Článek
Už jen tři týdny zbývají do přijímacích zkoušek na střední školy. Přijímačky jsou nejjednodušším způsobem, jak otestovat znalosti mas a roztřídit jednotlivce podle hloubky jednotlivých znalostí. Je to období stresů, je to období nervů na pochodu, je to období slz, ale také štěstí po úspěšném složení. Je to první zkouška, na které v průběhu studia opravdu záleží. A je to první krok k výběru specializace, která bude jedince provázet po zbytek života.
Aby bylo testování, a tím je myšleno jakékoli, žákům alespoň trochu příjemnější, je dobré přemýšlet nad uspořádáním jednotlivých otázek. V pedagogické teorii se pracuje s teorií, která rozebírá důležitost první otázky. První otázka by měla být jednodušší a tím pádem i za méně bodů, nebo dokonce za body žádné. První otázka by měla sloužit k prvotnímu rozepsání a k odbourání již zmíněných nervů testovaného.
Stalo se vám někdy, že jste potřebovali trochu nakopnout u zkoušení nějakou upřesňující jednoduchou otázkou? Tak o to přesně jde.
Můžeme polemizovat o tom, zda již žáci nemají dost úlev, a že se v pedagogice příliš řeší emoce žáků, ale v tomto případě jde o maličkost. Dát na první řádek testu jednoduchou otázku za minimum bodů, která utvrdí žáka v tom, že to umí a trochu mu pomůže do začátku s nervy, by nemělo být bráno jako úleva. Spíše jen jako něco lidského.
A jak to je u přijímaček? Cermat (společnost vytvářející testy) se nechal inspirovat u první otázky právě počtem bodů. První otázka je v testu hodnocena vždy jen jedním bodem, což je nejnižší bodová dotace. A jak je to s její obtížností? To nechám na vás. Připravte si tužky, mozkové závity a níže najdete šest úloh, které jsou typově stejné jako ty, které bývají u přijímaček. Odpovědi jsou na konci článku.
Úloha první:
(-0,3)2 - 0,42 · 6 =
Toto je klasická úloha procvičující umocňování a věčnou problematiku znamének a upřednostnění početních operací. Tak se do toho dejte.
Úloha druhá:

příklad na odmocniny a mocniny
Na mocniny se často napojí i znalost odmocnin. No, pokud přeci umíte číslo umocnit, neměl by být problém ho také odmocnit. A když se to všechno vloží do zlomku, máte hezký příklad č. 1 u přijímacích zkoušek.
Úloha třetí:
Vypočtěte dvě pětiny z dvojnásobku čísla 15.
No tak toto by neměl být problém. Slovní zadání pro úpravu čísla je jedna z věcí, která se může objevit jako motivační příklad na přijímačkách. Zvládnete to?
Úloha čtvrtá:
Vypočtěte, kolik procent z 20 tun tvoří 500 kg.
Úlohy velmi často propojují větší množství matematických teorií. Zde máme převody jednotek a procenta. Jak zvládnete tento příklad?
Úloha pátá:
Vypočtěte, o kolik cm2 je plocha o obsahu 0,3 m2 větší než plocha o obsahu 30 cm2.
A některé úlohy jsou zaměřené jen na převody jednotek. Pamatujete si ještě čtvereční jednotky?
Úloha šestá:
Šest zedníků, kteří pracují stejným tempem, dokáže splnit zakázku za 12 hodin. Za kolik hodin splní o polovinu větší zakázku tři zedníci?
Podobná úloha jako úloha švadlen z předminulého roku. V tomto roce se na ní velké množství žáků zaseklo. Jak jste na tom vy? Zvládnete ji.
A teď k výsledkům
Když máte hotovo, můžeme se vrhnout na výsledky.
První úloha = -0,87
Druhá úloha = 5
Třetí úloha = 12
Čtvrtá úloha = 2,5 %
Pátá úloha = 2 970 cm2
Šestá úloha = 36 hodin
Podělte se, jak vám šlo počítání. Jednalo se o první, motivační, stres odbourávající příklady k přijímacím zkouškám za matematiky. Tak snad nedělaly problém.