Hlavní obsah
Nakupování

Seniorka si nechtěla zboží blokovat sama. Nechala nákup v košíku a odešla

Foto: Pixabay

Samoobslužné pokladny výrazně urychlují odbavení zákazníků, zvyšují komfort nakupování, výrazně zkracují čekání v řadách a snižují mzdové náklady.

Článek

Ve verzi s umělou inteligencí, navíc eliminují zákaznickou chybovost, odhalí neúmyslná chybná skenování, či identifikují podvody zákazníků a tím eliminují ztráty. Jakékoliv nestandardní chování je hned odesláno formou upozornění obsluze na mobilní zařízení. Díky hybridní pokladně může personál snadno opustit pokladní místo a věnovat se jiným úkolům, zatímco zákazníci mají možnost nakoupit samoobslužně.

Nicméně ne všem zákazníkům vyhovují

Existují situace, kdy obchody nenabízejí žádnou další platební možnost, co může v době největších nákupů způsobit frustrace.

Před vánočními svátky, v době největších nákupů jsem byla svědkem eskalované situace v jednom hypermarketu. Starší dáma stála v dlouhé řadě před klasickou pokladnou, ale v průběhu času, kvůli frontě lidí, požádala zaměstnankyni řetězce, aby otevřela další pokladnu.

Odpověď ji ale nepotěšila - zaměstnankyně jí doporučila využít samoobslužnou pokladnu. Paní se začala rozčilovat, že ona není placená za to, aby si sama blokovala zboží. V autobuse ji taky šofér neřekne, aby ho vystřídala. Je zákaznice a přišla se nechat obsloužit, a za tuhle službu si platí. Paní nakonec nechala košík s vánočním nákupem u pokladny a rozzlobená odešla.

Podobné situace se stávají i v prodejnách Lidl, kde ve večerních hodinách často zůstávají otevřeny výhradně samoobslužné pokladny. Ty navíc umožňují pouze platbu kartou, což odrazuje zákazníky, kteří preferují hotovost.

Foto: Ben Schumin/Wikimedia Commons/CC BY-SA 2.5

Zatímco pro některé jsou praktickým a moderním řešením, jiní je vnímají jako symbol odlidštění a snížení pohodlí zákazníka.

Při těch stamilionových ziscích, které u nás mají, nejsou schopni zaplatit pár lidí, aby pracovali?

Tenhle problém rozděluje zákazníky na dvě skupiny. Mnozí vyjádřují nesouhlas s postupným upřednostňováním samoobslužných pokladen v obchodech. Zastávají názor, že mohou být pro toho, kdo jde zaplatit pár kusů a ne pro ty, co jdou na nákup jednou za dva týdny, a u samoobslužné pokladny jim padá zboží na zem. Nelze si zde odložit košík nebo tašku.

Samoobslužné pokladny často hlásí chybu a je třeba čekat na pomoc obsluhy. Nezkušený zákazník potýkající se s mnoha problémy může způsobit větší zpoždění, než jaké by způsobil nezkušený pokladní na běžné pokladně.

Někteří zákazníci tvrdí, že automatizace v obchodech ignoruje potřeby starších, zdravotně znevýhodněných, nebo technicky méně zdatných lidí. Manažeři nemyslí na starší, invalidní a nemocné lidi. Proto radejí chodí do malých obchodů, kde jsou prodavačky ochotné a nemusí stát kilometrové fronty.

Podporovatelé tradičních pokladen zdůrazňují důležitost lidského kontaktu a odmítají, aby se samoobslužné pokladny staly hlavním řešením

Samoobslužné pokladny mají být jako nouze, ne jako prioritní řešení. Není nad lidský kontakt. Někteří lidé dokonce také nechali plný košík v obchodě jako formu protestu.

Lidé také mohou cítit pocit veřejného ponížení, pokud se jim nákup nedaří a pokladna stále hlásí chybu. Pokladny mohou být také náchylné k některým pokusům o krádež, ale s velkým množstvím z nich si dokážou poradit.

Na druhou stranu jsou také lidé, kterým se líbí samoobslužné pokladny, a to hlavně kvůli rychlosti a pohodlí

Já rozumím oběma stranám, ale obvykle chodím do samoobslužné pokladny. Ušetřím čas a mám nakoupeno rychleji. Chápu ale, že pokud má někdo větší nákup, nebo je starší, tak potřebuje pomoc. Otázka samoobslužních pokladen tak zůzstává pořád citlivou témou.

Co na to říkáte?

Anketa

Pokud je na výběr, jaký typ pokladny při nákupu preferujete?
Samoobslužnou pokladnu.
12,9 %
Pokladnu s prodavačkou.
76,7 %
Podle situace.
10,2 %
Nevím.
0,2 %
Celkem hlasovalo 4127 čtenářů.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz