Článek
Začneme tím posledním. Věděli jste, že neexistuje zákonná opora pro přesun financování nepedagogických pracovníků ze státu na zřizovatele? Představa, že se vše změní jednou rychlou legislativní úpravou, která projde v únoru (a to ještě možná), je utopie. A co když neprojde? No, to se podle vlády „nějak vyřeší“. Jinými slovy: školy dostanou místo podpory opět jen chaos a nejistotu.
A teď ty peníze. Vláda tvrdí, že zřizovatelé dostanou více z rozpočtového určení daní. O jaké částky půjde? Jak budou rozděleny? A co malé obce, které už teď dotují své školy z posledního a další výdaje navíc si už zkrátka dovolit nemohou? To vláda neřeší. Čísla sice vypadají hezky na papíře, ale pokud se obcím a krajům peníze nepošlou včas, kdo zaplatí školníka nebo uklízečku? Nikdo.
Nejde jen o čísla, ale především o lidi. Tito pracovníci jsou páteří každé školy. Udržují ji čistou, bezpečnou a funkční. Školník, který spraví lavici, uklízečka, která udržuje prostory čisté nebo kuchařka, která nasytí děti, jsou pro školy nepostradatelní. A teď jsou na tenkém ledě. Mají sledovat, jak budou nahrazeni outsourcingem nebo sdílenými pracovníky?
Fialova vláda, která údajně klade důraz na vzdělání, si pod sebou podřezává větev. Nejde jen o nepedagogy, ale o celé fungování školství. Podfinancovaný systém, rozdrobená zodpovědnost a dlouhodobá nejistota jsou přesným opakem toho, co naše školy potřebují.
A ptáte se, co požaduje hnutí ANO? Neodkládat zodpovědnost, neohrožovat fungování škol a už vůbec ne experimentovat na úkor těch, kteří svou prací školám každý den zajišťují provoz! Pokud vláda chce šetřit, ať začne u sebe, ne u těch, kdo zajišťují základní chod vzdělávacího systému.
Jako opozice říkáme jasně - školství není místo pro experimenty a nesystémové úspory. Navrhla jsem proto konkrétní řešení – pozměňovací návrh k rozpočtu, který přesouvá potřebných 10 miliard korun z vládní rezervy a obsluhy státního dluhu zpět do školství. Tento krok zajistí, že nepedagogičtí pracovníci budou mít jistotu práce a školy budou moci dál fungovat bez ohrožení kvality vzdělávání.