Hlavní obsah

Syn zastavil šikanu. A škola ho za to potrestala stejně jako agresora

Foto: OpenAI

Můj třináctiletý syn zastavil šikanu v jídelně. Nebil se, nenadával — jen se zastal slabšího. A přesto skončil v ředitelně, vedle toho, kdo dítě shodil na zem. Protože „pravidla jsou pro všechny stejná“. I když spravedlnost není.

Článek

Když mi zavolali ze školy, že si mám přijít probrat „agresivní chování syna“, ztuhla jsem. Nečekáte to. Učení ho baví, problémy nemívá, učitelé si ho většinou chválí. Vybavila jsem si všechny děsivé scénáře během těch deseti minut jízdy do školy.

V kabinetu seděla třídní. Chvíli mlčela, pak začala mluvit jazykem, který znám až moc dobře: „musíme být obezřetní“, „každá agrese je problém“, „škola je bezpečný prostor“. Pořád dokola, než konečně řekla, co se stalo.

V jídelně kluk z devítky strčil mladšího žáka na zem. Ten neměl šanci — drobný, tichý, zrovna nově na škole, jak jsem se dozvěděla později. A můj syn, který stál poblíž a viděl to, k němu přiběhl, chytil toho staršího za ruku, odstrčil ho a řekl mu, ať toho nechá. Nic víc. Žádné rány, žádné vyhrožování. Prostě zastavil šikanu.

Když mi to popsali, čekala jsem větu „děkujeme, že vychováváte dítě, které se zastane slabšího“. Místo toho jsem slyšela, že „fyzický kontakt je nepřijatelný za všech okolností“ a že „obě strany budou řešeny v rámci školního řádu“. Ano, obě.

V tu chvíli jsem si uvědomila, že sedím v místnosti, kde se spravedlnost měří podle komplicity s pravidly, ne podle morálky.

„To jako říkáte, že měl stát a dívat se?“ zeptala jsem se.

Odpověď byla skoro automatická: „Měl okamžitě informovat dozor.“

Jasně. Protože když vidíte dítě na zemi, které sotva popadá dech, nejlepší je běžet hledat paní učitelku u cedule s jídelníčkem. Ideálně vyplnit formulář.

Připadala jsem si jak na školení z firemního compliance, ne ve škole pro děti.

Syn seděl vedle mě, nervózní, v šoku, že vůbec musí něco vysvětlovat. Věděl, že udělal správnou věc. A věděl, že za ni teď nese důsledky. To na mě působilo nejhůř. Ta absurdita „neutrality“. Jakoby hlavní hřích nebylo někoho shodit na zem, ale to, že jsi měl dost odvahy nezůstat stát.

Když jsme odcházeli, řekli mi, že „situace bude zaznamenána“ a „budeme o něm hovořit na pedagogické radě“. O kom? O tom, kdo se zastal slabšího? Nebo o tom, kdo ho shodil?

„Jste si jistí, že nevychováváte spíš přihlížeče než lidi?“ zeptala jsem se ve dveřích.
Neodpověděli. Nebo spíš odpověděli pohledem, který říkal: to není v rámci frameworku.

Venku syn tiše řekl: „Mami, příště už to radši neudělám…“
A v tu chvíli mě zabolelo víc než všechno, co řekli vevnitř.

Nechci dítě, které je tiché, protože se bojí udělat správnou věc.
A přitom právě to dnes školy učí — někdy nevědomky, někdy pohodlně.

Existuje hranice mezi řádem a slepým mantinelem.
A mám pocit, že jsme ji tady někde ztratili.

Nechci, aby svět mého syna fungoval tak, že přihlížet je bezpečnější než pomoct.

Možná by se děti měly učit nejen pravidla, ale i kdy mají odvahu být větší než systém, který je nevidí.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz