Hlavní obsah

Košíčky důstojnosti: Jak jsme ve škole zavedli hygienické potřeby zdarma – sborovna zůstala v šoku

Foto: Janayrin Sramicik

Když jsme se rozhodli dát do školních toalet malé košíčky s hygienickými potřebami pro dívky, čekali jsme opravdu všechno možné. Byla kolem toho poměrně slušná debata a část zaměstnanců (rozumějte od ředitele až po školníka) byla proti.

Článek

Prostě z principu. Tohle za nás nikdy nebývalo. Tečka. Takže když bylo nutné košíčky přece jenom zavést, bylo ve sborovně k vidění ledacos – od překvapených pohledů přes nervózní smích až po obavy, že to někdo zneužije. Inu, jsme za polovinou druhého školního měsíce a nastal čas na report.

Sborovna zůstala v šoku – naštěstí

Když se řekne šok, asi si představíte něco negativního. Jenže to může být klidně i ten opačný. Školník chtěl seznam zdemolovaných věcí, které musí pořídit znovu, od kolegyně zase padl dotaz na nadspotřebu. Inu, musela jsem zklamat oba. Nikdo nic nezničil a pomůcek ubývalo tak nějak přiměřeně – pár do týdne, což je na školu s cca 600 žáky zanedbatelné číslo.

Zdánlivě jednoduchá věc – pár vložek a tamponů – se tak ukázala ne jako symbol nějakého plýtvání nebo výstřednosti, ale jako symbol respektu a normálnosti. A upřímně – tohle prostě nikdo nečekal. Nebo skoro nikdo, ať moc nenadsazuju. Ne v době, kdy se mluví o tom, že jsou děti stále horší, ničeho si neváží a práce s nimi je za trest… Znáte to.

Co to vypovídá o dětech

Upřímně? Tenhle malý experiment je podle mého mínění ve skutečnosti krásnou zprávou o tom, v jakém prostředí naše děti vyrůstají.

Žádné rabování, žádné „kdo urve víc“. Jen přirozené přijetí toho, že nám někdo něco nabízí pro případ nouze. Stejně jako když si v erárním třídním tužkovníčku půjčíte tužku nebo propisku prostě proto, že ji zrovna potřebujete.

Foto: Pixabay

To, že nikdo nic neničí, ale podle mě není samozřejmost. Je to vizitka prostředí, které dětem dáváme. Děti se totiž učí především tím, co vidí kolem sebe – jak se k nim chováme, jak se chováme k sobě navzájem, jaké klima panuje doma i ve škole.

Možná se ptáte: „A co když to někdo schválně zničí?“ nebo „Co když si někdo nabere všechno?“ Jenže i to má své důvody. Je to způsob, jakým s námi naši žáci komunikují.

Demolování bývá způsob, jak dítě vyjadřuje emoce, se kterými si neví rady. Někdy je to jen zvědavost – klasické „co to udělá, když…“. A jindy to může být volání o pozornost, protože doma nebo třeba ve třídě jí prostě nemá dost (přičemž o tom, co je dost, můžeme samozřejmě debatovat).

Rabování zase někdy vypovídá o pocitu nedostatku nebo chudoby – nejen materiální, ale i emoční. Dítě si bere víc, protože má pocit, že „teď je to zdarma, ale zítra to tady už nebude“. Takové chování ale nespadne z nebe – formuje ho prostředí, které jsme mu sami vytvořili. A možná mu to v té chvíli i trochu pomůže. Kdo ví. A možná mu stačí ta myšlenka, která říká: „To je hezké, že na nás někdo myslí.“

Takže až zase někde uslyšíte něco o nevychovaných dětech, které si ničeho neváží, vzpomeňte si na náš experiment. Netvrdím, že se nikdy nestane, že najdeme košíčky rozbité nebo vyprázdněné. Ale ty šílené předzvěsti každého zničeného košíčku a jeho obsahu se rozhodně nenaplnily. To mi věřte.

Zdroj: Autorský text a zkušenost

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz