Článek
Počátky primitivní reklamy bychom mohli najít již v pravěku, ale první písemné památky pochází až z období starověku. V Britském muzeu je uložen údajně nejstarší inzerát světa – jde o papyrus starý 3000 let, jehož obsahem je žádost o navrácení uprchlého otroka s příslibem odměny.
Asi o 500 let mladší je hliněná tabulka nalezená při vykopávkách ve staroegyptském městě Memfis, na níž si egyptský obchodník nechal vyrýt text.
První tištěná reklama pak spatřila světlo světa v roce 1472
William Caxton tehdy vytiskl reklamní letáčky na svou knihu a nalepil je ke dveřím kostela v Anglii. První reklama v novinách se objevila v roce 1704 ve Spojených státech amerických.
První reklamní agentura vznikla v roce 1800 v Anglii, v Československu pak roku 1927. Začínají se prosazovat nové venkovní reklamní prostředky, které nejsou již nikterak vázány na místo prodeje. Využívají se neonového osvětlení, výkladních skříní, pouličních lamp. Novinkou jsou kulaté plakátovací sloupy, které měly vnést pořádek do chaotického vylepování vývěsek a reklamních oznámení.
Koncem devatenáctého století už mnoho výrobců používalo obchodní značku, která měla ulehčit identifikaci výrobků a vylepšit jejich odbyt. Průmyslová revoluce, společenské a ekonomické jevy či rozvoj médií způsobily, že se reklama stala po vojenství druhým oborem lidské činnosti nejrychleji uplatňujícím vědecký a technický pokrok.
Ve dvacátém století se reklama začlenila do oblasti marketingu
Po druhé světové válce byla vynalezena televize, která se stala rájem pro reklamy. Využívá totiž sílu obrazu, který na naše emoce působí více než psané nebo mluvené slovo.
Později přichází rozmach elektroniky a elektrotechniky, což vede ke vzniku nových médií jako satelitních přenosů, kabelové televize, online služeb, CD-ROMů, objevují se texty na obrazovkách, videích atd.
Určitě se to děje v hlavě i vám. Uslyšíte název nějaké značky a ihned si doplníte v mysli větu, která se s ní pojí.
Slogan či krátký claim, který ji vystihuje a zná je nazpaměť asi každý.
Anketa
Tvorba reklamních sloganů neboli claimů je mistrovskou disciplínou copywriterů
Některé nám řežou uši, některé umí být pořádně chytlavé a na některých z nich jsme pravděpodobně vyrůstali. Správný slogan by měl v několika málo slovech nejen vystihnout značku, ale také být dobře zapamatovatelný, jednoduše rozpoznatelný, vtipný nebo zábavný.
Zkrátka takový malý zázrak. Čas od času se stává, že ty nejlepší reklamní slogany zlidoví. To se pak jejich tvůrci vznášejí v reklamním nebi.
Anketa
Slogany umí dopomoci k milionovým obratům firem, odrážejí jejich identitu, ale i filozofii, se kterou se chtějí ve světě prezentovat. Pokud je motto dostatečně poutavé a zaujme spotřebitele, značka má vyhráno.
Anketa
Slogan musí splnit několik kritérií
Má být krátký, silný a zároveň musí umět předat zákazníkům co nejvíce informací. A tato třetí podmínka bývá zpravidla nejtěžší.
I čeští tvůrci umí vymyslet dobré slogany, zvlášť ti, kteří dokážou vnímat českou náturu. Jejich slovní hříčky a obraty se snaží vést naši ruku při výběru zboží a ovlivňovat naše rozhodování, jaké službě či značce dát přednost. A řada z nich má úspěch.
V obchodě tak vkládáme do košíku zlaté dědictví, přihazujeme balenou vodu, která regeneruje, volíme poctivou kávu, chlapi sobě přidají i pár pár lahví zlatého moku a zkusí třeba i pivo v každém pivu.
Při praní prádla chceme, aby bílá bílou byla, zbavujeme se skvrn a špíny a po vyprání zíráme, jak prádlo silanizuje. Necháváme si chránit naše sny a pro bohatší život se pro jistotu jistíme od A do Z. Zkracujeme si cestu domů a na cesty balíme do báglu energii. Zkrátka, reklamní slogany nás ovlivňují.