Hlavní obsah

Nejen drsný, ale i nechutný až zvrhlý je rituál dospělosti chlapců kmene Sambia

Foto: Pixabay - Afrikit

Iniciační rituály dospělosti jsou u domorodých kmenů různé, bývají spojené s utrpením a bolestí, které mají prověřit odolnost a odvahu. Kmen Sambia však došel ještě dál. Nejen citlivým povahám může připadat jejich rituál velmi nechutný až zvrhlý.

Článek

Domovem pro primitivní a izolovaný kmen Sambia je Papua-Nová Guinea. Jejich tradice a zvyky mohou v druhých vyvolat nepochopení až nechuť. Zdlouhavý a drsný rituál dospělosti, kterým musí mladí chlapci projít, se neobejde bez utrpení, bolesti a nucené konzumace nezvyklé tekutiny.

Kmen Sambiů pohlíží na ženy jako na něco nečistého až nebezpečného. V důsledku toho jsou matkám odebíráni malí chlapci ve věku 6 až 9 let a posílány na krutou převýchovu. Věří, že mladí chlapci jsou výchovou matky pošpiněni a v následujících letech je proto potřeba udělat vše, aby se z nich stali silní a čistí jedinci s krví válečníků. Aby se zbavili veškeré kontaminace ženami, propichují si různé části těla, způsobují si krvácení z nosu, vyvolávají si zvracení konzumací velkého množství cukrové třtiny a nejen to. Zmíněné zvyky patří k těm mírnějším.

Celý přerod malého chlapce v muže trvá 10 až 15 let a skládá se ze šesti různě krutých a nechutných stupňů, které provází nepochopitelné zvyky.

Prvním stupněm je Maku. V této fázi je matce pod pohrůžkou smrti chlapec odebrán a poslán do chrámu na převýchovu, která začíná „vymýváním mozku“. Chlapcům je neustále připomínáno a vštěpováno, že ženy jsou nepřátelé mužů, zlé síly, které jich chtějí zneužívat jen pro uspokojení své sexuální touhy.

Z toho důvodu je třeba vyhnat z těla ven vše, co v nich „nečistá“ výchova matek zanechala. Vyplavit ženské nečistoty pomáhá nejen zmíněné zvracení a bití, ale také krvácení z nosu. Malí chlapci jsou bodáni bambusovými tyčemi do nosních dírek, dokud z nich nezačnou krvácet.

Poté jsou chlapci oblečeni do rituálního oděvu a jsou donuceni „cucat rituální flétny“. Starší muži před nimi tančí a provádějí sexuální gesta a mladí chlapci jim musí provést orální sex. Poté jsou zneužity staršími ještě análně. Pokud toto zneužívání staršími přežijí, čeká je už „jenom“ předposlední krok.

Po letech v moci žen potřebují nabrat sílu a ta se podle nich nachází v mužském spermatu a proto ho musejí účastníci iniciace pravidelně popíjet. Během tohoto období, které trvá od 9 do 12 let, musí také dodržovat přísnou dietu.

Druhá fáze zvaná Imbutu je plná kamarádství, mužských pout a odměn za zvládnutí první sady rituálů.

Ve třetí fázi zvané Ipmangwi začínají chlapci procházet pubertou a již se nemusí účastnit orálního sexu. V tomto období se učí genderovým rolím a také, jak mít pohlavní styk. Jakmile se to naučí, začínají si hledat manželku. Toto období trvá tři roky, obvykle ve věku 13 - 16 let.

Nupuša je čtvrtá fáze, během níž se chlapci žení a mají pohlavní styk. Tato fáze nastává až po dokončení předchozích a musí jim být alespoň 16 let. Ti nejsilnější, kteří se z převýchovy vrátí, pojmou za manželku ženu, kterou mu vybrali starší bratři.

Pátá fáze Taiketnyi je provázena opět „pouštěním žilou“ neboli krvácením z nosu, protože jejich manželky mají jako vdané ženy první menstruační cyklus a oni se musí od nich očistit. V době menstruace jsou ženy odděleny od mužů. Během této doby zůstávají ženy v “ chýši menarche “ kvůli víře, že v tomto období se posilují ženské síly, které by mohly muže oslabit.

V poslední šesté fázi zvané Moondung porodí žena muži první dítě. Následně musí muž přestat se svou ženou intimně žít a dítěte se musí stranit až do chvíle, než ho žena přestane kojit. Zároveň musí udržovat v tajnosti pravdu o mužském kultu a iniciačním obřadu. Pokud ji přece jen odhalí, čeká jej kastrace a zabití. Toto je poslední krok a znamená dokončení iniciačních rituálů. Nyní lze chlapce považovat za dospělé a vážené muže.

Jakmile je to povoleno, tak téměř všichni muži rádi přejdou po návratu na vztahy se ženami. Malá menšina mužů zůstává svobodnými a pokračuje v homosexuálních vztazích. Ostatní domorodci jsou považováni za neobvyklé a jsou zesměšňováni.

V posledních desetiletích vlivem moderní doby, vlády, školní docházky i misijního křesťanství došlo k utlumení těchto tradičních praktik, zlepšil se nepřátelský pohled na ženy a vztah mezi mužem a ženou se stal rovnoprávnější. Ať už jsou domorodé zvyky všelijaké, nad některými zůstává opravdu rozum stát.




Zdroje:

https://www.cestovinky.cz/clanek/nejnechutnejsi-ritual-dospelosti-praktikuji-v-papui-nove-guineji-chlapci-tady-popijeji

https://objevim.cz/kultura/spartanska-vychova-je-proti-tomu-nic-chlapci-kmene-sambia-musi-pit-sperma-nacelniku-aby-se-stali-muzi-vzdor-znamena-smrt/veronikaoberreiterova/

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Simbari_people

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz