Článek
Radikální husitská skupina adamitů byla upálena stejně jako jejich kněz Martin Húska
Adamité, jak název napovídá, byli následovníci Adama, rozumí se muže, kterého podle Bible stvořil Bůh z prachu země.
„I vytvořil Hospodin Bůh člověka, prach ze země, a vdechl mu v chřípí dech života. Tak se stal člověk živým tvorem“.
Tato informace evidentně k následování lidi nelákala. Ale o několik veršů dál, poté co byla stvořena žena, je psáno:
„Oba dva byli nazí, člověk i jeho žena, ale nestyděli se“.

Autor: F. Morellon la Cave/cs.wikipedia.org/volné dílo
Tato představa v průběhu dějin lákala mnohé k následování. Být ve stavu čistoty a nahoty vábilo mnoho náboženských hloubavců, kteří se vzpírali oficiálním doktrínám. Protože stvořený muž byl nazván „ádám“ podle země, ze která byl stvořen „adamá“, dostalo se mu jména Adam.
Adamité se začali objevovat hned v počátcích křesťanství. Označení dostávali od svých odpůrců. Scházeli se nazí a nazí četli z Písma a věřili, že se svými aktivitami dostávají do stavu nevinnosti, kterou prožívali Adam s Evou před prvotním hříchem.
Pro oficiální církev to byli heretici, kteří bývali pronásledováni a likvidováni. V Čechách se usadili už v předhusitských dobách a vystoupil proti nim i Karel IV.
Během husitských válek nebyla ani husitská ideologie „pod obojí“ jednotná. Velmi radikální skupina husitů očekávala konec světa v roce 1420 a když se nekonal, část z nich si vybrala za kazatele Martina Húsku zvaného „Loquis“. Tedy „mluvka“. Ten se v náboženských tématech ostře vymezil vůči většinovému konzervativnímu křídlu husitů ohledně učení o křtu, o tělu božím a o kněžském kázání.

Autor: F. Morellon la Cave/cs.wikipedia.org/volné dílo
V husitské obci vznikl rozkol. Přívrženci Martina Húsky kázali o brzkém sestoupení Krista na zem. S ním sestoupí i láska, která způsobí, že všechno bude věrným společné, včetně žen. Manželství ztratí smysl a s ním i šaty, které měly zakrývat pohlaví a prsa žen. Budou „čistí“ a čistému vše čisté.
Rozkol a napětí v Táboře vyřešili příznivci kněze Húsky odchodem v zimě roku 1421 do Příběnic. Skupinu tvořilo asi tři sta příznivců včetně žen a dětí.
Poté co byl Húska Oldřichem z Jindřichova Hradce zajat a mučením přinucen své názory odvolat, nahradil ho husitský kněz Petr Kániš, který kázal o nutnosti zbavení se oděvů jako připomínky hříchů. To už ohrožovalo samotnou pověst husitů.
Skupina „adamitů“ se usadila na místě zvaném Ostrov. Majitel Hamru a sousední vsi Valu jistý Hanuš byl adamity chycen a sťat. Tělo hodili do Nežárky, a tak se stali novými obyvateli Ostrova.
Tam se rozpálení kázáními o brzkém konci světa a neplatnosti jakýchkoliv božích přikázání „oddávali hanebným orgiím“. Alespoň se tak o nich vyjadřovali jejich protivníci.
Jejich novým vůdcem se stal jakýsi Adam, který o sobě tvrdil, že je synem božím. Nevázané sexuální chování už nezastírali náboženskými důvody. Adam byl původně kovář z Veselí nad Lužnicí, ale ovládat skupinu nudistů byla zřejmě příjemnější činnost než mlátit perlíkem do kovadliny.

Autor: Ferdinand Hetteš/cs.wikipedia.org/volné dílo
Eneáš Silvius, budoucí papež Pius, o nich dokonce napsal:
„Jinak obcovali každý s každou, nebylo však povoleno poznat ženu bez Adamova souhlasu. Ale jak kdo zapálen vášní vzplanul touhou po nějaké ženě, uchopil ji rukou, přišel k vůdci pravil: Pro tuto vzplanul můj duch! Na to vůdce odpověděl: Jděte, rosťte, množte se a naplňte zemi! Říkal také, že ostatní lidé jsou otroky, oni však a ti, kdo se z nich narodí, jsou svobodní.“
Žižkovo vojsko, které vtrhlo do jejich táborů, asi padesát adamitů pochytalo a ve vsi Klokoty upálilo. Naháči se údajně ohně nebáli, protože věřili, že již brzy budou vládnout s Ježíšem Kristem v nebeském království.
Podobný osud čekal i Martina Húsku, který byl zajat a i přesto, že odvolal svá tvrzení, byl v Roudnici nad Labem 21. srpna 1421 upálen v sudu.
ZDROJE: