Hlavní obsah
Lidé a společnost

Zanedbaná trať Mladotice – Kralovice: Správa železnic a 30 let ignorace

Foto: Jakub Vlach

Na okraji Středočeského a Plzeňského kraje leží železniční trať opředená nostalgií a spojující obec Mladotice s Rakovníkem. Bohužel, tento 12 kilometrů dlouhý úsek, který kdysi pulsoval životem, je nyní v oficiální výluce už více než 28 let.

Článek

Od roku 1997, kdy byla výluka zahájena za účelem výměny prohnilých pražců, se provoz na této trati nikdy neobnovil. A tak si trať bere příroda a dále zarůstá, koleje rezaví, drážní budovy chátrají.

Nechtěným svědkem zániku této historické spojnice jsou úředníci z Ministerstva dopravy a Správy železnic, kteří nečinně přihlížejí postupnému rozkladu. Každým rokem, kdy se na trati neděje nic, rostou náklady nejen na její potenciální obnovení, ale i zrušení.

Proč nechala Správa železnic, státní organizace, která je oprávněna s tímto majetkem ve vlastnictví státu nakládat, trať zchátrat? Na tuto otázku jsem se pokusil najít odpověď prostřednictvím zákona o svobodném přístupu k informacím, ale má žádost byla v tomto bodě zamítnuta. Nu což, vyrazil jsem alespoň na výlet, abych se na trať podíval osobně.

Pokud máte chuť podniknout podobný výlet, můžete využít linku číslo 404, která vás zaveze z Prahy Zličína přes Rakovník až do Mladotic. Za výhodnou cenu 140 korun můžete zakoupit celodenní jízdenku PID. Avšak ve voze vás bude doprovázet jen pár odvážlivců, což jasně ukazuje, proč se nikdo nemá k obnově provozu na této trati.

Foto: Jakub Vlach

Přibližně půl kilometru za Mladotickou nádražní budovou se nachází první zajímavý objekt – 33 metrů dlouhý ocelový příhradový most, který stejně jako koleje zarostl náletovými dřevinami. Po překročení mostu se naskytne cesta po náspu, a při pečlivém pozorování objevíte pár dochovaných kamenných kilometrovníků. Bez větších komplikací se můžete dostat k železničnímu přejezdu přes silnici č. 201. Zde doporučuji pokračovat dále po této cestě a sledovat trať po pravé straně. Připojit se k ní lze pohodlně u autobusové zastávky Kralovice, Řemešín, rozc. Trať pak znovu opustíte u dalšího přejezdu č. 1769 a budete pokračovat po silnici směrem k obci Trojany. Před obcí zahnete doprava a v ostré zatáčce na trať znovu narazíte. Následující dva kilometry budou trochu obtížné, protože les je hustý a trať těžko přístupná. Alternativou může být cesta po Sechutické naučné stezce až k bývalé nádražní budově Trojany.

Foto: Jakub Vlach

Železniční stanice Trojany

Ve stanici téměř chybí veškeré koleje, střecha je propadlá, okna i dveře zazděné. Přesto Správa železnic zůstává vtipná, na budově vás přivítá nápis „Stanice bez dopravní obslužnosti“ (platnost od 10. 12. 2023), pro případ, že byste náhodou chtěli čekat na vlak. Trať pokračuje přes širé pole kolem kláštera Mariánská Týnice, který je o víkendu zavřený, ale od pondělí do pátku je muzeum otevřené. Při krátké přestávce u relativně nového přístřešku vedle kolejí můžete obdivovat klenutý propustek nad Kralovickým potokem a Svatojakubskou cestou z roku 1899. Po zpevněných cestách dojdete až ke kralovickému nádraží, kde budova chátrá podobně jako ta v Trojanech. Ovšem zde vlaky stále zastavují, a to od prosince roku 2023, a to hned čtyřikrát denně. Místní budova je přezdívána „holubí dům“, asi tušíte proč. Pokud budete mít čas, můžete se podívat po sjízdné koleji až k návěstidlu, které je stále plně funkční, hned pár metrů za ním sjízdná kolej končí, a s ní i váš výlet.

