Článek
Na pařížskou olympiádu se hned tak nezapomene, podobně jako na olympiádu v Londýně před dvanácti lety. Jen důvod bude zcela opačný. Zatímco zahájení letních olympijských her v Londýně s názvem „Isles of Wonder“ bylo famózní podívanou, plnou zábavných vystoupení a překvapivých okamžiků, které diváky bavily a udržovaly v neustálém napětí, pařížské zahájení se záhy stalo nudnou fraškou. Jednou z hlavních myšlenek olympijských her je lidi spojovat, avšak pořadatelé, snad ve snaze vyhovět současné ideologii woke culture, rozdělili lidi tak, jak se to naposledy povedlo jen na letních olympijských hrách v Berlíně roku 1936. I tam hrála hlavní roli ideologie …
Britové na rozdíl od Francouzů využili veškerý potenciál své země a kultury a dokonale vystihli podstatu a ducha olympijských her. S grácií, vkusem, vtipem a důstojností. Francouzi měli stejnou možnost. V dějinách, politice, umění, gastronomii, hudbě, literatuře nebo vědě toho Francie nedokázala zrovna málo a měla jedinečnou šanci to prodat. A jak to dopadlo?
Britové angažovali skutečnou královnu Alžbětu II., kterou při seskoku padákem na slavnostní zahájení doprovodil sám James Bond. S vkusem, vtipem a nadhledem předvedli famózní nástup, který v historii zahajovacích ceremoniálů nenachází srovnání. A Francouzi, věční rivalové Británie? Vlastní královnu si popravili, čímž se nezapomněli pochlubit, když na pařížském ceremoniálu světu ukázali v oknech Louvru bezhlavou Marii Antoinettu a předvedli bezobsažnou tragikomickou „Poslední večeři“, poskládanou z drag queens, kterým sekundoval jakýsi podivný přerostlý šmoula. Tím pořadatelé nejen že předvedli tvůrčí a ideovou vyprázdněnost, ale také neúctu k lidem vyznávajícím křesťanství i neúctu ke kořenům evropské civilizace.
Vysvětlení? Že prý mělo být zahájení her oslavou tolerance a rozmanitosti. Bravo! Tak to se vskutku povedlo. Akorát že tu oslavu tolerance pořadatelé oslavili poněkud netolerantně a neuctivě. Mimochodem, poprava Marie Antoinetty také není zrovna symbolem tolerance. Sami pořadatelé, jedoucí na módní vlně woke ideologie, si uvědomili, že přestřelili a za nevkusné ztvárnění Poslední večeře, vycházející ze slavné a symbolikou prodchnuté fresky Leonarda da Vinci, se omluvili. Ba co víc, z oficiálního youtubového kanálu „Olympics“ pro jistotu zmizel i sestřih úvodního ceremoniálu s tragikomickou freskou. Hádám, že se tam po čase znovu objeví, dost možná ale s vystřiženými problematickými scénami. Pokud šlo pořadatelům o toleranci, proč si třeba nerýpli do víry Mohamedovy? Tam s tolerancí vůči LGBT+ komunitě problém docela mají …
Ano, pořadatelé inovativně přesunuli ceremoniál z olympijského stadionu na břehy Seiny. Ale tím to v podstatě skončilo. Svět viděl předlouhý nezáživný „přenos“, navíc zčásti předtočený, což odhalilo až nepříznivé počasí. Obskurní vystoupení Lady Gaga bylo jen začátkem a snaha vytěžit vlastní dějiny se moc nepovedla. Při úvahách o ceremoniálu si říkám, jestli i působivá jízda umělého koně po Seině nebyla spíš prezentací trojského koně, který měl do olympijské myšlenky vnést nečekaný prvek. Jediné pravidlo tak pořadatelé vskutku naplnili … to nejlepší nakonec. Bylo jím vystoupení zpěvačky Celine Dion. Na to, aby zlepšilo dojem z celého ceremoniálu, který tak trochu navodil pocit ze slavné první a zároveň poslední plavby Titanicu, však krásný zpěv nestačil.
Další informace: