Hlavní obsah
Práce a vzdělání

Studovat v zahraničí zdarma a dostávat kapesné?

Médium.cz je otevřená blogovací platforma, kde mohou lidé svobodně publikovat své texty. Nejde o postoje Seznam.cz ani žádné z jeho redakcí.

Foto: Jan Kohn Vesely / Microsoft designer

Mladým lidem nechybí energie ani ambice. Pro studium v zahraničí ale můžou chybět finance. Naštěstí existují mezivládní stipendia, kde školné platí stát a student dostává kapesné.

Článek

Informace můžou (z)měnit život! Možnost vycestovat na semestr do zahraničí přes Erasmus je asi docela známá. Věděli jste ale o existenci mezivládních stipendií a možnosti vyjet přes tento program do zahraničí nebo rovnou vystudovat celou vysokou?

Já jsem se o programu dozvěděl až na konci studia během přednášky na magistru. Trošku pozdě. Pravda. I tak jsem ale nehodlal příležitost zahodit, zabalil si kufr a ve 26 letech šel znovu do školy na jiném kontinentu.

Při hledání jsem narazil na množství programů z různých zemí celého světa a o své znalosti bych se chtěl podělit. Snad článek někoho inspiruje k další cestě a studiu v zahraničí. Mnohdy člověk totiž o svých možnostech jenom neví. A to by byla škoda. Nechat si takhle utéct příležitost.

Kulturní spolupráce a stipendia

Ze studia diplomacie vím, že budování vztahů dvou států funguje podobně jako přátelství běžných lidí. Velvyslanci vozí do naší země dary a v rámci kulturní spolupráce vznikají dohody o posílení kulturní výměny a vzájemných návštěv.

Produktem těchto setkání a dohod bývají štědrá mezivládní stipendia pro studium v zahraničí. Balíčky obsahující všechno potřebné. Stipendium obvykle hradí nejen školné, ale zahrnuje i kapesné na ostatní výdaje. Stačí jen vědět, co a kde hledat, a splnit podmínky programu. Příležitost vycestovat je tu pro všechny.

Já jsem vyjel přes čínské mezivládní stipendium. Možností je ale spousta. A zážitek stojí opravdu za to. Díky své cestě jsem poznal Peking těsně před kovidem, vyzkoušel si život na Renmin univerzitě a navštívil fakt zajímavá místa. Například místo založení naší alma mater, město Yanan, kde se přednášelo od roku 1937 na vrcholku pískovcové hory a studenti si po příjezdu kopali v pískovci vlastní koleje.

Co je třeba splnit?

Míst v jednotlivých programech sice není velké množství a podmínky se různí. Pokud se ale o cílovou zemi zajímáte, šance jsou podle mě relativně dobré. Už pouhá základní znalost nějakého exotického jazyka a zájem o zemi, vás můžou vymrštit na vrchol pořadníku. Netradiční jazyky se učí málo lidí a konkurence proto není velká.

Cílem programů je přitom prohloubení vztahů České republiky a cílové země. Znalost jazyka, i úplně základní, je proto klíčovou složkou úspěchu žádosti. Pokud má student solidní výsledky a zajímá se o nějaký trošku méně běžný jazyk, jako třeba hebrejštinu nebo korejštinu, má z půlky vyhráno. Mně stačily pro úspěch pouhé základy čínštiny, zájem o zemi a solidní známky v posledním roce.

Kde mezivládní stipendia hledat?

Při hledání mi hodně pomohlo znát klíčová slova - mezivládní stipendium. Strýček google už udělá zbytek práce za vás.

Studijní příležitosti se nejčastěji objevují na stránkách ambasád jednotlivých států a není proto lehké si jich všimnout. Dům zahraniční spolupráce ale naštěstí spoustu možností shromažďuje na jednom místě.

Anketa

Slyšeli jste někdy o mezivládním stipendiu?
Nikdy jsem o tom neslyšel(a)
50 %
O mezivládních stipendiích vím
0 %
Už jsem mezivládní stipendium využil(a)
50 %
Celkem hlasovali 2 čtenáři.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz