Hlavní obsah
Automobily a vozidla

10 nejkrásnějších kombíků východního bloku

Médium.cz je otevřená blogovací platforma, kde mohou lidé svobodně publikovat své texty. Nejde o postoje Seznam.cz ani žádné z jeho redakcí.

Foto: Martin Happy Zub - Public Domain

Škoda Octavia Combi

Další pokračování seriálu „10 nejkrásnějších“ je zaměřeno na automobily s karoserií kombi, které se vyráběly v rámci zemí východního bloku.

Článek

Na konci 80. let někde v Československu:

Kamila Blažená: „Járo, děti nám rostou, chceme jet letos na Balaton a příští rok na Rujánu. Potřebujeme nové větší auto. Škodovka už je malá.“

Ing. Jaromír Blažený: „Kamčo, stopětka nám přece stačí. Můžeme si na auto pořídit zahrádku…“

Kamila Blažená: „No jo, ale já bych raději chtěla nějaké nové auto, které by bylo dostatečně velké, úsporné a které by se mi ještě k tomu i líbilo.“

Ing. Jaromír Blažený (s povzdechnutím): „No dobrá, tak já se teda podívám po nějakém kombíku.“

Hypotetický rozhovor iniciující shánění nového vozu, se v 80. letech 20. století mohl takto nějak odehrát. Jenomže zatímco dnes jsou ulice českých měst vozů s karoserií kombi stále ještě plné, tehdy to takovou samozřejmostí nebylo. Podívejme se tedy, co pan Blažený vypátral.

Škoda Octavia Combi

Octavia Combi byla de facto jediným kombíkem, který se v ČSSR vyráběl pro širokou veřejnost. U pozdějších škodovek s motorem vzadu se sice karoserie kombi vyvíjela a zkoušela, zůstalo však jen u několika prototypů. Výroba probíhala v Kvasinách od roku 1961 do roku 1971, v posledních letech se zadními světly ze Škody 100, které se k elegantní octavii vůbec nehodily. Vůz byl osazen čtyřválcem OHV o objemu 1221 cm3. Jednalo se o klasickou konstrukci s motorem vpředu a pohonem zadních kol. Celkem se vyrobilo asi 50 000 kusů. Ojeté a mnohdy značně vyžilé kusy byly v 80. letech ještě na prodej, paní Blažená si však žádala nové auto, a proto octavia již nepřipadala v úvahu.

Foto: wikimarco - Public Domain

Škoda 1202

Škoda 1202

Kromě octavie vyráběl AZNP Škoda v 60. letech ještě větší typ 1202. Část těchto vozů se vyrobila s karoserií kombi, kterou ale výrobce nazýval station wagon (STW) neboli lidově „stejšn“. Zbývající část těchto vozů byla dodána jako dodávky, pickupy nebo sanitky. Různým typům sanitek se věnuje seriál Sanitka z roku 1984, zrovna typ 1202 je ale v tomto seriálu vynechán. Konstrukce je opět klasická, vpředu umístěný motor, který je stejného typu jako v octavii, pohání zadní kola. Výroba probíhala ve Vrchlabí až do roku 1971, poslední kusy byly dokonce smontovány v roce 1973, kdy se ovšem již na plné obrátky vyráběl rovněž nástupce Škoda 1203. Zajímavostí je různý počet dveří na pravé a levé straně karoserie.

Stejšn byl prioritně dodáván Veřejné bezpečnosti, státním institucím a různým podnikům, takže do soukromých rukou se jich dostalo jen malé množství, a to většinou jako ojetá vozidla. Vzhledem k tomu musel pan Blažený zavrhnout i tohoto elegána. Na konci 80. let se ostatně již jednalo o historické vozidlo.

Foto: Christoph Neumann - Wikimedia Commons, Public Domain

Trabant 601 Universal

Trabant Universal

V tuzemsku se nic vhodného nevyrábělo, bylo tedy nutné podívat se k sousedům do NDR. Tam se až do začátku 90. let vyráběly trabanty včetně provedení kombi, tamním žargonem zvané Universal. V 80. letech se jednalo o již velmi zastaralé vozidlo s dvoudobým motorem, kombi však bylo překvapivě prostorné a praktické. Jejich dovoz do ČSSR nicméně byl v roce 1984 zastaven. A je také otázka, zda by Trabant paní Blažené vyhovoval z hlediska společenské prestiže.

Jako populární vozítko si Trabant v každém případě zahrál v celé řadě filmů, např. ve filmu Slavnosti sněženek, kde všeuměl Jaromír Hanzlík slibuje Zdeňkovi Svěrákovi jeho opravu. Když se však kolem přežene skupinka přátel nahánějící divočáka, vůbec nezaváhá a uhání za nimi. Zdeňkovi Svěrákovi tak místo opraveného „tráboše“ zůstanou jen oči pro pláč.

Foto: Luc106 - Public Domain

Wartburg 353 Tourist

Wartburg Tourist

Trabant však nebyl jediným východoněmeckým kombi. Kromě něj byl ještě ve výrobě typ Wartburg 353 Tourist, v provedení „de Luxe“ sen každého pořádného Dederona. Je pozoruhodné, že zvyk označovat vozy kombi zvláštním názvem se zavedl v obou německých zemích a existuje dodnes (BMW Touring, Audi Avant, VW Variant, jen Mercedes Benz písmeno T již nepoužívá). Kombík od Wartburgu byl ve své době velice prostorným vozidlem, takže by paní Kamila jistě překousla dýmící motor a rám oddělený od karoserie. Dovoz wartburgů byl však bohužel do Československa v roce 1985 ukončen. V samotné NDR se „warťas kombas“ vyráběl s dvoutaktem až do února 1989.

Foto: Dawid 783 - Wikimedia Commons, CC BY SA 3.0

Warszawa 223 K

Warszawa Kombi

Po neúspěchu v NDR se Jaromír zaměřil na Polsko. Tam začali s výrobou kombíků v roce 1965, kdy se na „trhu“ poprvé objevila Warszawa 223/224 K s karoserií kombi. Výroba probíhala až do roku 1973 a část produkce (celkem se sem dovezlo 3396 kusů sedanů a kombi) se dostala i k nám. Warszawa byla pozoruhodným vozidlem, jehož vznik sahá až do let 2. světové války. Jedná se sice o původně sovětskou konstrukci, avšak mohutně inspirovanou západními auty (Opel Kapitän, Ford Model 69 apod.). V 80. letech to však již byl automobil s hodnotou převážně již jen historickou.

Foto: Raf 24 - Public Domain

FSO 125p Kombi

Polski Fiat 125p Kombi

Podvozek a motory ze starého Fiatu 1300/1500, na který byla naroubována karoserie Fiatu 125. To je Polski Fiat 125p. V 80. letech, kdy došlo k přejmenování na FSO 125p, už byla velmi zastaralá i ta karoserie. Na rozdíl od Warszawy však Fiat 125p Kombi požadavky na prostorné a praktické vozidlo stále celkem dobře splňoval. Problém nicméně spočíval v tom, že se sem Fiat 125p s touto karosérií nikdy nedovážel. Ostatně ani v Polsku nebyl pro běžného občana snadno dostupný, jejich výroba tvořila jen asi 20% celkové produkce a mnoho z nich bylo využíváno jako sanitky, policejní vozy MO (Milicja Obywatelska), v dalších složkách státního sektoru nebo šlo na export do západoevropských a dalších zemí.

Foto: Torsten Maue - Wikimedia Commons

AZLK Moskvič 2137

Moskvič 2137

Když to ani v Polsku nevyšlo, zahájil Jaromír pátrání po kombících ze samotného „sajuzu“. Tam si už dlouhodobě libovali ve složitých číselných označeních, a tak kombi odvozené od Moskviče 2140 nazvali 2137. U nás byly moskviče spíše známy pod různými přezdívkami jako např. „Moskal“, „Leninovy sáně“ nebo dokonce „dlabaný ingot“. Takové hanlivé označení si však výrobek AZLK (Automobilový závod Leninského Komsomolu) zasloužil jen částečně. Jeho konstrukce sice byla robustnější a odpružení vzadu stále zajišťovala listová pera, avšak pod kapotou se ukrýval relativně moderní motor OHC o objemu 1,5 l a výkonu 55 kW (odvozený údajně od motoru BMW M10), který autu na poměry 80. let zajišťoval celkem slušnou dynamiku. A zároveň také platí, že obě varianty (sedan i kombi) nabízely cestujícím velký zavazadlový prostor. Moskviče se však do Československa přestaly dovážet již v roce 1980.

Foto: Torsten Maue - Wikimedia Commons

VAZ 2104

VAZ 2104

Zatímco v případě bohyně Lada se dnes historici přou, kdo všechno ji vlastně uctíval, automobily značky Lada byly ve východním bloku předmětem všeobecného obdivu. A není celkem divu. Úhledný design vycházející z původního italského vzoru, moderní podvozek a motor OHC nikdo jiný v této části světa nemohl nabídnout. Obzvláště oblíbené pak byly luxusní typy VAZ 2103/2106 (Lada 1500/1600) a kombi VAZ 2102/21021 (Lada 1200/1300 Kombi). Od roku 1984 se již vyráběl nástupce prvních kombíků VAZ 2104 s motorem o objemu 1,3 l. Na úrovni doby - jako první kombík VAZ 2102 v 70. letech - už sice VAZ 2104 nebyl, přesto se ale Jaromírovi tohle kombi velmi líbilo, nemluvě již o silnějším provedení s motorem 1,5 l (VAZ 21043). Problém byl ovšem v tom, že tohle auto bylo bez dlouhých čekacích dob nebo známostí možné sehnat jen velmi obtížně. Jaromír tedy musel pátrat dále. Na žigulík (jméno vycházející z pohoří Žiguli) si musel nechat zajít chuť.

Foto: Torsten Maue - Wikimedia Commons

GAZ 24-02 Volga

Volga 24-02

Volga 24-02 byla vůbec největším kombíkem, který u nás před listopadem 89 běžně jezdil. Rozhodně však nebyl určen pro běžné občany. Často byly volhy k vidění ve žlutobílém provedení Veřejné bezpečnosti, popř. také v barvách Požární ochrany. K tomu musíme připočíst taxíky, státní správu, národní podniky apod. Na konci 80. let to byl již značně zastaralý vůz odpružený vzadu listovými pery a s bubnovými brzdami. Na druhé straně to byl v rámci možností socialistického tábora komfortní křižník silnic se třemi řadami sedadel pro sedm (původně dokonce osm) cestujících a ohromným zavazadlovým prostorem. Pro Jaromíra však bylo tohle auto zbytečně veliké a žravé. Líbila by se mu Scaldia-Volga 24-77 s naftovým motorem Peugeot, ta ale byla pouze pro západní trhy.

Foto: Knoelleboelle - Wikimedia Commons

Dacia 1310 TX Break

Dacia 1310 Break

Hledání nového kombíku a neúspěch v SSSR přivedly Jaromíra až do Rumunska. Na začátku 70. let byla Dacia 1300 nepochybně jedním z nejlepších aut východního bloku. Na rozdíl od ostatních zemí zvolili Rumuni k nákupu licence Renault, nikoliv Fiat. A Renault 12 byl díky pohonu předních kol vlastně ještě modernější než Fiat 124 nebo 125. Na konci let 80. to však již byla úplně jiná písnička. Auto prodělalo v mezičase pouze dílčí modernizace a také se snížila kvalita výroby. Proti původnímu Renaultu 12 byla již Dacia 1310 (prý také zvaná „Draculova pomsta“) dosti humpolácká. Na druhou stranu bylo provedení Break jediným kombíkem, který se dal jako nový koupit bez nějakých obstrukcí a čekání. Jaromír tedy přemýšlel a zvažoval. Nakonec se ale rozhodl, že s nákupem ještě posečká. Kamile to nějak vysvětlí. A třeba nový rok 1990 přinese nějakou změnu…

Závěrečná poznámka: K výše uvedenému je nutné uvést, že superlativ „nejkrásnější“ je v případě tohoto článku samozřejmě opravdu velmi nadsazený. Spíše než o „nejkrásnějších“, by bylo vhodnější mluvit o „všech 10 kombících východního bloku“. Zmíněno totiž nebylo už jen nemnoho vozů s karoserií kombi, např. Škoda 1200/1201 STW, kombíky vycházející z předchozích generací moskviče, volhy a wartburgu nebo různé prototypy a malosériové stroje (jako základ posloužila např. Škoda 1000 MB, Tatra 603, Syrena nebo Sachsenring P240).

Zdroje informací:

Jednotlivé automobily na Wikipedii

Velký obrazový atlas automobilů, Artia 1987

Jan Tuček: Auta východního bloku, Grada 2009

Dobové reklamní materiály

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz