Článek
Mezi výdobytky moderní civilizace patří síť kvalitních silnic. Evropské země (Německo, Velká Británie, Francie, Rakousko-Uhersko), ve kterých se na konci 19. století začaly vyrábět první automobily, již takovou sítí disponovaly, vzhledem k čemuž byly tyto vozy určeny k provozu především na silnicích. Tento stav se nicméně začal měnit zejména s ohledem na potřeby ozbrojených sil v době první světové války.
Terénní automobil, tak jak jej chápeme dnes, však vznikl až v době druhé světové války. Od svých předchůdců se představitelé druhoválečných terénních aut odlišovali nejen konstrukčně, ale také počtem vyrobených kusů, který byl mnohonásobně vyšší. Poválečný vývoj (tedy po roce 1945) přinesl do oblasti terénních aut několik zásadních změn. Jednoduchá a účelná terénní auta se vyráběla i nadále, avšak zároveň se cca od 60/70. let začala objevovat na trhu moderní vozidla s výkonnými motory, luxusním vybavením a podvozky, které umožňovaly efektivní jízdu nejen v terénu, ale zároveň i na silnici. 90. léta pak znamenala masivní nástup SUV, u kterých již schopnost jízdy v terénu nebyla tak zásadní. Přesto – nebo vlastně právě proto – dobyly automobily této kategorie světové trhy a v současnosti patří mezi nejprodávanější vozy vůbec.
Popularita SUV tedy stále roste, na druhé straně platí, že stále rostoucí požadavky na komfort a stále přísnější emisní předpisy utáhly v posledních letech mnoha klasickým terénním vozům smyčku kolem krku. Pojďme si tedy připomenout deset nejvýraznějších off-roadů s charakteristickými účelně krásnými karoseriemi.
Jeep Willys MB
Není úplně přesně jasné, jak vlastně Jeep přišel ke svému jménu. Někdy se uvádí zkratka GP (General Purpose), jindy se G vysvětluje jako Government a P jako písmeno využívané Fordem, který jeepy také vyráběl, pro vozidla s rozvorem 80 palců. Ale vlastně to už dnes není až tak důležité, neboť ať už to je jakkoliv, Jeep se díky druhé světové válce stal legendou. Pohon všech kol (pohon předních kol bylo možné vypnout) a redukční převodovka byly samozřejmostí, pod kapotou se skrýval čtyřválec o objemu 2199 cm³ a výkonu 60 koní.
Po druhé světové válce čekala na Jeep ještě kariéra v Koreji (kromě původního typu také ještě novinka M38A1, oba jsou hrdiny seriálu MASH) a především v civilním sektoru, kde Jeep uspěl s modely CJ, které se vyráběly až do 80. let, a to včetně různých atraktivních speciálních edic jako např. Laredo, Renegade nebo Golden Eagle. Na druhoválečný Jeep stále navazuje typ Wrangler, který se již samozřejmě od původního modelu značně liší, jeho přední maska je však stále naprosto nezaměnitelná.
Volkswagen 82 Kübelwagen
Roli jeepu plnil v německé armádě Volkswagen 82 Kübelwagen. Na rozdíl od jeepu měl „kaďour“ poháněná pouze zadní kola. Vzadu umístěný motor byl vzduchem chlazený čtyřválec o objemu pouhých 985 (později 1131) cm³ a výkonu 24 (později 25) koní. Zajímavě byla řešena uzávěrka diferenciálu, která se neaktivovala páčkou nebo tlačítkem, nýbrž přidáním plynu. Hlavní rozdíl mezi oběma vozidly však spočíval v tom, že zatímco USA dokázaly svůj jeep vyrábět v ohromném množství a zásobovat s nimi i své spojence, Wolfsburg (tehdy Stadt des KdF-Wagens) vyprodukoval za války jen 50 788 kusů VW 82, což německým válečným potřebám nemohlo stačit, i když se kromě základního typu Kübelwagen vyráběly také ještě např. obojživelný VW typ 166 Schwimmwagen nebo štábní typ 87 s pohonem všech kol a karoserií VW Brouk.
Na Kübelwagen typ 82 navázal po válce Volkswagen 181 a částečně také Iltis, který už ovšem měl vyspělejší techniku 4×4. Dnes vyrábí Volkswagen armádu SUV od T-Cross přes Taigo, T-Roc, Tiguan až po Touareg. To je však již zcela jiný příběh.
UAZ-469
UAZ-469 (později také 3151) vznikl postupným vývojem ze sovětských „gazíků“ GAZ-64, 67 a 69. UAZ, zvaný též u nás „úžas“, se sice začal vyrábět v roce 1972, jeho koncepce je ale s druhoválečnými vozy úzce spojena. Jízda na silnici ve vyšších rychlostech není nic komfortního, schopnosti v terénu jsou však i nyní – více než 50 let po zahájení výroby neoddiskutovatelné. Konstrukce je zcela klasická, vpředu umístěný zážehový motor OHV o objemu 2445 cm³ pohání přes čtyřstupňovou převodovku s redukcí všechna kola, pohon předních kol je vypínatelný. Převodovka měla synchronizovaný jen třetí a čtvrtý převodový stupeň. Pod jménem Hunter se modifikovaný UAZ-469 vyrábí dodnes.
V našich končinách jsou uazy po desítky let známy ponejvíce v tradičním zeleném zbarvení, které využívala ČSLA (později AČR) nebo Pohraniční stráž. Výrobce však v relativně nedávné minulosti přišel i s celkem atraktivně provedenými akčními modely, mezi které patří např. mátově zelený „Jubilee“, oranžový „Expedition“ nebo „Victory“ s notami na bocích karoserie.
Suzuki Jimny
Jimny GJ je terénním vozidlem svého druhu, hrdě se hlásí k odkazu klasických terénních vozů (např. svým žebřinovým rámem a benzínovým motorem), zároveň se však pyšní kompaktními rozměry a moderními technickými řešeními. Díky své malé hmotnosti a rozměrům je Jimny schopen se vyrovnat svým mnohem dražším konkurentům. Motorem je patnáctistovka o výkonu 101 koní. Dále je vůz vybaven pohonem všech kol AllGrip Pro, redukční převodovkou, elektronickou uzávěrkou diferenciálu, asistentem sjíždění svahů a dalšími vymoženostmi.
Suzuki je jedinečné, svými rozměry jsou mu podobné Fiat Panda 4×4, který ale je upraveným „civilním“ vozidlem, a Lada Niva, která však nemůže nabídnout tolik moderních prvků jako Jimny. Cenově přijatelná Dacia Duster je vozidlem kategorie SUV, ani ona tedy nemůže být Suzuki rovnocenným protivníkem. Aktuální a designově velmi povedená generace Jimny se ve výrobě nachází od roku 2018, vzhledem k přísným emisním předpisům se však bohužel v zemích EU dá koupit pouze jako užitkové vozidlo kategorie N1.
Land Rover
Tím, čím byly pro Američany jeepy, tím byl pro Brity Land Rover. Vznikl sice až pár let po válce (výroba od roku 1948) díky svým kvalitám však náskok svého amerického parťáka rychle dohnal a možná i předehnal. Konstrukčně to je čistokrevný off-road s žebřinovým rámem, velkou světlostí, pohonem všech kol, redukční převodovkou a uzávěrkami diferenciálů. Do land roverů se montovala široká škála čtyř- až osmiválcových motorů včetně dieselových. Pro fajnšmekry byl určen Land Rover s benzínovým motorem V8 o objemu 3,5 l.
Ze skoro nekonečného počtu různých zajímavých variant a provedení lze uvést např. Land Rover „Pink Panther“, který používali příslušníci SAS v severní Africe nebo pískově zbarvené land rovery, které se používaly v soutěži Camel Trophy. Výroba těchto klasiků byla bohužel v roce 2016 ukončena. Nový Defender se prý těm starým v terénu vyrovná, jedinečné tvary už ovšem ztratil a svým zjevem se přiblížil moderním SUV.
Jeep Cherokee XJ
Jeep Cherokee XJ se začal vyrábět v roce 1984. Pro tradičního výrobce off-roadů znamenal tento typ určitý odklon od tradice, neboť byl již zkonstruován bez žebřinového rámu. Pro Jeep to ale byla trefa do černého. Vůz si zachoval vysokou průchodivost v terénu, přitom se s ním ale dalo jezdit docela rychle a komfortně na silnicích. Zákazníky také oslovil slušivý hranatý design. Není tedy divu, že se ve výrobě udržel až do roku 2001 a dodnes má mnoho příznivců. Cherokee XJ bylo možné zakoupit s benzínovými i dieselovými motory, za nejlepší volbu se obecně považuje benzínový řadový čtyřlitrový šestiválec. Cherokee se vyrábí dodnes, v mezičase se však z něj stal SUV.
Range Rover
Range Rover byl spolu s Jeepem Wagoneer prvním autem vhodným pro jízdu v terénu, které bylo možné označit za luxusní. Ranger Rover se sice vyráběl až od roku 1970, zatímco Wagoneer již od roku 1963, zároveň ale platí, že Jeep měl blíže k vozům, které dnes označujeme jako SUV. Range Rover si po svém předchůdci Land Roveru zachoval schopnost průjezdu i velmi obtížným terénem a zpočátku byla dokonce i jeho výbava poměrně dosti spartánská. Luxusní až opulentní výbavy se nicméně časem také dočkal. Benzínový motor V8 byl montován od počátku výroby (tehdy o objemu 3,5 l).
Stejně jako starší Land Rover tak i jeho mladší brácha se dočkal mnoha různých zajímavých variant a provedení. Uvést lze např. vozy, které zúčastnily jízdy z Aljašky do Terra del Fuego v jižní Americe přes Darien (the British Trans-Americas Expedition 1971-1972). A svou stopu zanechaly tyto rovery i v předlistopadovém Československu, neboť několik z nich bylo nasazeno jako sanitní vozy v úpravě firmy Lomas.
Range Rover se průběžně modernizuje a ve výrobě se udržel dodnes. I on je však mnohdy na přísné emisní předpisy krátký. Ještě před několika lety se např. Range Rover (ve čtvrté generaci L405) mohl pyšnit vznětovým osmiválcem SDV8 o objemu 4,4 l a výkonu 340 koní. S tím už je však konec.
Toyota Land Cruiser V8
O Toyotě Land Cruiser nelze psát jinak než v superlativech. Velice schopný off-road, který je zároveň v běžném provozu více než dostatečně komfortní. Především jej ale zdobí příslovečná spolehlivost, odolnost a promyšlenost značky Toyota. Kvality terénních toyot (především Land Cruiser a Hilux) byly ověřeny v mnoha válečných konfliktech, v různých televizních pořadech (včetně slavného Top Gear), v rallye Dakar, ale především v každodenním provozu v náročných podmínkách.
V minulosti se do zemí Evropské unie dovážel nejen standardní Land Cruiser, ale také ještě větší Land Cruiser V8. Ten nabízel mnoho různých technických lahůdek včetně osmiválcových motorů. Vkusu Evropanů vyhovoval turbodiesel o objemu 4,5 l, vyráběly se ale i s „obligátními“ benzínovými V8 o objemu až 5,7 l. S těmito motory je ale konec, současná generace velkého Land Cruiseru (J300) již nabízí „jen“ šestiválce.
Ukončení prodeje v Evropě se netýká jen této toyoty, obdobně dopadli také další japonští experti na jízdu mimo silnice: Nissan Patrol a Mitsubishi Pajero. Výroba posledně jmenovaného typu byla dokonce v březnu 2021 zcela zastavena.
Mercedes-Benz G-Klasse
O „géčku“ by se dalo psát celé hodiny a stejně bychom byli stále na začátku. Žebřinový rám, pohon všech kol, redukční převodovka, uzávěrky předního, zadního i mezinápravového diferenciálu a silné benzínové i vznětové motory předurčují tohle úhledně až stroze vyhlížející vozidlo k překonávání nejtěžšího terénu. Kariéra tohoto vozu je neuvěřitelně pestrá a široká. Na jedné straně sloužil díky svým schopnostem Mercedes třídy G v Bundeswehru, v THW (Technisches Hilfswerk), jako sanitka nebo u hasičů. Na straně druhé se stal hvězdou moskevské honorace, amerických hip-hoperů a arabských šejků. Tomu také odpovídá portfolio motorů. Pod kapotou tak je možné najít zážehový čtyřválec M 115 o objemu 2,3 l a výkonu 90 koní nebo diesel OM 616 o objemu 2,4 l a výkonu 72 koní na straně jedné nebo benzínové monstrum typu M 279 V-12 Biturbo o objemu 5980 cm³ a výkonu 630 koní na straně druhé. Mezi nejdivočejší kreace patří modely G 500 4×4² s portálovými nápravami a třínápravový G 63 AMG 6×6. Zajímavostí je papa-mobil postavený na podvozku Mercedesu 230 G. Od roku 2018 je v prodeji další generace této legendy.
Lamborghini LM002
Na závěr si dopřejme konstrukci, kterou už asi nikdy nikdo nenapodobí. Auto vojensky účelných tvarů, zároveň ale italsky elegantní. Auto určené do terénu (některé exempláře měly dokonce naviják, viz přiložené foto), které je však vybaveno dvanáctiválcovým motorem ze supersportu Countach. Prostě jednorožec mezi off-roady. V 80. a 90. letech se vyhřívalo na výsluní popularity, vlastnila jej např. Tina Turner, přesto se však nakonec vyrobilo jen 328 kusů. Dnes Lamborghini staví SUV Urus, který je samozřejmě výkonnostně dále, LM 002 byl nicméně mnohem více svébytný.
Jedno z těchto cenných Lamborghini, které dříve patřilo synovi Saddáma Husajna Udajovi, bylo zničeno 18. července 2004 na americké vojenské základně v Iráku. Celý průběh destrukce byl natočen a je k dispozici na YouTube.
Zdroje informací:
Jednotlivé automobily na Wikipedii
Velký obrazový atlas automobilů, Artia 1987
Auta - Velký obrazový průvodce, Knižní klub 2016
Dobové reklamní materiály