Hlavní obsah
Názory a úvahy

Proč je u nás červená na semaforech k smíchu - stejně tak jako dopravní policisté?

Foto: Foto: Autoškola MeGo /souhlas/

Šest let se po Praze pohybuji pěšky a stejnou dobu dennodenně zažívám scény, kdy chodci i řidiči ignorují světelné znamení stůj. Zažil jsem i scény, kdy na druhé straně vozovky stáli hrdinní policisté a místo udělení pokuty předstírali slepotu.

Článek

Stejnou dobu kontaktuji Policejní ředitelství i Dopravní inspektorát s vcelku snadnou nabídkou možného řešení. Stačilo by vytipovat vhodné křižovatky a do jejich blízkosti umístit jednoho policistu - nejlépe tak, aby nebyl vidět na 100 metrů daleko. Pokud by toho dopravního nemohli kvůli extremní vytíženosti postrádat, mohl by být použit i městský - třeba jeden z těch, co střeží základní školy v centru před útoky pedofilů nebo já nevím před čím.

Musel by ovšem vykonávat vysoce náročnou práci - vybírat pokuty. Dala by se do akce zapojit média - lidé se totiž chovají stejně jako loupežník z Čapkovy hry, který na výzvu: „Jménem zákona,“ odpovídá, „Já na zákon se..!“ Prostě vědí, že se jim nemůže nic stát, nikdo je kontrolovat nebude a postihovat už vůbec. Kdyby viděli v televizi opak, dali by si zřejmě větší pozor.

Kapitolou samo pro sebe je přecházení na červenou s dítětem - viz foto - denně alespoň jedno zaregistruji, dokonce jsem viděl matku hnát před sebou kočárek, jako by za ní hořelo. Pak se divíme, že současné generaci schází respekt. Přitom, když se nad situací zamyslíte, jde v podstatě o banalitu, počkat si na zelenou je otázka minuty, na některých vytížených semaforech možná o něco víc.

Za tu dobu se obvykle svět nezboří. Ale zpět k mému plánu. Ani jeden z ředitelů Dopravní policie - a že jich za těch šest let bylo - ho neshledal vhodný, dostal jsem - pokud vůbec - nic neříkající frázi od tiskového oddělení, že o problému ví a zabývají se jím. Jak, to si nechali pro sebe. Jistě, nebylo by to tak efektní jako akce, která se odehrála minulý týden - https://www.idnes.cz/praha/zpravy/policie-praha-kontrolni-akce-alkohol-technicky-stav-aut.A250823_092010_praha-zpravy_vank.

A asi by to nepřineslo prémie, nicméně už senátor Cato tvrdil, že stát, který si neohlídá aby se dodržovaly zákony, se ocitá na hraně anarchie. Trochu složitější situace je u řidičů, protože tam hrozí nehoda z protisměru. Mnozí z nich ale vidí rudě už za jízdy, tak konkureční barvu nevnímají. I ti se v chování mění, dřív alespoň předstírali, že nemohou zabrzdit, když náhle padla oranžová, což v 99 % mohli.

Dnes se do křižovatky klidně sunou na červenou jak na piknik a spoléhají na pomalejší reakce protijedoucích řidičů - nebo jejich brzdy. Pro některé navíc není ani případná pokuta trest, spíš se nad jejich výší (?) pobaveně pousmějí. 10 000 korun opravdu není částka, z které by se majitelé drahých aut hroutili. Zapomíná se také, že pokuta má mít preventivní účinky, ne být jen trestem porušení zákonů.

Dokonale ošetřeno to mají ve skandinávských státech, kde se vypočítá podle platu tak, aby zabolela, což je dalším jejím účinkem. Podobné to je u případů, kdy někdo opakovaně porušuje předpisy, jediným účinným trestem je zabavení vozidla. To je sice možné i u nás, ale používá se jen velmi zřídka. Přitom to má stejný efekt, jako když je střelci ohrožující lidi odebrána zbraň.

I kvůli tomu všemu nemají u nás dopravní policisté respekt jako jinde a to nemluvím o úplatcích. Jejich míra se sice snížila poté, co mají „na sobě“ kamery, ale vždy se dá najít způsob. Když už jsme u těch kamer. Když jsem před dvaceti lety navštívil Velkou Británii - a to byla záznamová technika na docela jiné úrovni než dnes - měli nejen v Lodnýně, ale ve všech větších městech na křižovatkách, ale i všech příjezdových komunikacích kamery a policisté u monitorů jen klikali a rozesílali viníkům jejich sváteční fotografie s příslušnou pokutou.

Dnes je kamerami sledovaná i každá zapadlá díra, ale na dotaz, kolik z nich je na světelných semaforech v centru Prahy, mi z příslušných policejních míst přišla odpověď, že nemají přehled. Městská policie byla o něco informovanější, podle ni jich je devatenáct, v centru jsou čtyři z toho ovšem tři v blízkosti I.P. Pavlova. Pokud se to někomu zdá v dnešní době dostačující, nevím.

Na červenou se prostě vesele chodí - a jezdí - dál. A nic se na to nezmění, dokud na sobě lidi neucítí to, co je v detektivkách označené jako ruka zákona. Jinak kapitolou samo pro sebe je chování řidičů na přechodech pro chodce. Pokud jde o ně, tak nějak - při svém vzdělání - nechápu, proč je na tolika z nich zároveň umístěn i semafor, vzhledem k absolutní přednosti chodců zcela zbytečný.

Asi proto, že to je v zájmu společnosti Eltodo, která je spravuje a nevypíná je ani v noci s tím, že lze synchronizovat jejich činnost tak, aby jimi řidiči projížděli jen na zelenou - což podle mých zkušeností moc nefunguje. Ale možná že recept na tuto situaci budou znát motoristé, co to dělají sami sobě nebo se chystají po žních - či volbách - k Turkovi …

Zdroj: https://www.tipcars.com/magazin/nase-tema/jizda-na-cervenou-praha-krizovatky-s-kamerami-pokuta-seznam-mist-ndmrt-152024.html

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz