Hlavní obsah
Hry

Beta nové 5v5 střílečky Concord ukázala, jak těžké je porazit zavedenou konkurenci

Foto: Jan Hladík / Screenshot ze hry

Beta testování hry Concord pro členy PlayStation Plus a hráče se zakoupenou předobjednávkou začalo tento víkend a první dojem ze hry je přinejmenším rozpačitý. Spoustu věcí dělá hra dobře a problémy je do vydání možné doladit, bude to ale stačit?

Článek

Debutový titul studia Firewalk, jednoho ze studií PlayStationu, vstupuje na velice přesycený trh multiplayer hero shooters, na kterém už roky vládne jen pár her s miliony hráčů. PlayStation si dost možná od novinky Concord sliboval, že dokáže od konkurentů ulovit alespoň část pravidelných hráčů a přivést je k jejich vlastní novince na PS5. Po několika hodinách hraní se ale obávám, že hra nedělá ani zdaleka dost na to, aby si získala a udržela dostatečnou hráčskou základnu.

(Ne)suď knihu podle obalu

Foto: Jan Hladík / Screenshot ze hry

Po grafické stránce se hře téměř nedá nic vytknout.

Vzhled je pro Concord určitě jednou ze silných stránek. Vysoká kvalita grafického zpracování je jasná už při pohledu na úvodní cutscénu, která je velice detailní a stejná úroveň kvality se překvapivě odráží i při hraní. Na hru je opravdu pěkný pohled a obzvlášť dobře Concord zvládl i design postav, což je naprosto zásadní prvek hero shooters. Pokud nejsou postavy zajímavé a jasně rozeznatelné na první pohled, začnou navzájem splývat a hráči si je pravděpodobně nezapamatují. V Concordu je každá z poměrně slušné sestavy šestnácti postav úplně jiná, s vlastním specifickým vzhledem, vybavením i prupovídkami.

Foto: Jan Hladík / Screenshot ze hry

Každá z postav má jasné odlišující prvky, osobnost a také jiný arzenál schopností a zbraní.

Podobně originální a různorodé jsou i planety a mapy, na kterých se odehrávají jednotlivé zápasy, v betě je jich ovšem zatím jen pár, já jsem během několika hodin hraní narazil jen na tři, ale i tak jde o solidní začátek, který může být postupem času dále rozšiřován.

Dost už ale o tom, jak hra vypadá. Všichni víme, že nejdůležitější je vždy gameplay. A právě otázka gameplaye je u Concordu… trochu komplikovanější.

Klasika v době, kdy je klasiky až moc

Foto: Jan Hladík / Screenshot ze hry

Při hraní Concord je často takový chaos, že nebudete vědět, kam se podívat dřív.

Obecně Concord funguje jako jakákoliv jiná 5v5 střílečka, v pár klasických módech proti sobě bojují dva týmy a snaží se získat více zabití než druhý tým, zajistit oblast nebo odnést na určité místo náklad. Nejde o nic bůhvíjak průkopnického, ale systém jako takový je v pořádku. Jednotlivé zápasy jsou poměrně krátké, obzvlášť v režimu bez respawnu, kde je čas omezen na minutu a půl na kolo, celý zápas je tak hotový většinou do osmi minut.

Některé věci hra zvládá dobře. Postavy mají různorodé a dobře vysvětlené schopnosti, i když jen skrze text v menu, tréninkový režim totiž ve hře zatím chybí. I tak ale stačí jen pár her na to, aby člověk pochopil, co která postava dokáže. V tomto ohledu je design opravdu intuitivní a dobře do sebe zapadá. Pohyb je ve hře poměrně pomalý a u většiny postav se soustředí spíše na vertikalitu, výjimkou není ani trojitý skok doplněný jetpackem. I když to ale možná některým hráčům vyhovovat nemusí, jde podle mě o příjemnou změnu oproti ostatním rychlejším střílečkám.

K tomu dobrému je ale třeba říci i to špatné. Díky poměrně malým mapám a krátkému časovému limitu je většina zápasu zaplněná naprostým chaosem. Stačí, aby jen několik postav najednou odpálilo své schopnosti, které zahrnují například velké výbuchy, tvoření nových zdí a dalších překážek, neviditelnost, miny a spoustu dalšího, a rázem nebudete vůbec vědět, co se to kolem vás děje.

