Článek
Všechno rozebráno, peníze pryč, program stopnutý. Jak je to možné? Stačí, když si o příspěvek zažádáte v Oborové zdravotní pojišťovně – tedy té, která se ještě donedávna chlubila, jak moc podporuje prevenci. No, milí moji, letos to dopadlo jinak a mně to prostě nedává smysl.
Poctivě jsem si šetřila účtenku. Marně
Všude slyšíte, jak je důležité chodit na dentální hygienu. Čisté zuby, zdravé dásně, méně plomb, zdravější dech (a možná díky tomu poporostete i o pár centimetrů – to je trošku sarkastická narážka na letáček v naší ordinaci, který vážně sliboval snad i to modré z nebe). Tak jsem se k tomu konečně dokopala. Zapsala jsem si termín, poctivě zaplatila – a doma si řekla, že hned požádám o ten kupón na dentální hygienu, který OZP každý rok nabízí. Prevence je přece důležitá a každou chvíli mi na to od nich přijde upozornění, co by se asi tak mohlo pokazit. Jenže ouha!
Když jsem otevřela aplikaci, vyskočilo na mě upozornění, že pro dospělé už příspěvek skončil. Prý „z důvodu velkého zájmu“. No jistě! Tak velký zájem, že se peníze rozkutálely a na zbytek klientů nezbylo ani halíř.
A to přitom mluvčí pojišťovny František Tlapák sám přiznal, že rozpočet byl přečerpán už v půlce roku – 73 tisíc žádostí, 54 milionů korun pryč, jak jsem si později dohledala ve zprávách. Člověk by řekl, že si na tohle dají pozor. Ale ne, hlavně že se usmějí a napíšou, že „ví, že je to řešení nepopulární, ale nezbytné“. No, nezbytné možná pro ně, ale mně pojišťovna už nevrátí ani korunu. A čím jsem se provinila? Jenom tím, že moje dentální hygienistka prostě neměla dřív místo. Tak tedy pěkně děkuju.

Nešlo by to třeba vyměnit?
Jak to ale vypadá, je vyčerpán zatím jenom tenhle program – ale jiné ne. Dovolte mi teď maličkou úvahu. Opravdu by byl takový problém převést peníze vyčleněné na jinou prevenci – co já vím, třeba na nějaké cvičení – do šuplíčku, o který lidi doopravdy stojí? Nebo prostě pojišťovna už předem počítá s tím, že jí z téhle prevence nějaké ty korunky zbydou, protože o jiné programy lidé prostě zájem nemají?
A co se týče toho převádění – pokud mi chcete oponovat, že by tak mohli být poškozeni lidé, co mají zájem o jiný druh prevence, řeknu na to jedno: „Kdo dřív přijde, ten dřív mele.“ Anebo, pokud už by to neumožňovaly nějaké interní předpisy nebo něco podobného, by se klidně mohlo udělat to, že se na konci roku vezmou peníze z jiných nevyčerpaných prevencí a zpětně se převedou do programu dentální hygieny.
Opět pod heslem o dřívějším příchodu. Takhle to na mě působí jen tak, že pojišťovna chtěla nové lidi nalákat na výhodné příspěvky, a pak jim naprosto nedala nic. A asi nejsem jediná, kdo začíná uvažovat o její výměně. Koneckonců – na začátku roku k tomu bude příležitost.
Jasně, fondy prevence jsou nenárokové – pojišťovna vám nic nemusí dát. Ale když už se chlubí, že prevenci podporuje, tak by aspoň mohla počítat s tím, že lidé ji berou vážně. To je přece cíl, nebo ne? Mít zdravé lidi – i ona na tom potom ušetří. Ale jak je vidět, tady o lidi prostě nejde.
Mimochodem, když jsem psala na pojišťovnu, odpověděli mi, že místo klasického kupónu můžu ještě použít kredity v aplikaci Vitakarta, ale maximálně do výše 1 000 korun. Hmmm, ale já už je předtím použila na něco jiného. A ten, kdo si je předem nenasbíral nebo nemá o jejich množství přehled, má prostě smůlu tak jako tak. To mi nepřijde jako vážně myšlená prevence, ale spíš jako hra na štěstí. Jsem sama, nebo to vidíte také tak?