Hlavní obsah
Práce a vzdělání

Firemní kultura a vědomí vlastní hodnoty

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Foto: Pixabay

Jako kouč majitelů a manažerů malých i středních společností se dostávám k otázce tzv. firemní kultury, jejíž nastavení je ve většině českých firem vysloveně zraňující.

Článek

A když říkám zraňující, myslím tím zraňující nejen pro zaměstnance daných společností, ale i pro jejich majitele a management. Moje zkušenost s (provozním) managementem mnohých společností je ten, že společnosti v nichž převládá nízká vlastní (sebe-)hodnota zaměstnanců jsou společnosti, kterým by se každý (zákazník, zaměstnanec, manager a dokonce i majitel) raději vyhnul, tedy pokud by mohl. A naopak společnosti, kde si lidé svou vlastní hodnotu mohou dovolit, jsou společnosti, které jsou přirozenými atraktory těch nejlepších dodavatelů, zákazníků, zaměstnanců, manažerů a (nových) majitelů.

Avšak…

Uznání vlastní hodnoty není věc mezi věcmi, není to něco, co bych mohl jako majitel do inventáře své společnosti doplnit v rámci poptávkového a výběrového řízení u nejvhodnějšího dodavatele. Není to něco, co by bylo možné do svého majetku zařadit a odepisovat či si to někde smluvně sjednat. A přesto je to něco, co ovlivňuje a v jistém smyslu řídí každý aspekt společnosti. K uznání vlastní hodnoty musí vzniknou prostor a ten je dán tím, jak je nastaveno především chování managementu ke všem lidem s nimiž přijdou do styku. A také k sobě samotným. To vše však spolu úzce souvisí, neboť jak nakládám s druhými, tak nakládám sám se sebou a ve vší spravedlnosti to platí i naopak.

Pane řediteli, příští týden nezapomeňte pořídit do naší firmy tu sebehodnotu. A hlavně ať to moc nestojí! Udělejte na to standardní výběrko. A nezapomeňte si ji smluvně zavázat!
Majitel společnosti

Vlastní hodnotu nelze získat manipulací, naopak každá sebe-manipulace či manipulace někoho jiného zabraňuje člověku si svou vlastní hodnotu dovolit. Ano, dovolit, to je to správné slovo, jehož význam vysvětlím dále. Vlastní hodnota není něco, co by mohl daný člověk, manažer nebo firemní kultura vybudovat nebo se nějak „naučit“. Pod vlivem nejrůznějších guru jsme si zvykli, že nám má být prodán „nějaký hack“, který na sebe aplikujeme a vše bude lepší. Přičemž majetnější lidé si mohou dovolit „lepší hack“ od lepších guru, kteří pak jako Osho sbírají luxusní automobily a drahé prsteny (jak nešťastný asi musel být on sám, když měl tohle zapotřebí?). Onen „lepší hack“ je ale jen sebe-manipulace, která nás od možnosti si vlastní hodnotu dovolit, jen oddaluje.

Nedovolil jsem si…

Vlastní hodnotu již každý máme, jen si ji musíme dovolit. To ale není maličkost, to je velká věc, která může vyžadovat velmi radikální změnu našeho života, přístupu k sobě, k druhým a ke skutečnosti jako takové. Řečeno moderními slovy: dovolit si vlastní hodnotu může vyžadovat velmi radikální změnu vašeho nastavení mysli či (ještě moderněji) mindsetu. Radikální, komplexní, úplnou.

Nestačí si poslechnout jeden z těch seminářů o „životě v neskrytosti“, „naučeném optimismu“, „produktivním nastavení mysli“, „udělej double vole“, „aktivní imaginace“ nebo „lucidního snění“ apod. Každému nesmysl dle jeho chuti. Člověk dlouho hledá, co si má myslet, než dojde k tomu, že nakonec myslí, podle toho, jak koná.

Co vám brání si svou vlastní hodnotu dovolit?
Váš kouč

Slovutní majitelé společností, učení manažeři…

Čím chcete motivovat zaměstnance? Peníze jim dá každý. Někde méně, někde i o trochu více. To ale vlastně není to podstatné. Zaměstnanci je potřebují pro svůj život. Tak se věci mají. Ale nejen těmi je nakonec váš zaměstnanec živ. Když namísto firemní kultury začnete budovat bezpečné prostředí v němž si vaši zaměstnanci budou moci moci dovolit svou vlastní hodnotu, naleznou u ve vaší společnosti mnohem více, než očekávali.

A jako podíl na tom všem zjistíte, že i vy si můžete dovolit mít svou hodnotu. A jaký bývá první krok? To můžeme zjistit během společného rozhovoru. Z mých zkušeností to ale začíná tím, že si management společnosti a celkový mindset společnosti, dovolí změnit přístup k zákazníkům.

Jak by se změnil váš život, kdybyste chodili do své firmy s radostí? Můžeme to zjistit během společného rozhovoru!
Váš kouč

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Reklama

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz