Článek
Zajímavým závěrem pro mě bylo poměrně nedávné tvrzení expertů na politickou komunikaci, že Danuše Nerudová se v předvolební debatě vyjadřovala příliš složitě (proboha, že by uvažovala v souvětích?), a to je chyba. Lepší jsou úderná sdělení (sdělení srozumitelná, obsahující emoce nebo apel na ně). Nejsem příznivec brněnské političky a ani nemívám ve zvyku trávit víkend sledováním politických debat, takže zmíněnou debatu nemohu hodnotit. Co mi přijde ale zajímavé, je, jaký status má dnes myšlení v komunikaci (alespoň tedy očima expertů na ni).
Zkrátka myšlení v pojmech je dnes zřejmě již překonanou oblastí. Chvíli se zdálo, že technická racionalita již završila své vítězné tažení. Dnes se však ukazuje, že to bylo pravděpodobně spojeno s omylem, že ekonomie je technickou vědou a nikoliv vědou společenskou. A namísto racionality dnes máme big data a mnoho řešení převedených do programovatelných postupů. Ty nám však nejen nemohou nahradit schopnost klást otázky a pochybovat, ale ani lidskou zkušenost a vůli. A čím se řídí vůle politická?
Otázka v politice dnes není, jak nastolit racionální debatu nebo porozumět problémům společnosti, ale jak přesvědčit druhé o „pravdivosti“ určité politické značky nebo politického reprezentanta. Tedy přesvědčit je pro tu správnou volbu především skrze emoce, pocity a image. Je třeba získat na svou stranu emoce voličů, nikoliv jejich rozum. Mimochodem, mluví-li se s dnes s despektem o 90. letech, tak v tomto tehdy byla politická kultura velmi odlišná.
Ale možná byl lidský rozum a potřeba veřejné diskuse (a přezkoumávání argumentů) v minulosti přeceňován. A budeme-li spoléhat na racionalitu ekonomickou a technická řešení expertů, není se možná příliš čeho obávat. Racionalita ekonomická je emocím (třeba mamonu) přeci jen dosti vzdálena. A dokáže možná, lépe než úsilí hloubavých lidí, zachytit lidské potřeby. To nás spíše může zavést na scestí, podobně jako E. A. Poea nebo N. Pizzolatta, pro které je při řešení hádanek vedle analytického myšlení důležitý i básnický element. I když ten vlastně potřebují tvůrci marketingového obsahu též.