Hlavní obsah
Názory a úvahy

ChatGPT očima copywritera: O práci se zatím nebojím

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Foto: Pixabay

Ač je mou vášní historie, profesním zaměřením jsem copywriter a náplní mé práce je tak tvorba všemožných obchodních textů. Možná bych se tak bát svého nahrazení chatbotem ChatGPT, který zvládne psát rychleji a více než já. Je tomu ale vážně tak?

Článek

ChatGPT, inteligentní chatbot schopný během pár vteřin generovat texty velmi podobné těm lidským. V poslední době se s ním můžete setkat prakticky všude v mediálním prostoru, a nezřídka je předmětem fantastických proroctví, nebo naopak děsivých představ temné budoucnosti. Jelikož jsem ale profesí copywriter a ChatGPT mi tím pádem výrazně zasahuje do revíru, řekl jsem si, že do diskuse o této šikovné technologii také přispěji svým malým dílem.

Když jsem se o ChatGPT dozvěděl poprvé, tak moje první myšlenka byla: „A copywriteři nebudou mít co žrát.“ Pokud vám totiž robot na základě jednoduchého zadání vyplivne celý článek, textaci webové stránky, obchodní email či jiný podobný text, k čemu tedy potřebujete živého kopíka? Odvrhněme člověka, přijměme víru v křemíkového boha a svěřme osud našeho copy do rukou robotů!

Nebo ne?

S ChatGPT si už poměrně dlouho hraji, vyzkoušel jsem si na něm nejrůznější piškuntálie a snažil se venkoncem zjistit, jak moc dobrý copywriter tento program vlastně je. Jinými slovy – hledal jsem odpověď na otázku, zda mě dokáže ChatGPT nahradit.

Obžaloba robotického copywritera

A jak můj výzkum dopadl? Osobně se domnívám, že zatím mě ChatGPT rozhodně nenahradí. Veškeré texty, které mi kdy vygeneroval, jsem totiž stejně musel zgruntu přepsat - nikoliv kvůli uraženému egu, ale protože nestály za nic.

Na základě čeho si tedy myslím, že mě v blízké budoucnosti robokopík nenahradí? Zde prezentuji své těžce subjektivní a lehce dojmologické důvody:

  1. ChatGPT lže: Jazykový model GPT-4 je omezen tzv. informačním cut-off datem v září 2021 a jakoukoliv informaci vzniklou po tomto datu již nedokáže postihnout. V praxi to znamená, že pokud po něm budete chtít článek obsahující přesné údaje (např. název produktu nebo jména osob), s největší pravděpodobností je buď nebude znát, nebo vám nabídne zcela zkreslené a nesprávné informace. Stejně tak nakonec musíte celý text projít a ověřit si, zda vám tam robot nenapsal hlouposti.
  2. ChatGPT vám nevidí do hlavy: Představte si, že chcete pomocí ChatGPT napsat produktový článek o konkrétní značce nějakého produktu Jak ten článek ale napíšete, když ChatGPT o daném zboží vůbec nic neví? A pokud o něm nic neví, jak ho donutíte, aby poukázal na přednosti produktu a přiměl tak zákazníka si produkt koupit? Vidím zde pouze dvě řešení – buď se budete mořit se složitými prompty obsahující kýžené info, nebo to prostě napíšete sami.
  3. ChatGPT se cyklí: Zejména u delších textů brzy poznáte, že robotovi po chvíli spadne řetěz a začne se opakovat. Řečeno hezky česky – robot začne vytvářet omáčku, protože už nemá co říci. Podobně dopadají i případy, kdy má ChatGPT jinými slovy přepsat nějaký text. Ani GPT-4 zatím nesvede nic lepšího než tu a tam prohodit slova ve větě, nebo použít synonyma. Slovosled a obecná struktura vět ale zůstane takřka stejná.
  4. ChatGPT má problémy s češtinou: Ano, ChatGPT zvládá nějakých 90 jazyků a jeho schopnosti se každým dnem zlepšují. Stále ale má co dohánět a u řady českých slov narazí. Onehdy jsem mu třeba pokusně zadal, aby mi napsal SEO článek na téma „prodejka“. Po pár větách jsem pak generování zastavil, protože robot si myslel, že prodejka je synonymem pro prodejce a začal mi nabízet byznysové rady.
  5. ChatGPT neumí napsat nic hezkého: Víte, jaké zadání mají copywriteři nejraději? No přeci „Napiš mi něco hezkého!“. Ne, teď vážně – toto zadání upřímně nesnáším, nicméně vždycky to nakonec se zadavatelem nějak skoulím a dostanu tam trochu té kreativity. Něco takového od ChatGPT jednoduše nemůžete čekat. Nemůžete po robotovi chtít, aby si pohrál se slovíčky, jemně přidal na údernosti nebo zkusil vložit trochu humoru. K tomu všemu potřebujete živého copywritera.
  6. ChatGPT nemá smysl pro humor: Toto je má ryze osobní poznámka vycházející z mých marných pokusů dostat z robota alespoň mikroskopické množství humoru. Selhal jsem - jediné, co z ChatGPT dostanete, jsou špatně přeložené anglické vtipy.