Velice zvláštně zatím funguje systém sestavování posádky a střídání jednotlivých postav, složení posádky má totiž mít nějaký vliv na statistiky postav, které používáte, a střídáním jednotlivých hrdinů v průběhu jednoho zápasu pak máte střádat pasivní efekty, které mají zesílit vaši postavu. Problém je ovšem v tom, že tyto efekty jsou tak neznatelné, že je jejich získávání naprosto nerelevantní. Nikdy jsem si toho, že se mi o trochu zvýšila rychlost přebíjení nebo snížil zpětný ráz zbraně, nevšiml. Je možné, že do budoucna s tímto systémem Firewalk udělá něco víc, zatím je ale pro hráče mnohem lepší prostě hrdiny neměnit a raději hrát jen za toho jednoho, na kterého je zvyklý.

Jak se dá od bety očekávat, jsou zde také velké problémy s balancováním. Některé postavy působí díky velkému množství životů a odolnostem téměř nesmrtelně, jiné naopak zabije pouhý poryv větru, jejich ofenzivní síla přitom ale tyto rozdíly nijak neodráží. Obzvlášť slabé jsou pak některé ze zbraní, které udělují jen minimální poškození i při střele do hlavy. Hra tak velice často působí nefér, ať už ve váš prospěch, nebo naopak.

Jaká budoucnost čeká Concord?

Foto: Jan Hladík / Screenshot ze hry

Hře dost možná bude chybět to jediné, co multiplayer tituly potřebují. Hráči.

Balancování, neefektivní systémy nebo málo map, to jsou všechno problémy, které se dají v plné verzi hry bez větších problémů vyřešit. Concord bude ale dost možná čelit mnohem většímu problému, se kterým si dokáže poradit jen těžko.

Multiplayer stříleček v dnešní době existuje a vzniká obrovské množství, oproti konkurenci se ale dokáže udržet jen málokterá z nich. Důvod je jasný. Počet hráčů není neomezený a pokud se hře hned od začátku své existence nepodaří zajistit si alespoň základní stabilní základnu hráčů, stane se zcela nehratelnou. Narozdíl od singleplayer her je úspěch titulů jako Concord přímo závislý na tom, kolik hráčů je začne od prvního dne hrát. Hra potřebuje hned od začátku komunitu skalních fanoušků, kteří si hru zamilovali a věrně u ní zůstanou alespoň tak dlouho, dokud si nezíská široký mainstreamový zájem. Problém Concordu ovšem spočívá v tom, že hra už teď víceméně nikoho nezajímá.

Foto: Jan Hladík / Screenshot ze hry

Ano, beta je omluvou pro spoustu věcí. Celý koncept hry už se ale nezmění.

Nechápejte mě špatně, od beta testu dostupného pouze lidem s předobjednávkou a předplatitelům PS Plus člověk nemůže čekat kdovíjaký zájem, znepokojující je ale situace ohledně Concordu především proto, že nepůjde o hru zdarma. To, že nějaká nová free-to-play střílečka ztroskotá ještě před vyplutím, se stává poměrně často. Pokud za danou multiplayer střílečku ale člověk musí zaplatit přes devět set korun, jen aby ji mohl vyzkoušet, spousta lidí si tenhle nákup rozmyslí. Tím se množství potenciálních hráčů dost zužuje. A v době, kdy je konkurence tak bohatá na kvalitní placené i neplacené multiplayer tituly, musí být hra opravdu průlomová, aby se udržela. A to Concord určitě není. Nejde o originální, svěží ani inovativní kousek, ale jen další 5v5 střílečku, kterých už známe spoustu.

Funkčně a obsahově se Concord v podstatě neodlišuje a už teď to vypadá, že si nedokáže udržet pozornost hráčů na dostatečně dlouhou dobu, a to ani když je „zdarma“. Na sociálních sítích se hra probírá jen minimálně, na PC měla beta nejvýše jen něco přes 1100 hráčů, a už druhý den po otevření bety trvalo hledání hráčů několikanásobně déle než první den.

Je možné, že plánovaná otevřená beta naláká ke koupi hry více hráčů a ta se tak dokáže udržet naživu? Samozřejmě. Zatím to tak ale rozhodně nevypadá.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz