Článek
Uvedení zásadních legislativních změn v automobilovém průmyslu je vždy citlivé téma pro Evropu. Automobilový průmysl se celkově podílí 7 % na evropském HDP a zaměstnávaná skoro 14 milionů lidí. Z toho je patrné, že se jedná o kritické odvětví evropské ekonomiky, a jak sama komise poznamenává, 80 % růstu v odvětví se bude dít mimo hranice EU, a tudíž bude pro evropské automobilky zásadní mít přistup na zahraniční trhy.
Jedním z klíčových trhů je čínský trh, kde roste podíl střední třídy a její kupní síly. Čína sice dovolila ve velkém vstup na svůj domácí trh zahraničním automobilkám, ale do 1. ledna 2022 to bylo pouze pod podmínkou, že zahraniční výrobní závody budou maximálně 50 % joint venture mezi čínskou a zahraniční automobilkou. Čtvrtina celkové produkce aut v Číně je vyrobena evropskými automobilkami, což bylo před COVIDem okolo 6 miliónů aut ročně. Tyto joint ventury se staly poměrně velkým bolehlavem pro některé západní automobilky, ale pro čínský automobilový průmysl to znamenalo snadný příliv peněz bez nutnosti vlastní intenzivní inovace, která by vzešla z velkého konkurenčního boje. Čínská vláda si byla velmi dobře vědoma tohoto nedostatku a rozhodla se, že místo dohánění technologií v oblasti spalovacích motorů, kde měli ostatní velký náskok, se zaměří na výzkum a vývoj elektromobility, protože tam měla podobnou startovací pozici jako její rivalové. Neméně intenzivně podporovala adopci elektromobility svými vnitřními regulacemi. Kupříkladu, pokud navštívíte čínské dvanáctimilionové město Shenzhen, tak Vás může na první pohled překvapit to, že všechny taxi i autobusy jezdí pouze na elektromotor. Čína byla mezi roky 2016-2019 světovým leaderem v adopci elektromobility a plug-in hybridů a až v roce 2019 Evropa předehnala Čínu. Na grafu níže, mezi roky 2010-2021, vidíme, kolik tvořil podíl elektromobilů a plug in hybridů na celkovém automobilovém trhu. Z grafu je patrný souboj o adopci elektromobility mezi Čínou a EU.
Pro evropský automobilový průmysl to znamená jediné, buď se musí stát leaderem elektromobility, anebo musí být schopen alespoň držet krok. Čína tvoří 17,5 % exportu osobních aut Evropské unie a to je v peněžní hodnotě 22,3 miliard euro za rok. Je to hned druhý největší exportní trh po USA, pokud nepočítáme Velkou Británii. Na druhou stranu Čína importuje do Evropské Unie auta o celkové hodnotě pouze 460 milionů euro. Jelikož je Čína jako exportní trh velmi důležitá, udělají evropské státy a evropské automobilky vše pro to, aby se poměr automobilového importu a exportu mezi EU a Čínou nezačal časem překlápět v neprospěch Evropy a aby zůstala Čína hlavní exportní destinací.
V jaké situaci se tedy evropské automobilky nacházejí? V Evropě roste zájem o elektromobilitu a v jejich dvou hlavních exportních destinacích v USA a Číně zaznamenávají podobný trend. Automobilky jsou si toho vědomé a již po dlouhou dobu investují do výzkumu a vývoje v oblasti elektromobility. Do toho přichází Evropská unie, která chce mít jistotu, že si evropské automobilky ponechají svoji dominantní pozici na světovém trhu a prohlasují zákaz prodeje nových spalovacích motorů pro osobní auta od roku 2035. To má za úkol vytvořit solidní základnu pro domácí trh s elektromobilitou a krom toho, dalším očekávatelným důvodem je, donutit členské státy a firmy k velkým investicím do infrastruktury potřebné pro přechod na masovou elektromobilitu.