K čemu je tedy ChatGPT dobrý?

Když jsem tedy chudáka robota tak moc pohanil, nabízí se otázka – k čemu je tedy vlastně ChatGPT dobrý?

Odpověď je ve světle předchozích řádků možná trochu překvapivá, ale zní „Ke spoustě věcí.“ Když zůstanu v rovině copywriterství, napadá mě hned několik možných využití:

  • Vytváření osnov a draftů: během několika vteřin získáte strukturu e-mailu, draft obecného textu o libovolném tématu nebo nápady pro vaši kampaň. Můžete tak ušetřit spoustu práce a hloubání.
  • Zpracování delších textů: potřebujete rychle shrnout dlouhý text do bodů nebo několika odstavců? Překopírujte ho do ChatGPT a máte výsledek za pár vteřin.
  • Prolomení autorského bloku: ChatGPT vám může svými odpověďmi poskytnout nový náhled a dostat vás ze spárů autorské nebo profesní slepoty.
  • Simulování cílového čtenáře nebo zákazníka: díky schopnosti ChatGPT zahrát vám různé osoby si vytvoříte přesnější představu o tom, pro koho vlastně píšete nebo tvoříte obsah.
  • Vylepšený vyhledávač: ChatGPT vám nejen najde potřebné informace, ale také vám je seřadí do tabulek či k nim dodá širší kontext či popíše postup (viz příklad s rovnicemi).
  • Interaktivní chatbot: k ChatGPT je poskytováno i API, s jehož pomocí můžete jazykový model využít pro zodpovídání základních a/nebo nejčastějších dotazů zákazníků.

Za hranicemi copywritingu pak je možných využití robokopíka ještě daleko více. Automatizované odpovědi, pomoc s psaním scénářů pro videa, vytváření kódu, nápady na povídky… je toho opravdu hodně.

K čemu ještě je ChatGPT dobrý, aneb robota od robotů pro roboty?

Ještě jedno možné využití mě napadá – psaní generických SEO článků. Generickými myslím takové ty texty typu „Jak vybrat nejlepší mikrovlnku“, kterých je plný internet. Obvykle takové články stojí za plesnivý pendrek, člověk se z nich nic kloudného nedozví a jejich primárním účelem je poskytnout prostor tuně reklamy. Ano, v tomto případě můžete rovnou copywritera poslat na pracovní úřad, protože ChatGPT vám tyto texty napíše během několika vteřin a vy je bez úprav (či jen s minimálními úpravami) můžete rovnou dávat na web.

Samozřejmě to není samospasné a jestli chcete psát SEO na nějaké více konkrétní téma (z hlavy mě napadá třeba účetnictví nebo podnikání), budete na to potřebovat člověka. Pokud ale je vaší ambicí pouze co nejrychleji vygenerovat omáčku na zaplnění webu a zamíchat do ní nějaké generické SEO krmivo pro strejdu Googla, ChatGPT je pro vás to ideální řešení. Já osobně nad tím jen zakroutím hlavou a poháněn svou nechutí vůči SEO si zamumlám cosi o neužitečném psaní pro stroje, nicméně vám v této snaze popřeji co nejvíce (ne)úspěchu.

Teď mě napadá - v této rovině vlastně ChatGPT lidského autora nahradí! Sluší se ale upřesnit, že to platí pouze pro špatné autory. Mluvím o takových těch takycopywriterech, co moc nevěří ve stylistiku ani pravopis, klíčová slova v jedné větě použijí pro jistotu pětkrát a jejich texty jsou bolest pro oči i mozek. #výjimkanikolivvyjímka!

A k čemu ChatGPT naopak dobrý není?

Robot vám stále ještě nepomůže v situacích, které si žádají vypsanou ruku, kreativní mysl a schopnost pohrát si se slovy. Především ale ChatGPT textu nedodá šťávu. Co tím mám na mysli?

  • robot nezvládne napsat vtipný, ironický nebo sarkastický text,
  • robot neumí čtenáře skutečně upoutat a udržet jej přilepeného k obrazovce,
  • robot nedokáže se podívat na zadání a říci si: „A co to zkusit úplně jinak?“,
  • robot vám nenabídne alternativní názor, jak by se dané copy dalo napsat lépe a čtivěji.

Výše uvedené příklady zdaleka nejsou všechny, ale jistě už chápete mou pointu. Zkrátka a jednoduše – pokud chcete tvořit opravdu dobré texty určené pro lidské čtenáře, jenž kromě vhodných klíčových slov a všech SEO vychytávek čtenáři i něco dají, ještě pěkně dlouho se bez kvalitního copywritera neobejdete.

I kdyby pak taková situace nastala, ani tehdy se dobrého kopíka nezbavíte. Možná se stáhne do role jakéhosi editora, možná už nebude psát a jeho prací bude pouze ladit výstupy počítače… nicméně stále pro vás bude představovat způsob, jak do vašeho copy propašovat něco víc.

A právě to něco víc může vaše copy odlišit od konkurence či nezměrného množství průměrného balastu.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Reklama

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz