Článek
Málokteré povolání je z platového hlediska v médiích tak diskutováno jako právě učitelé. Mnoho z nás má v podvědomí zakotveno, že jsou učitelé velmi slušně ohodnoceni. Ve skutečnosti je však nástupní plat učitele podle tabulek okolo 33 tisíc hrubého, přičemž další růst platu během let je velmi pomalý. Po dvaceti letech praxe stoupne pouze na 38 - 44 tisíc hrubého. Učitelé přitom musí mít povinně magisterské vzdělání.
Naopak šikovný řemeslník s výučním listem, který si měsíčně vydělá přes sto tisíc korun, není v poslední době žádnou výjimkou. Hodinová sazba profesí, jako je instalatér, elektrikář a podobně, totiž začíná na částce 500 Kč a často se vyšplhá ještě podstatně výše. Pochopitelně záleží na lokalitě, konkrétním řemesle a šikovnosti.
Jedním z hlavních důvodů relativně vysokých výdělků řemeslníků je velká poptávka po jejich službách a nedostatek kvalifikovaných pracovníků. Řemeslníci mají oproti učitelům i další výhody. Pracují na základě zakázek a je na nich, kolik jich přijmou. Mají tak flexibilnější pracovní dobu a mohou si sami určit, kolik hodin denně chtějí pracovat. To se také výrazně odrazí v jejich příjmech. Navíc záleží do velké míry na nich samotných, o jaké platové ohodnocení si za svou práci řeknou. Obecně má řemeslník možnost pracovat na sebe, kdežto učitelé pracují většinou ve státním sektoru, kde jsou jejich platy pevně stanoveny tabulkami.
Řemeslo poskytuje člověku i jistou svobodu. Práce je pestrá, v různých prostředích a s různými lidmi. Když chce řemeslník dovolenou, tak nevezme zakázky nebo je odloží. Budou na něj stejně čekat, protože poptávka je vysoká.

Učitel
Co má oproti tomu učitel? Téměř nic. Každý den musí přijít připravený na výuku do stejné školy, do stejného kolektivu. Jeho pracovní doba není jen čas strávený přímou výukou. Každý učitel vám potvrdí, že jeho práce nekončí školním zvoněním. Po večerech se chystá do hodin a opravuje sešity. Počet odpracovaných hodin tím pádem výrazně narůstá. K tomu si představte drzé žáky a agresivní rodiče, kteří na své děti nemají čas a snaží se házet vinu na učitele, když dítě něco nezvládne. Neexistuje odjet na dovolenou během školního roku, kdy jsou zájezdy levnější.
Ano, prázdniny mají učitelé docela dlouhé, ale oni odpočinek skutečně potřebují. Je to po psychické stránce náročná profese. Nechceme přeci, aby naše děti učil vyhořelý učitel, který nemá energii ani trpělivost. Ještě si připočítejme velkou dávku zodpovědnosti, kterou za děti mají. Nejen během normální výuky, ale například během mimoškolních akcí či školních výletech.
Mladí absolventi pedagogických škol se dnes logicky rozhodnou pro výhodnější cestu. Nastoupí do firmy, kde dostanou pro začátek 50 tisíc. Výsledek pak vidíme na školách, kde učitelé dramaticky chybí. Především v klíčových předmětech jako matematika, fyzika nebo informatika. Kdo by učil děti programování za 33 tisíc, když může sám programovat za 80 tisíc.
Podle zákona by si učitel měl vydělat alespoň 130 procent průměrné mzdy v zemi. Realita je však jiná. Od ledna 2025 dostali učitelé přidáno 7 procent, což po zdanění znamená 1500- 2000 Kč čistého. Je to krok správným směrem, ale stále nedostatečný. Dokud se situace zásadně nezmění, budeme mít ve škole buď frustrované učitele nebo vůbec žádné. Zaplatí za to naše děti horší kvalitou vzdělávání.
Osobně jsem velmi šťastná, že se ještě najdou mladí lidé, kteří se v dnešní době rozhodnou pro studium učitelství. Určitě za jejich volbou nestojí touha po zbohatnutí ani po dlouhých prázdninách. Myslím si, že za tím je spíše jejich vnitřní potřeba věnovat se dětem, rozvíjet je a předávat jim znalosti. Možná i zpočátku idealistická představa, že alespoň částečně dokáží děti dobře nasměrovat a vštípit jim důležité hodnoty. Kéž by jim to vyšlo!
Držím všem učitelům palce a moc si jich vážím. Přála bych jim, aby byla jejich práce více oceněna a to jak naším respektem a úctou k nim, tak i mnohem vyššími platy.
Anketa
Zdroje:
https://www.drevostavitel.cz/clanek/remeslnici-ucitele
https://byznysdenik.cz/cesko/ucitel-zakladni-skoly-plat-praxe/davidmanga/
Autorský text