Článek
Zjevení sv. Jana popisuje budoucnost lidstva v obrazech. Jedním z těch hlavních jsou čtyři jezdci Apokalypsy
Jen málokteré knize se dostalo v historii lidstva takové pozornosti, jako knize apoštola Jana. Oficiální název je Zjevení svatého Jana, ale mnohem výstižnější je Apokalypsa. Řecké slovo „apokalypsis“ znamená „zjevení“ nebo „odhalení“. Pro nás je termín „apokalypsa“ spojován s událostmi neblahými nebo přímo katastrofami.
Autorství spisu je dodnes sporné. Od nejstarších dob je přisuzováno apoštolu Janovi, který by měl být zároveň autorem čtvrtého evangelia a Janových listů. Problém je, že jazyk i styl se výrazně liší od jazyka knihy Zjevení. V průběhu staletí se objevovali další Janové jako možní autoři, ale stoprocentní shoda religionistů nebyla u žádného z nich.
Autor sám sebe nazývá Janem a autorství přenechává Bohu. Bůh mu seslal zjevení, vidění, které on pouze zaznamenal.

Autor: Hieronymus Bosch/en.wikipedia.org/volné dílo
Kniha začíná slovy: „Zjevení Ježíše Krista…“
Řecký ostrov Pathmos, kde byla kniha sepsána, leží v Egejském moři. Jan tam trávil život ve vyhnanství, podle něj samotného „pro Boží slovo a pro svědectví“.
Celé zjevení obdržel Jan „v den Páně“, což mohla být sobota nebo neděle, a bylo určeno sedmi křesťanským sborům. V tajemných a často děsivých obrazech a podobenstvích popisuje budoucnost světových říší i tisíciletou říši Ježíše Krista.
Kniha je plná symbolických obrazů bytostí, kterým byla v minulosti přisuzována konkrétní jména osob nebo názvy říší. Je to například žena oděná sluncem a ohrožovaná drakem. Dva zabití svědkové, kteří vstanou z mrtvých. Vykoupení spravedlivých, kterých bude 144 000. Dravé šelmy a číslo 666 jako označení jejich příznivců. Velký Babylon, nevěstka, svatba beránka nebo finální bitva Armagedon.

Autor: Viktor Vasnetsov/en.wikipedia.org/volné dílo
Všechny tyto symboly se staly inspirací rozličných hnutí, sekt a náboženských seskupení. Na jejich základě lidé vypočítávali konec světa, nebo symboly přiřazovali k jednotlivým historickým událostem. Skupiny hlásící chiliasmus a milenarismus chtěly svým jednáním zkrátit dobu utrpení a urychlit příchod tisícileté říše. Nahrávaly tomu i takové okolnosti, jako konce staletí nebo tisíciletí, války, hlad a epidemie nemocí.
Výkladů Janova Zjevení bylo v dějinách křesťanství nespočet. Podle jedněch popisuje kniha události z dějin známých říší Evropy a Asie. Podle jiných naopak situaci, která nastane na konci věků. Nebude to nic hezkého. Utrpení bude božím trestem na lidstvu za spáchané hříchy.
Přestože svoji budoucnost nikdo nezná, protože je ve svitku zapečetěném sedmi pečetěmi, Beránek Boží rozlomil první čtyři pečeti. Objevili se čtyři jezdci na koních, hrůzostrašní jezdci z Apokalypsy, kteří jsou zřejmě neznámějším obrazem celé knihy.
Čtyři apokalyptičtí jezdci předchází Poslednímu soudu, po kterém přijde konec světa.

Autor: Benjamin West/en.wikipedia.org/volné dílo
První jezdec s lukem a korunou na bílém koni je dobyvatel a vítěz.
„Tehdy jsem viděl, jak Beránek rozlomil jednu ze sedmi pečetí, a slyšel jsem jednu ze čtyř živých bytostí, jak říká jako hromovým hlasem: „Pojď!“ Viděl jsem, a hle, bílý kůň a ten, kdo na něm seděl, měl luk a byla mu dána koruna a vyšel vítězně a aby vítězil“.
Historické události byly interpretovány jako „koně“. Od počátku křesťanství dál. Protože podle evangelisty sv. Marka k apokalypse dojde až po vzniku a rozšíření křesťanství, jezdec na bílém koni je Kristus nebo Duch svatý. Kristus jako vítěz, který byl vzkříšen.
Podle opačné interpretace jezdec na bílém koni naopak během jízdy střílel z luku. V toulci na zádech měl otrávené šípy se zárodky všech nemocí. Byl to protipól Krista, tedy Antikrist.
Druhý jezdec s mečem na rudém koni přináší válku.
„A vyšel další, rudý kůň. Tomu, kdo na něm seděl, bylo dáno vzít ze země pokoj a navzájem se zabíjet. Byl mu dán veliký meč“.
Červená barva koně a velký meč symbolizují prolitou krev. Někteří interpreti přisuzovali obraz rudého koně pronásledování křesťanů. Jiný výklad se týkal přímo Římské říše, kdy armáda, která nebyla podřízena Senátu, zavedla vojenský despotismus.
Třetí jezdec s váhami na černém koni symbolizuje hladomor.
“Viděl jsem a hle, černý kůň a ten, kdo na něm seděl, měl v ruce váhy. A slyšel jsem jako hlas uprostřed těch čtyř živých bytostí, jak říká: „Míra pšenice za denár a tři litry ječmene za denár; ale oleji a vínu neškod.“
Jezdec, zobrazovaný jako vychrtlý muž nese váhy, na kterých se vážil chléb během hladomoru. Uvedená cena za obilí byla desetkrát vyšší, než bylo zvykem. Za denár by člověk dostal pšenici na mouku jen pro jednu osobu. Uživit z toho rodinu bylo nemožné.
Jiný výklad se týká Římské říše. Za vlády císaře Caracalla, jednoho z nejhorších tyranů, došlo k nadměrnému zdanění. Za císaře Maximina muselo každé město odvádět obrovské sumy peněz k pokrytí nákladů na císařské hry. Zlaté a stříbrné sochy a dary v chrámech byly zabaveny a roztaveny. Z nich ražené peníze skončily v císařské pokladnici.
Cena oleje a vína měla zůstat stálá, aby obě komodity byly dostupné křesťanům pro udílení svátostí.

Autor: Eduard von Steinle /commons.wikimedia.org/volné dílo
Čtvrtý jezdec na koni bledém je samotná Smrt.
„Viděl jsem, a hle, přede mnou byl bledý kůň. Jeho jezdec se jmenoval Smrt a Hádes ho následoval těsně za ním. Dostal moc nad čtvrtinou země, aby zabíjeli mečem, hladem, morem a divokými zvířaty“.
Tento jezdec je jediný, který má jméno. Nemá zbraň ani jiný předmět, ale je následován Hádesem. Hádes je místo mrtvých, Inferno, jakési podsvětí. Na rozdíl od předchozích tří nemá podobu člověka. Bledá nebo popelavá barva koně je totožná s barvou mrtvoly. Mnozí interpreti v tom viděli konec Římské říše.
Všechny projevy jezdců z Apokalypsy způsobí hladomor, epidemie, nemocí a krveprolití. Mezi lety 250 až 265 řádil v říši „Cypriánův mor“. V samotném Římě na něj umíralo denně pět tisíc lidí a mnoho měst bylo zcela vylidněno.
Obecně prorocký výklad tvrdí, že příchodem prvního jezdce, kterým je Antikrist, začne Velké soužení. Druhý přinese na svět globální válku, třetí bídu, způsobenou ekonomickou krizí. Poslední jezdec Smrt způsobí vymření čtvrtiny populace.
Bez ohledu na rozličné interpretace knihy, která popisuje poslední období tohoto světa, stojí apokalyptičtí jezdci na počátku utrpení, které konci světa předchází. V předchozích staletích hrály výklady Zjevení důležitou roli převážně v období válek, hladomoru a epidemií. Dnes už neslouží jako ukazatel budoucnosti, s výjimkou některých sekt, které stále s neochvějnou jistotou uvádí data a termíny počátku Velkého soužení, ukončení shromáždění 144 000 spravedlivých nebo přímo konce světa.

Autor: User:ChristianSE/commons.wikimedia.org/volné dílo
Poslední kniha Bible, Zjevení svatého Jana, se dostala do rukou umělců, literátů nebo hudebníků. Množství malířů namalovalo různými styly apokalyptické jezdce, nevěstku Babylonskou, nebo Zemi těsně před jejím koncem. Z knih s tímto tématem by se dala sestavit slušná knihovna. Dokonce ani současná hudební scéna nezůstala pozadu. Slovenský skladatel Peter Martinček dokonce složil operu Zjevení svatého Jana.
Věštění ohledně budoucnosti Země a společnosti přešlo od interpretů Apokalypsy k různým vědmám, věštkyním a stále populární je Francouz Michel de Nostredame zvaný Nostradamus.
Zdroje:
Bible Kralická
Ekumenický překlad Bible





