Hlavní obsah
Nakupování

Chceme jako Češi menší množství, horší kvalitu a vyšší ceny potravin? Já ne

Médium.cz je otevřená blogovací platforma, kde mohou lidé svobodně publikovat své texty. Nejde o postoje Seznam.cz ani žádné z jeho redakcí.

Foto: Cleyton Ewerton (Pexels)

Nakupovat v Německu je radost.

Samozřejmě, že nechtějí, ale nejsou schopni se dost důrazně bránit potravinářským kolosům a obchodním řetězcům. Ty si vymýšlejí stále nové a nové finty, jak české zákazníky ošidit na kvalitě či velikosti balení potravin.

Článek

O odlišné kvalitě potravin u nás a v zahraničí se mluví už roky. Občas nějaký politik demonstrativně nechá porovnat nějakou limonádu, kávu nebo chipsy od nadnárodního výrobce, konstatuje, že za našimi hranicemi obsahují méně chemie a více přírodních přísad, národ si zanadává a jede se dál.

Sice na to máme dokonce speciální legislativu (zákon č. 174/2021 Sb.), ale nemám pocit, že by se změnilo víc než některé obaly potravin, které se prodávají ve více zemích zároveň. Je to o to absurdnější, že méně kvalitní varianty prodávané u nás mohou stát i víc než jejich dražší protějšky za hranicemi.

Hamižnost výrobců šidí naše chutě i peněženky

Nejen nadnárodní koncerny, ale také řada českých výrobců nás šidí. Prudké zdražení potravin zahnalo řadu lidí výhradně k regálům s levnými potravinami nebo s výraznými slevami. Takoví zákazníci pak méně kontrolují složení a celkovou kvalitu prodávaných potravin. Například párky s 70 % masa chutnají úplně jinak než ty s 90 a více procenty masa, ale cenový rozdíl tomu mnohdy neodpovídá. Známé jsou také fígle s vodou v mase, menší než deklarovaný obsah nejdražších složek nebo i celého balení či vydávání některých výrobků za kvalitnější, než reálně jsou.

Další problém třeba je, že koupený chleba je druhý nebo třetí den plesnivý, takže ho vyhodíte a jdete si koupit nový. Vzhledem k tomu, že některé firmy mají na trhu dominantní postavení, velmi pravděpodobně sice koupíte jiný chléb, ale vydělá stejná firma.

„My nezdražujeme, my jen zmenšujeme objem!“

Už se s tím setkal asi každý. Jdete si koupit například sušenky, cena je přibližně stejná jako dříve, ale dostanete za ni mnohem menší balení, než jste kupovali minule. Pro tuto skrytou formu inflace existuje dokonce speciální termín „smrskflace“. Zmenšování balení se zdaleka netýká jen potravin, ale stále častěji postihuje i produkty z oblasti drogistického zboží.

Obaly se nezmenší jen jednou, ale balení se postupně zmenšují opakovaně. Obvykle je u stejného výrobku malé, střední a velké balení. Zmenšení o pár gramů často zákazník ani nepostřehne, a platí tak stejně, ale za mnohem méně. Například bramborové lupínky Bohemia Chips se za posledních 12 let prodávaly ve více než dvaceti různě velkých baleních. A aby v tom měl zákazník ještě větší zmatek a obchodníci mohli s cenami lépe čarovat, různě velká balení se prodávají současně. Kdo by počítal, kolik je třeba dražé žvýkaček v jednom plastovém obalu? Jenže dostat 40 nebo 50 dražé rozdíl opravdu je. Platíme, ale ani si nevšimneme, že v přepočtu za kus čím dál tím víc.

Akce kam se podíváš? Nebo taky ne!

Další oblíbený fígl obchodních řetězců napříč Evropskou unií je zvednout u nějakého výrobku cenu a pak s velkou slávou ze zvýšené slevy poskytnout akční slevu. Například zboží stojí dlouhodobě 100 korun za kus. Pak se náhle jeho cena zvýší na 120 a následně se objeví velká cedule „sleva 20 %“ a nová cena 96 Kč za kus. Z reálné ceny je ale sleva jen 4 %.

Koncem září právě takové praktiky odmítl Soudní dvůr Evropské unie v Lucemburku, když potvrdil, že německý obchodní řetězec Aldi Süd musí slevu počítat z nejnižší ceny za posledních třicet dnů. Rozhodnutí platí samozřejmě i pro řetězce české. Konkrétně český Albert se chystal bránit stejně jako němečtí kolegové, když dostal od České obchodní inspekce několik pokut právě za chybně vypočítávané akční slevy. Sleva musí být skutečné snížení ceny zboží, nejen kosmetická či žádná úprava ceny.

Co s tím?

Obrana je jednoduchá, ale zároveň složitá – prostě šizené, nekvalitní a předražené potraviny nekupovat. Složitost je v tom, že si Češi nechávají líbit mnohem víc než zákazníci v jiných zemích. Dokud se nevzbouříme hromadně a nepřestaneme nekvalitní potraviny kupovat, výrobci a řetězce na nás budou nepřiměřeně vydělávat dál. Je to jen na nás.

Zdroje

1) Balení menší, počet nižší, ceny vyšší. Tak vypadá „smrsklace“ v Česku

2) Stupidní slevový fígl řetězců běžný i v Česku narazil u soudu EU

3) Česko jako první země EU definuje dvojí kvalitu potravin jako nelegální

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz