Hlavní obsah
Automobily a vozidla

10 nejkrásnějších aut

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Foto: Jan Snopek

Audi Quattro

Každý motoristický nadšenec nosí v hlavě svá vysněná vozidla. Článek předkládá 10 strojů, které jsou z mého pohledu úžasné a jedinečné.

Článek

Automobily jsou civilizačním výdobytkem, kterému se dnes nedá vyhnout. Potkáváme je všude. Někdo v nich vidí pouhé přemisťovadlo, pro někoho jiného jsou statusovým symbolem, volnočasovou aktivitou nebo prostředkem, jak se odreagovat. A jsou mezi námi i tací, kteří vidí v autech jen znečišťovatele životního prostředí a okupanty veřejného prostoru.

Já jsem auta vždy vnímal jako umělecké díla a ulice měst jako svého druhu galerie moderního umění. Od takového pohledu na danou problematiku je už jen krůček k sestavování různých žebříčků, jaká auta vlastně považovat za ta nejkrásnější. Metoda, která je zvolena v případě tohoto článku je velmi prostá – je to deset aut, která mě naprosto spontánně napadla jako první.

Je ale potřeba doplnit, že všechna ta auta považuji za nádherná už od svého dětství, kdy si člověk vytváří velice silné emociální vazby. Typy, které se v seznamu objevují, jsem znal z tehdejšího provozu, z televize nebo z knih a motoristických časopisů. Předválečné bugatky, mercedesy, alfy nebo pragovky jsou samozřejmě taky nádherné, jednoduše ale nebyly součástí mého tehdejšího světa. A obdivovat lze i moderní „káry“, ty už mě ale tolik neoslovují. Dnes se hraje na ohromná kola, ohromné „tlamy“ místo masky chladiče, miniaturní zadní okna, až překombinovaně tvarované plechy a podobně efektní designové prvky. Raději tedy zůstávám v období 50. – 80. let.

Můj pohled na věc je pochopitelně velmi subjektivní a zaujatý. Zároveň ale platí, že si velice rád přečtu, jaký názor na 10 nejkrásnějších aut světa mají i ostatní automobiloví nadšenci. Mezi mých deset favoritů patří:

Porsche 911

Nedá se začít ničím jiným než Porsche 911. Nádherné sportovní kupé, které svým vzhledem stále odkazuje na VW Brouk. Je neuvěřitelné, že ve výrobě se od roku 1964 nachází až dodnes. Kromě velmi jednoduchých a přitom nádherných křivek karoserie se „poršák“ může pochlubit krásně rozzlobeným vrčením plochého šestiválce („boxerem“) a pohonem zadním kol. Nejvíce působivé jsou klasické 911 z 60. a 70. let se vzduchem chlazenými motory.

Foto: Krzysztof Blachnicki, Wikimedia Commons

Porsche 911 Targa

Tatra 603

Ze stejného konstrukčního řešení (Ledwinka/Porsche) vychází i úžasná Tatra 603. Jedinečná aerodynamická („proudnicová“) karoserie je charakteristická třemi (později čtyřmi) předními světlomety, děleným zadním oknem a výraznými nasávacími otvory na bocích. Motor je opět uložen vzadu a pohání zadní kola, tentokrát se však jedná o vzduchem chlazený vidlicový osmiválec. Symfonie zvuků při rozjezdu tohoto stroje je nezapomenutelná. Tatra 603 se vyráběla v letech 1955 – 1975.

Foto: Fwalderd, Wikimedia Commons, Public Domain

Tatra 603-2

Škoda 130 RS

A do třetice všeho dobrého: Škoda 130 RS. Opět auto s pohonem zadních kol a motorem vzadu, i když tentokrát ten již je kapalinou chlazeným čtyřválcem. Zatímco Škodu 110 R Coupé lze považovat za nádhernou kočku domácí, toto je divoká šelma, která v českých a také evropských luzích a hájích vyhrála nejednu soutěž nebo závod. Za nejpovedenější lze považovat barevné provedení, ve kterém tyto škodovky vyhrály v roce 1977 ve své třídě Rallye Monte Carlo.

Foto: Jan Snopek

Škoda 130 RS

Jaguar E-type

Vybrat ze stovek nádherných aut deset nejkrásnějších je úkol velmi složitý. Jedno je ale jasné, Jaguar typ E chybět nemůže. Nízká výška, krátká záď a nekonečně dlouhá přední kapota uváděly příznivce motorismu v úžas už od počátku šedesátých let. Zajímavým prvkem byla také plexisklem krytá přední světla, ta se však montovala jen v první sérii. Majitele vozu poslední třetí série to ani nemuselo příliš mrzet, neboť ten se dodával s vidlicovým dvanáctiválcem (na rozdíl od dřívějšího šestiválce). Uspořádání pohonného ústrojí je v případě typu E již konečně klasické, motor vpředu pohání zadní kola. Jaguar E se vyráběl v letech 1961 – 1975.

Foto: Jan Snopek

Jaguar E-Type

Ford Mustang (1. gen.)

Po zástupci britské aristokracie přišel čas na něco amerického. Ano, je to opravdu tak, na scénu přijíždí Ford Mustang, který si zaslouží obdiv za to, že se od roku 1964 vyrábí až dodnes. Esteticky nejvydařenější byla zřejmě 1. a 2. generace, ty další už tolik ne, naštěstí předposlední a poslední generace tohoto skvělého „pony car“ na první dvě generace jasně navazuje. Zda je v případě 1. generace povedenější kabriolet, Hardtop nebo Fastback naprosto nelze rozhodnout. Všechny jsou skvělé. Motor mustangů (řadový šestiválec nebo V8) je opět umístěn vpředu, poháněná jsou zadní kola.

Foto: Kroelleboelle, Wikimedia Commons

Ford Mustang Hardtop

Rover SD1

Přesuňme se však zpět do Británie, tentokrát do 70. let. Britský automobilový průmysl již pomalu ztrácel dech, přesto však ještě dokázal vyprodukovat tuto perlu – vůz roku 1977 Rover SD1 (2600, 3500, Vitesse). Jedná se o elegantní sedan se splývající zádí, motorem vpředu a pohonem zadních kol. Přední část vozu vykazuje nápadnou podobnost s Ferrari Daytona. Tento Rover lze považovat za prapředka dnešních rychlých „sportbacků“ Porsche Panamera, VW Arteon, Audi A7 apod.

Foto: Merijn Buick LeSabre, Wikimedia Commons

Rover 3500 Vitesse

Lancia Stratos

Už jsme zde měli vozy s motorem vpředu i vzadu. Co takhle motor uprostřed? Jeden adept by tu byl – Lancia Stratos. Není to však jen šestiválec Ferrari Dino, jeho umístění a skvělé jízdní vlastnosti, kterými Stratos zaujme. Jsou to také ostře řezané rysy karoserie. Jedinečné, klínovité a nadčasové tvary Stratosu má „na svědomí“ Marcello Gandini, který rovněž stojí za návrhem karoserie Lamborghini Countach. A Lamborghini čerpá z této tradice dodnes. Stratos se vyráběl v období 1973 – 1975.

Foto: Tennen-Gas, Wikimedia Commons

Lancia Stratos HF

Citroën DS

Když může existovat platýs na čtyřech kolech (Stratos), proč by nemohl existovat také žralok? Pravda, někomu to auto může připomínat spíše žábu. Pro Francouze je to však především Bohyně – Citroën DS. Začal se vyrábět v roce 1955 a znamenal totální odklon od všech předchozích konstrukcí. Motor vpředu, pohon předních kol, jednoramenný volant, hydropneumatické pérování a úžasná karoserie s polozakrytými zadními koly, to vše mohl DS nabídnout. O kvalitě typu svědčí i to, že jej používal samotný Fantomas.

Foto: Jan Snopek

Citroën DS

Alfa Romeo Spider

Kdo jiný by měl umět elegantní roadstery více než právě Italové? V 60. letech představili světu rovnou dva nádherné „spidery“: Alfa Romeo a Fiat 124. Exemplář z Lombardie se díky svým atraktivním křivkám udržel ve výrobě neuvěřitelných 27 let – od roku 1966 až do roku 1993. Původní čisté linie byly sice postupně stále více a více narušovány různými úpravami a facelifty, svůj styl si ale spider udržel až do úplného konce. Novodobé spidery od alfy - 916 a 939 už pak měly jiné tvary. Nádherným retromodelem je nicméně novodobý Fiat 124 Spider, který koncern Fiat představil v roce 2015 na autosalonu v Los Angeles. I výroba tohoto kabrioletu již nicméně byla ukončena.

Foto: Jan Snopek

Alfa Romeo Spider

Audi Quattro

To nejdrsnější a zároveň nejlepší nakonec. Ikonická hranatá karoserie + pětiválec + turbo + pohon všech kol = nezastavitelné monstrum. Platnost této rovnice potvrdí všichni, kdo si vybavují způsob, jakým se na začátku 80. let valilo v rámci skupiny B kupředu Audi Quattro. Mimořádně zajímavou kapitolou vývoje tohoto „panzeru“ na kolech je testování v ČSSR ve spolupráci s JZD Slušovice (týkalo se typu RS 001 s motorem uprostřed). Pro běžné zákazníky se Quattro vyrábělo v letech 1980 až 1991.

Zdroje informací:

Jednotlivé automobily na Wikipedii

Muzeum automobilů Autostadt Wolfsburg - Zeithaus

Toyota Automobile Museum

Škoda Muzeum Mladá Boleslav

Automobilový festival Legendy Praha

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Reklama

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz