Článek
V roce 2050 by už celá Evropa měla být podle něho klimaticky neutrální. Určitě to bude fajn, protože se přece jedná o ochranu životního prostředí. Budeme tu na evropském kontinentu možná mít nulové emise, silnice budou brázdit pouze elektroautomobily, v povětří létat letadla na elektrický či jiný ekologický pohon a po moři plout tankery, jež za sebou nechají mořskou vodu průzračně čistou. Evropská unie pochopitelně také poručí větru a dešti, aby vzduch znečištěný asijskými průmyslovými podniky zůstal nad asijským kontinentem. Komunistům se to sice nikdy nepodařilo, ale doba technologicky pokročila mílovými kroky kupředu, tak proč by se nemožné nemohlo stát skutkem?
Jedno ráno v roce 2050
Možná to také znáte. Budík jste ráno neslyšeli, tudíž jste zaspali. Ne o moc, ale dost na to, abyste se nemohli v klidu vychutnat svůj šálek kávy nebo čaje a k tomu přikusovat oblíbenou buchtu. Pokud snídáte zdravější zeleninové smoothie s rozmixovanými oříšky, tak si místo kávy a sladkého pečiva představte tento nápoj. V rychlosti provedete ranní hygienu, nasoukáte se do oblečení, které nebylo připravené, takže jste ho museli lovit ze dna šatní skříně, a nyní přijde to hlavní.
Včera večer jste zapomněli dobít svůj elektromobil. Vlastně nezapomněli, ale v pořadníku u dobíjecí stanice před vámi byl ještě ten pán ze třetího patra a manželé z přízemí. Na vás by přišla řada až tak někdy okolo půl jedenácté v noci, a to se vám tak dlouho čekat nechtělo. Zvláště, když dávali asi 3 589. pokračování seriálu Ulice, které jste si přece nemohli nechat ujít. A druhá nabíjecí stanice byla mimo provoz a čekalo se na to, až ji přijedou z ČEZ opravit. Návštěvu ohlásili až na další týden, protože toho mají moc a nestíhají. Co to pro vás znamená?
Jízda městskou je jako sázka do loterie
Abyste se dostali do zaměstnání, budete muset použít městskou hromadnou dopravu. Není to nic, co by vám způsobilo nějakou újmu, občas tento dopravní prostředek použijete. Ještě byste mohli sednout na kolo a dopravit se po vlastní ose. Ale představa, jak se motáte na cyklostezce mezi dalšími kolaři, bruslaři a pěšími, vám moc po chuti není.
Vozidla MHD už jezdí bez řidiče, plně ovládaná z centrálního dispečinku. Jednotlivé komponenty autobusů na sluneční pohon dodala Čínská lidová republika, jak jinak. Smontovány ale byly v pobočce koncernu VW v Mladé Boleslavi, jež se stále pyšní názvem Škoda. Původně jí hrozilo ukončení výroby a zavření, ale nakonec vedení Volkswagenu našlo řešení.
Občas je to s těmi autobusy docela švanda, zvláště když minou zastávku MHD, aniž by u ní zastavily. Ale jinak tento způsob dopravy funguje ku prospěchu těch, kteří ho používají. A to, že se někdy neotevřou dveře, když chcete vystupovat, je jen takový malý detail. Tak se svezete o zastávku či dvě dále a vystoupíte až pak. O nic přece nejde. V práci naštěstí máte klouzavou pracovní dobu, takže tolik nebude vadit, když přijdete o hodinu později. Pracovat někde jinde, kde šéf vyžaduje nástup přesně na minutu, byl by to problém.
A jak si budoucnost představujete vy?