Hlavní obsah
Názory a úvahy

Je libo Mikuláše v říjnu aneb obchody opět nezklamaly

Foto: Pixabay

Mikuláš

Čas utíká rychleji, je to fenomén naší moderní, zrychlené společnosti. Vítejte ve světě, kde Mikuláš v říjnu není jen šílený marketingový tah, ale symbol našich životů.

Článek

Stejně jako mé okolí tak i já chodím do obchodu. Člověk se tomu moc nevyhne, pokud nechce vyhladovět k smrti. Jistě, mohu si objednat dovážkovou službu, která mi nákup přiveze až pod nos. Ale u některých prodejců je třeba splnit jistý objem objednávky. Takže když potřebujete jen půlku chleba a máslo, tak si takto na dálku nenakoupíte.

Inu, vběhla jsem tedy s vidinou rychlého nákupu do jednoho z místních supermarketů. Regály s pečivem byly hned zkraje, ale přesto jsem musela přejít celou prodejnu, než jsem se dostala k pokladnám. A cestou mi do oka padly čokoládové figurky Mikuláše, andělů a čertů. A to je prosím sotva půlka října.

Jak marketing předbíhá realitu

Říkám si, jestli to ty obchody již nepřehánějí. Ještě ani nebyly Dušičky a nezměnil se letní čas na ten středoevropský, a nám zákazníkům je již vtíravým způsobem nabízeno vánoční zboží. A pak ten život nemá letět rychlosti blesku. Sotva začal podzim a my jsme oslavili svátek svatého Václava, už nám vnucují produkty, jež jsou spjaty se zimou a koncem roku.

Obchodníci totiž vědí, že v dnešní době je třeba se dostat k zákazníkovi co nejdříve. Kdo dříve přijde, ten dříve mele. A kdo zaváhá, ten prodělá.

Rychlost jako měřítko úspěchu

Zkusili jste se někdy zamyslet nad tím, kdy naposledy jste měli pocit, že se čas vleče? Možná to bylo v čekárně u lékaře, kde jste byli až desátí na řadě, která ale vůbec neodsýpala. V ostatních případech se rychlost stala měřítkem úspěchu a produktivity. Rychlí musíte být v práci a plnit hned několik úkolů najednou. Kdo je výkonný a produktivní, ten je in.

Rychle ráno vstát, rychle s dětmi do školky a školy a rychle do práce. Celý den prožijete v poklusu, protože je základní rys naší konzumní společnosti. Rychlost ještě umocňují mobily, sociální sítě a nadmíra informací, kterými je člověk až přehlcený.

Mikuláš v říjnu by pro nás neměl být jen otravnou připomínkou konzumu, ale také toho, že vnímáme zítřek dříve, než jsme si stihli užít dnešek. Že prostě žijeme moc rychle.

Není v naší moci zastavit Mikuláše, který vyrazil na cestu o dva měsíce dříve. Ale můžeme se rozhodnout, jestli si necháme jeho předčasným příchodem ukrást podzimní radosti a poklidné říjnové dny. Užijte si padající listí, horkou kávu či čaj a klid – Mikuláš má ještě čas.

P. S. A pozor na to, pokud byste se přeci jen rozhodli čokoládového Mikuláše už zakoupit, aby se vám do něho nedostali moli. Těm čokoláda dost chutná.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz