuje, jak mnoho lidí své pocity zadupává do země a neumí dát na srozuměnou, co si myslí a co cítí. Přitom stačí „mám pocit“ nahradit slovy „myslím si…“ a tak je třeba to nevzdat a dál se svého protějšku doptávat, koneckonců na to, co se ptáte, poznáte až z odpovědi, říká slavný terapeut Steve De Shazer.

„Co to znamená, že žijete s hrochem?“ nevzdávám se.

„No můj muž pořád leží u televize, kouká na fotbal a nic nedělá…“ odpovídá klientka.

„A jaké to je, žít s hrochem?“ cílím otázku opět na emoce.

„No mám pocit, že ho vůbec nezajímám…“

I tato odpověď nám neříká nic, jen vede k dalším otázkám. Co se vlastně ve vztahu děje? Kdyby to řekla partnerovi, jednalo by se v podstatě o výčitku… A oheň by mohl být na střeše!

Vysvětluji, že musí na rovinu říct, co se v ní odehrává, když „žije s hrochem“.

„Cítím se jako kus hadru,“ říká.

Ani tato věta však přesně nepřibližuje, jak se klientka cítí… Naučili jsme se bohužel maskovat, co cítíme a používat v řeči zcela běžně výrazy, i když emoce přímo nevyjadřují.

„A hadr se cítí jak? Popište mi, co se v tom hadru odehrává…“

Klientka se po chvíli rozplakala a řekla: „hrozný smutek a strach… strach, že už to nebude nikdy jako dřív…“

Pravdivost nás konečně posouvá do správné polohy, je to klíč k dobrým vztahům. Máte-li s partnerem nebo partnerkou problém při vyjadřování emocí, obviňujete-li druhého, vyčítáte-li a manipulujete k sobě samému, můžete začít používat vůči druhému pravdu. Zkuste to, stojí to za to.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Reklama

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz