Hlavní obsah
Názory a úvahy

Zakažte hry Járy Cimrmana!

Foto: Thirdman, www.pexels.com

„… jsou totiž NEkorektní!“ křičel bych, být jedním z radikálních aktivistů, kteří se ve jménu woke kultury bouří proti všem (a všemu), kteří nejdou s dnešní rádoby progresivní zvrácenou dobou.

Článek

Ostatně, můžete se přesvědčit sami z výčtu určitých postřehů či pasáží obsažených ve hrách: V souboru například nehraje jediná žena. Plus: „… pokud jde o psychologické hledisko…, zahrát ženu je primitivní záležitost.“ (Lijavec) = genderová nerovnoprávnost. Závěr přímé řeči se vztahuje i na další odstavec.

„Na cestě Grónskem se dozvěděl o jednom primitivním eskymáckém kmenu, kde měla hlavní slovo v rodině žena. Byl to velice primitivní kmen.“ (Dobytí severního pólu) „Mohu se zeptat? Jsou v Blaníku taky ženy?“ „No, ženy přímo ne. Ale něco podobného tady máme.“ „Sůvy? Ochechule? Slepice?“ (Blaník) = urážka žen. V dnešní době, kdy se řeší zmíněná genderová rovnoprávnost a feminismus je na vrcholu, jsou tyto poznámky (zvláště první, tedy „grónská“ pasáž) naprosto nepřijatelné a nemístné.

„V Tanvaldu U Labutě je teď rvačka a ten cikán jim tam běhá už půl hodiny po lokále s nožem v zádech.“ (Posel z Liptákova)… že jsem nechal k hoře Říp blížiti se i osmahlého praotce Cikána v krytém voze plném kradených slepic…“ (Záskok) = rasismus. Slovo „cikán“ pohoršuje, vždy je třeba uvádět pojmenování „Rom“, popř. médii velmi oblíbené „mladík“. (Především je-li pachatelem trestného činu.) Druhá pasáž dokonce záměrně zmiňuje cikána coby zloděje. Nehledě na to, že co se týče takové hry Afrika, v ní jsou domorodci vykresleni coby albíni, což příliš nezapadá do současné západní BLM ideologie. (Naopak je to však v rámci filmového zpracování „v pořádku“, viz snědá/černá Ariel, Kleopatra, Popelka nebo Anna Boleynová.)

„Rodiče Járovi až do jeho patnácti let tajili, že je chlapec, aby donosil šaty po starší sestře Luise.“ (Akt) „Cože? Ty nejsi Vlasta? (žena) Ty jsi… Vlasta?“ (muž, jenž je v celé hře Záskok opět oděn do ženských šatů.) „Vystupoval jsem pod uměleckým jménem Herma Frodit. Po celý život jsem se nemohl rozhodnout, mám-li se oženit či vdát…, až jsem skončil v panoptiku jako stará vodní panna.“ = zesměšňování LGBTQ+ komunity.

„On náš pan Baron býval zamlada podařené kvítko. Která před ním neutekla na strom, s tou on šup do postele.“ (Němý Bobeš) = zlehčování #MeToo v podobě baronova sexuálního apetitu při obtěžování dívek, které nikdy nebylo potrestáno. (… na rozdíl od pana Feriho.)

„Katolíku, dej mi dýku, já tě píchnu do pupíku!“ (Afrika; ihned poté, co Otec/Bratr Cyril Metoděj hodí ze vzducholodi Bibli na turecké území za zvolání: „Turci, zahoďte korán a čtěte Bibli!“) = náboženská nesnášenlivost vůči muslimům a poukázání na islám coby náboženství zla ctící zásadu, že kdo není muslim, bude zabit.

… a takto bych mohl pokračovat i nadále. (Určitě by se daly najít i narážky spojené např. s uhlíkovou stopou apod.)

Cimrmany zbožňuji. Co už tak rád nemám, je vědomí a každodenní zjišťování, kam se (západní) společnost ubírá. Přestože je zmíněných aktivistů stále poměrně malé množství, dostává se jim čím dál více prostoru v médiích i politické sféře, a navíc jsou při páchání svých (radikálních až teroristických) činů právě politiky či policií chráněni. (Ačkoliv pokrytecky sami ve velkém využívají všech vymožeností a produktů, proti nimž brojí.) Čím to? A skutečně jsem jediný, kdo si všímá, jak rapidním tempem se vytrácí zdravý selský rozum?

Byli/jsou tedy Svěrák, Smoljak a Jára Cimrman rasisty/sexisty/xenofoby, jejichž výsledky tvorby by tak měly být ve jménu současné politické hyperkorektnosti zakázány? (Když už zmíněné ukázky prošly cenzurou dřívějšího režimu.) Co si o tom myslí samotní aktivisté? Proč dosud nevěnovali pozornost právě i těmto hrám? Je to proto, že si těchto urážlivých a pichlavých hlášek neměl nikdo „kompetentní“ čas a možnost všimnout, nebo jsou v tomto případě shovívaví, neboť jde o národní kulturní dědictví? Nebo jim dělá mnohem větší potěšení šikanovat co nejvíce lidí v podobě přilepování se k silnici?

Třeba mi na to někdo odpoví. Nyní si jdu pustit Hospodu na mýtince. Inteligentní humor i s kapkou té roztomilé nekorektnosti („Pro šafrán? Děvka!“) mi dělá moc dobře, takže nad celou tou (pro mě) zvrácenou levicovou ideologií zvítězím aspoň tímto způsobem, byť půjde pouze o vítězství Pyrrhy. Dříve Pyrrhovo vítězství.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz