První počítač ležel tisíciletí na dně moře

Foto: Foto: https://simple.wikipedia.org/wiki/Antikythera_mechanism

Když v roce 1900 objevil sběrač mořských hub Elias Stadiatos poblíž řeckého ostrova Antikythera vrak starořímské lodi, nikdo netušil, že se tím navždy změní dějiny…

Mezi sochami či uměleckými předměty nalezl totiž dva roky poté archeolog Spyridon Stais ozubené kolečko a silně zkorodované úlomky, částečně ze dřeva a bronzu, v jakési bedýnce, velké jako krabice od bot. Další součástky se povalovaly opodál.

To ho zaujalo a začal se záhadným předmětem intenzivně zabývat. Zjistil, že měl z jedné strany jeden a z druhé dva ciferníky, určené k zaznamenávání pohybu Slunce a Měsíce, ty dokázaly dokonce napodobovat pohyb jejich oběžné dráhy. Ale to nebylo ani zdaleka všechno.

Složitý mechanismus pracoval i s diferenciálními převody, známými až v šestnáctém století! Odborníci hned z několika oborů ho prozkoumávali, ale měli z toho jen vrásky, každý objev přinášel stále nové a nové otazníky. Nezvratně ale zjistili, že vznikl ještě před Kristem, odhadem 100-150 let.

To odhalili restaurátoři, co ho pečlivě čistili, bez toho, aniž by porušili jeho strukturu, ale ti logicky neměli technické znalosti potřebné k tomu zjistit, k čemu tak složité zařízení sloužilo a na jakém principu pracovalo.

Oříšek částečně rozlouskl britský vědec Derek Price, ten v roce 1959 vydal v časopise Scientific American článek „Starořecký počítač,“ ve kterém shrnul hodně z jeho funkcí. Výzkum se poté rozšířil v roce 1971, kdy díky rentgenu a gama záření došlo k odhalení vnitřní struktury torza zkamenělého přístroje.

Na jeho výzkum navázal o čtyři roky později britský konstruktér orlojů John Gleave. Ten přišel na to, že složitý mechanismus nesloužil jen k počítání polohy hvězd a planet, ale i jako kalendář. Odhodlal se k vytvoření repliky, mnohem přesnější ale byla rekonstrukce z roku 1993, kterou provedli počítačový expert Allan George Bromley a hodinář Frank Percival.

Fascinující byla jejich miniaturizace i otáčení nevídaně přesných, ručně dělaných 37 koleček uvnitř rafinovaného a složitého kalendáře, podobné se jinak objevily až v osmnáctém století! Přístroj si poradil i s astronomickými jevy, třeba eliptickou dráhou Měsíce kolem Země.

Vědci se neubránili úžasu, firma X-Tek pro ně proto vyrobila speciální tomograf, vážící 12 tun! Je docela humorný nepoměr, kdy záhadu malého mechanismu měl rozlousknout obří stroj. Ten ovšem odhalil i jeho další funkce, třeba schopnost určit den, kdy dojde k zatmění Měsíce a Slunce.

Zřejmě byl určitým znamením či návodem pro tehdejší astronomy či astrology. Ty si díky předpovědí těchto nebeských úkazů mohli získat přízeň vladařů. Rafinovaně si poradil i s přestupným rokem, ten v době jeho vzniku neexistoval, zavedl ho až Caesar.

Byl zřejmě poháněn klikou, zobrazoval roční období, zvěrokruh, zobrazení pohybu hvězd, ale i planet. Zcela určitě Venuše a Merkuru, ale možná všech! Nešlo ovšem o unikát, na to byl příliš sofistikovaný, ten, kdo ho vytvořil, musel mít zcela jistě praxi, navíc se letmo o podobném zařízení zmínil i Cicero.

Další generace už neznaly jejich účel, kvůli bronzu ho roztavily, proto jich nezůstalo víc. Průzkumy jinak stále probíhají skenováním i tomografií, která odhalila původní malé nápisy představující označení jednotlivých měřených veličin a zároveň i návod na použití.

Zdroje: