Hlavní obsah
Umění a zábava

„Co pán szuká, wszystko máme …“ Zakázaná reklama byla nekorektní a baví i dnes

Foto: KoS / Wikimedia Commons / public domain

Polský šmelinář, nabízející pochybné zboží, podvede českého tělocvikáře. Reklama mobilního operátora utkvěla v paměti mnoha lidem a měla vtipné vyvrcholení, které se okamžitě stalo cílem kritiky. Po čtyřech dnech reklama zmizela z obrazovek. Proč?

Článek

Ani ne minutová reklama T-Mobile s oficiálním názvem „V naší třídě je nejlíp: Třída na běžkách“ rozbouřila roku 2014 české mediální vody tak, jak se to dlouho nikomu nepovedlo. Byla to jedna ze série reklam s Ivanem Trojanem v roli učitele tělocviku, který driloval své žáky při nejrůznějších příležitostech; při hodině tělocviku na kruzích, na vodě a nebo v zimě na běžkách. Právě během lyžařského výcviku se odehrávala reklama, která svou pointou vyvolala vášnivé reakce.

Vše začíná idylickou scénou zasněžené lesní cesty, na které učitel popohání své běžkující žáky …

„Šlápnem do toho! Skluz! Jedem, jedem!

Do toho učiteli v kapse zazvoní telefon …

„Běžte, já vás doženu!

Učitel se zastaví u zasněženého smrčku a snaží se přijmout hovor. Jenomže telefon nefunguje.

Zatracenej krám!“

V tom se zasněžený stromek otočí. Učitel se lekne, mobil mu málem vypadne. Ze smrčku se vyklube polský šmelinář, který rozhalí svůj široký kabát, pod nímž má spoustu pochybného zboží.

„Vitajtě v krámu univerzálnym, co pán szuká, wszystko máme … kot packowy, fazole jantaróve, lizaki malinówé …“

Pobavený učitel dá najevo, že lízátka nepotřebuje a ukáže na nový mobil.

„Lizáky, ale …“

Šmelinář se okamžitě chopí příležitosti.
„Telefon komórkowy, amerykański …“

Jenomže učitel u sebe nemá peníze.
„Já nemám…“

Šmelinář počítá se vším.
„Pan němá pieniądze … něvádi … vyměňáme …“

A šmelinář podává učiteli nový telefon kus za kus. Rozradostněný učitel přebírá nový mobil.
„Vyměňáme … “

Učitel chce telefon aktivovat, ale displej okamžitě praskne.

„Křupnul …“

Učitel se obrátí na šmelináře, ale …

„Hele … haló …“

Polský šmelinář je pryč i se starým mobilem, zbyde po něm jen malý pařízek. Učitel hledá, volá, ale nic. V dovětku pak učitel nenápadně chodí po lese, aby vzápětí skočil na zasněžený stromek v domnění, že je to podvodný obchodník.

„Vrať mi můj mobil!“, jsou poslední učitelova slova, když skočí na stromek

Foto: Alena Hrbková / Wikimedia Commons / CC BY-SA 4.0

Herec Ivan Trojan

Reklama měla velký ohlas, lidé se bavili, vyvolala však také negativní reakce. Nikoliv u Čechů, i když pár úzkoprsých se taky našlo, ale na polské straně hranice. Reklama byla kritizována v polských médiích a s protestem se ozvala i polská velvyslankyně. Nakonec se zapojila i Rada pro reklamu, která spot označila za neetický. Ačkoliv si T-Mobile za reklamou stál, nakonec rozhodl o jejím stažení a vtipný spot tak zmizel z televize i on line platforem T-Mobilu.

Zakázaný virál

Jenomže problematická reklama se začala šířit po internetu a pevně se zahnízdila na YouTube (je tam dosud), kde má dnes přes čtyři miliony zhlédnutí a řadu pochvalných komentářů nejen od Čechů, ale i od Poláků, kteří oceňují český smysl pro humor. Někteří z komentujících pak také upozorňují na to, že reklama vlastně fandí Polákům, protože zatímco polský šmelinář je všemi mastmi mazaný a českého běžkaře obere, Čech je za nedovtipného troubu, který mu naletí.

Mimochodem, reklama T-Mobilu není ani zdaleka jediná, která by si dělala srandu z jiných národností. S něčím podobným přišli i Slováci, kteří si v reklamě Slovenské spořitelny udělali legraci z Čechů a pasovali je na vypočítavé vyžírky. I tuto reklamu lze nalézt na YouTube. A pak je tu třeba i několik reklam, které si střílí z Francouzů a jejich anglické výslovnosti. I tyto reklamy pracují se satirou, jsou vtipné a díky tomu i zapamatovatelné. A nikdo se kvůli nim neohrazuje.

Talentovaný komik Žáček

Ošáleného učitele si zahrál Ivan Trojan, to už jsem zmínil výše, ale rozhodně by nemělo zapadnout, že jeho protihráčem byl méně známý, avšak neméně nadaný herec Jakub Žáček, syn slavného spisovatele Jiřího Žáčka. Právě Jakub Žáček on tak geniálním způsobem zahrál polského šmelináře. Jeho výkon byl famózní a možná proto si podobnou roli zopakoval o deset let později v seriálu Primy s názvem Kamarádi, kde, světe div se, opět hraje polského obchodníka. V seriálu se Jakub Žáček objevuje jako majitel venkovského obchodu Jacek a opět dává naplno vyniknout svému komediálnímu talentu … stejně jako v „problematické“ reklamě.

Reklamy T-Mobile byly vtipné, originální a ve srovnání s dnešní produkcí téměř geniální. Ano, nebyly korektní, byly ale esencí satiry. Dodnes si mnozí pamatují nejen polského obchodníka, převlečeného za stromeček, ale také trenéra lyžování Zadara v podání Jakuba Koháka nebo natvrdlého motorkáře skvěle zahraného Lukášem Pavláskem. Některé hlášky z reklam T-Mobile zlidověly. Byly to krátké příběhy, které diváky bavily, troufám si říci, že někdy víc než hlavní program v televizi. Pokud tedy reklamy musí být a útočit na nás na stále více místech, ať jsou alespoň originální a vtipné …

Zdroje:

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz