Hlavní obsah

TU -144

TU-144 jak to bylo doopravdy

Článek

Strana rozhodla, že Sovětské Rusko musí postavit nadzvukové letadlo, které musí odstartovat dříve, než anglo-francouzský Concorde. Andrej Tupolev už měl jisté zkušenosti s gulagem a tak se nevzpíral. Jako obvykle se Rusové uchýlili k průmyslové špionáži. Problém byl v tom, že agenti koupili on Francouzů dokumentaci na původní Concorde, který později vypadal trochu jinak. Už při stavbě letadla bylo jasné, že je nepovedené. Měření v aerodynamickém tunelu zjistili, že letadla bude létat nadzvukově, ale bude to čiré vítězství síly motorů nad aerodynamikou. Ale letadlo bylo již rozestavěné, tak ho i přes tato zjištění dokončili. Rusové natočili velmi dobrý a pravdivý dokument o tomto letadle. Tam je záběr, jak vytahují z hangáru CCCP-68001 a vedle něj stojí předsériový stroj, který vypadal úplně jinak. Ale Tupolev musel letět dříve než Concorde. Vytáhli ho na plochu letiště, ale počasí bylo takového druhu, že do vzduchu nemohlo. Až 31. prosince 1968 nebyla mlha, jen sněžilo. Ale i tak byl nařízen start. Letadlo se odlepilo od dráhy a po krátkém letu přistálo. Úkol byl splněn. Aerodynamika křídla nedovolila letadlu letět nadzvukově bez použití plného přídavného spalování. Spotřeba byla tak enormní, že při letu z Moskvy do Paříže na aerosalón muselo letadlo přistát v Praze pro palivo. Na cestě zpět přistáli ve Varšavě. Letadlo pak zmizelo ze scény a na jeho místo nastoupila předsériová verze. Ta měla zcela jiné křídlo, jiné podvozky a motory byly podle Concorde rozděleny po dvou do gondol. Původní řešení tak ohřívalo záď trupu, že hrozila destrukce.

CCCP-77102 byl předváděný v Paříži v roce 1973. Přestože tento stroj měl pomocné zatažitelné plochy za pilotní kabinou, nebyl schopen provádět takové psí kusy jako Concorde. Strana dala technikům a posádce rozkaz, že s tím musí něco udělat. Za sedadlem kapitána je počítač, který omezuje výchylky řídících ploch. Letadlo je stavěné jako nestabilní a počítač ho udržoval v letové obálce. Technici dostali příkaz počítač odpojit. Podle dokumentu se to snažili komisařům rozmluvit, ale soudruzi na tom trvali. Počítač odpojili, čímž poslali posádku na jistou smrt. Jeden technik řekl, že se ho snažili tajně znovu připojit. Ale znovu ho naprogramovat uměla jen jedna žena, která byla na dovolené! Letadlo odstartovalo a po několika průletech začalo prudce stoupat a pak téměř střemhlav padalo. Pilotům se nad zemí podařilo pád vybrat, ale konstrukce nebyla na takové namáhání dělaná a letadlo se rozpadlo. Rusové o příčině nehody jako obvykle lhali. Že se tam motalo jiné letadlo atd…

Byly postaveny ještě verze D s motory Kolesov RD-36-51, které již neměly takovou strašnou spotřebu. Došlo ještě ke dvěma nehodám TU-144.U CCCP-77111 23.5.78 se vlivem vibrací rozpadl palivový systém a letadlo letělo jen na jeden motor. Kapitán Jeljan dokázal přistát s letadlem na poli. Přišel při tom o nohy. Dva členové posádky zahynuli. V roce 1980 CCCP-77113  došlo k výbuchu motoru. I když bylo křídlo poničené podařilo se s letadlem přistát. Bylo postaveno 16 letadel všech verzí. Jen dvě vozila krátce cestující.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz

Doporučované

Načítám