Foto: Jakub Vlach

Informační cedule na nádraží Trojany

A co přinese budoucnost této železniční tratě? Na tuto klíčovou otázku jsem se obrátil přímo na Správu železnic.

Správní řízení týkající se zrušení části regionální dráhy v úseku Kralovice u Rakovníka – Mladotice bylo zahájeno 31. května 2018. V odpovědi na můj dotaz, v jaké fázi je toto správní řízení, mi Správa železnic sdělila, že toto řízení dosud neskončilo. Ačkoli si vyžádali prodloužení zákonné lhůty na poskytnutí informace o deset dní s odůvodněním „mimořádných konzultací mezi více složkami povinného subjektu“, nezmínili detaily týkající se konkrétních úkonů správního řízení.

Za fáze správního řízení by spíše bylo vhodné považovat jednotlivé jeho úkony, tedy Správa Železnic by měla poskytnout informace, jaké úkony již v rámci správního řízení byly provedeny, který z nich byl poslední a na jaký úkon se aktuálně ve správním řízení čeká, resp. jaké jsou příčiny toho, že se správní řízení protahuje. S obecnou lhůtou pro vydání rozhodnutí ve správním řízení stanovenou na 30 dnů, zdá se, že překročení této lhůty v případě této dráhy vyvolává otázky a naznačuje, že účastníci by mohli být seznámeni s důvody opoždění.

Foto: Jakub Vlach

Vzhledem k povinnosti Správy železnic provádět pravidelné kontroly a údržbu této stále existující, avšak neprovozuschopné železniční trati, jsem se zeptal, kdy byla naposledy provedena kontrola této trati ze strany Správy železnic a jaké byly výsledky této kontroly. Podle informací od Správy železnic byly poslední kontroly uskutečněny 4. ledna 2024 ve všech třech úsecích (Mladotice – Trojany, nádraží Trojany, Trojany – Kralovice). Cílem těchto kontrol bylo prověření evidenčního stavu a odhalení případné neoprávněné činnosti v obvodu dráhy, s důrazem na možné odcizování majetku nebo neoprávněné zabírání pozemků dráhy pro soukromé využívání. Výsledek kontroly naznačuje, že evidenční stav od poslední kontroly v roce 2023 zůstal nezměněn.

Dále se prověřuje stav mostů a propustků, kde poslední pravidelné prohlídky mostních objektů v úseku Kralovice – Mladotice proběhly pro propustky 9. - 10. března 2023 a 15. března 2023, pro mosty pak 22. srpna a 13. září 2023. Výsledek těchto kontrol ukázal, že všechny mostní objekty jsou ve špatném technickém stavu.

Pravidelně se koná i dvakrát ročně prohlídka budovy zastávky Trojany, přičemž podrobná kontrola proběhla 23. července 2023 s výsledkem, že objekt je ve špatném technickém stavu.

Foto: Jakub Vlach

Dál nejedeme!

Domnívám se, že obsahem, účelem a výsledkem kontrol dlouhodobě neprovozuschopné trati nepochybně není jedno bezobsažné slovo, které by trati bylo možno přiřadit jistě i bez kontroly. Prohlídka tratí podle stavebního řádu drah zahrnuje celou řadu konkrétních odborných činností, při kontrole se zjišťují konkrétní údaje o stavu a závadách a měřené parametry a o všech úkonech, zjištěních a naměřených hodnotách se vedou podrobné záznamy, které se po dobu 5 let povinně archivují v digitální podobě. Tyto záznamy měl někdo vyhodnotit a rozhodnout o údržbě tohoto státního majetku, viník se po téměř 30 letech bude hledat těžko.

Budoucnost trati zůstává nejistá, přičemž je však zřejmé, že význam může být zachován pouze v rámci celé tratě. Slepá trať, kde dosavadní páry víkendových vlaků končí v Kralovicích, ztrácí smysl z hlediska přepravního i ekonomického.

Foto: Jakub Vlach

„Holubí dům“ v Kralovicích

Zdroje:

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz