Článek
Otázka, jak to dopadne právě letos, to nikdy neví. Dávat komukoliv peníze mu přijde hloupé. Radost se přece může udělat jen hezkým dárkem! Ovšem komu co dát, když nikdo předem ani nenaznačí, co by si přál?
Odbrzděné ceny
Trýznivé okamžiky přichází pár dní před Vánoci. Obchody jsou plné zboží. Rád nakupuje ve slevách a těch je prozatím pomálu. Na prstech jedné ruky se dají spočítat, slevové šílenství vypukne až nejdříve mezi svátky.
Do té doby nám krátkodobě vyskočí cena křenu, vepřového, uzeného, čočky, pepře, aby se o radost ze Silvestra zákazník rozdělil s prodejcem. Dnes naopak dosahují vrcholu ceny řízků, strouhanky, brambor a jiných ingrediencí, které jsou základem bramborového salátu.
Odbrzděné jsou cenovky i u hygieny. Kdo chce, pořídí šampón a deodorant zvlášť za půlku. Zabalené v dárkové papírové krabičce jsou nejméně o 30 % navíc.
Útok na peníze v kapse
Podobní klienti u mě letos zaklepali dvakrát. Jednoho terapie nadchla, druhý setrval u svých stereotypů.
Ani psychoterapie totiž není všemocná, jejím základem je spolupráce klienta. On přichází se zakázkou a pokud chce, může svůj zlozvyk změnit. Kde však chybí motivace, není cesta ke změně.
Motivaci může prohlubovat všudypřítomná iluze, ale stavět na ní je velmi problematické. Na jednu stranu člověk prostřednictvím čichu a sluchu vnímá tradice a na stranu druhou skrz vlastní peněženku vidí bezuzdný útok na svoji kapsu.
Místo novinek ležáky ze skladů
Nikdo se tak nemůže příliš divit tomu, že v rámci opačně působících sil dochází sem tam k jejich kolizi a křehká lidská duše se neubrání. Na jednu stranu je příjemně rozjitřena a na stranu druhou může na citlivé jedince působit až útočně.
V praktickém slova smyslu jde totiž o dlouhodobý boj obchodníků o zákazníka a ti se neštítí nasadit pod pláštíkem laskavosti a dobroty zbraně nejtěžšího kalibru! Takové, které působí na naše emoce. Rádi tak usrkujeme u stánku s vánoční výzdobou nealkoholický jablečný punč za 50,- Kč dvě deci, i když rozum velí pořídit si litrovku jablečného džusu za dvacku a doma si ho v mikrovlnce přihřát… (sám jsem si nedávno dal dvojku a odcházel z trhů s tím, jak byl dobrý)
Anketa
Zboží, kterým jsme v době „hojnosti“ totiž zasypáváni jako padajícím sněhem, je často ležákem, vyhrabaným z posledních míst přeplněných skladů. Co se neprodá dnes nebo zítra, zákonitě skončí jako „druhá šance“ po Novém roce ve slevové akci.
Kdo cítí, že na něj přichází fóbie, měl by tak sebrat všech pět, co má pohromadě, rozum do hrsti, zastavit se a odejít z nebezpečného prostoru. Pokud někdo z nejbližších nedostane dárek nebo milou pozornost zrovna zítra pod stromeček, určitě nebude ohrožen na životě. Může chvilku vydržet a radovat se z pozornosti jakýkoliv jiný den v roce. Dětem pak může udělat radost rozkrojené jablíčko s hvězdičkou ve středu. Více si tak uvědomí, že svátky nejsou o nákupním seznamu zboží od rodičů, ale chvilkami plnými překvapení, dobré nálady a pohody.
Zdroj: https://cs.wikipedia.org/wiki/Fobie