Hlavní obsah
Lidé a společnost

Smrskflace: S takovou budou obchodníci za chvíli prodávat prázdné obaly

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Foto: Jana Fojtíková

Obal velký, produkt v něm titěrný

Kdybychom se mohli živit amarouny, měli bychom to v mnohém jednodušší. Místo toho ale musíme chodit do supermarketů a hypermarketů nakupovat nejrůznější druhy potravin.

Článek

Porazili jsme inflaci, hlásí česká vláda

České vládě se podařil husarský kousek. Porazila totiž inflaci a ceny zboží v obchodech klesají a nás už čekají jen ty nejlepší vyhlídky. V tomto duchu se vyjádřil věčný optimista, premiér Petr Fiala, po svém znovuzvolení předsedou strany. Tak nevím, jestli žiji ve stejné zemi jako on, ale s výrazným zlevňováním jsem se zatím nesetkala. Jsou to spíše jen ojedinělé vlaštovky, nikoliv však celá hejna.

Ceny některých produktů v obchodech se mi zdají být stále stejně vysoké, u některých ještě dokonce povyrostly. Jiné si svou celkem atraktivní cenu zachovaly, ale za cenu smrskflace. S tímto krásným termínem jsem se poprvé setkala nedávno. Co vlastně vyjadřuje?

Smrskflace v akci

Představte si, že přijdete do obchodu si nakoupit potraviny na víkend. Člověk není živ pouze chlebem, mlékem, tvarohem či vejci. Tedy základními potravinami. Občas ho honí mlsná a má chuť na něco dobrého, co by mu zlepšilo náladu. Někdo sáhne po čokoládové tyčince, jiný dává přednost pytlíku s chipsy.

A tak si jich pár přihodí do nákupního košíku nebo vozíku. A proč ne, když jsou právě v akci. Přitom se nakupující zatetelí blahem, jak výhodně nakoupil. Ani ho nenapadne v obchodě zkoumat gramáž výrobku. Doma si tyčinku rozbalí a překvapeně hledí, že se nějak zmenšila ve stylu básně Pokora od Jiřího Wolkera: „Stanu se menším a ještě menším, až budu nejmenší na celém světě.“

Za stejnou cenu méně produktu

Spotřebitel si vytáhne obal z odpadního koše, pochopitelně toho, kam dává plasty, a zkoumá, kde je na něm uvedena gramáž sladké tyčinky. Jde to ztuha, oči mu již tolik neslouží a množství v gramech ne a ne objevit. Na pomoc si tedy vezme lupu a ejhle, již číslo vidí. Schované tak dobře, že jeho nalezení by mělo být hodno oslavy. Cože, to má hmotnost jen 30 gramů? Ale obal tomu vůbec nenasvědčoval, navíc na něm bylo uvedeno „+20 % gratis“ a byl minimálně o čtvrtinu delší než velikost sladkosti.

Podobné jako sladkých tyčinek je to i u tolik oblíbených, byť ne příliš zdravých chipsů. Z původní gramáže 100 g, na kterou jsme byli zvyklí ještě před lety, se stalo pouhých 60 g. Samozřejmě, že velikost obalu zůstala stejná. Spotřebitel má tak dojem, že si kupuje stále stejné zboží.

Inu, smrskflace v přímém přenosu. Pokud to s ní takto bude pokračovat i nadále, za chvíli si v obchodech budeme kupovat prázdné obaly.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Reklama

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz